Pian tulee kylpyhuoneen vuoro remontissamme. Mutta juuri nyt vaikuttaa todella vaikealta löytää halpoja ja hyviä pintamateriaaleja seinille!?! Jos ei halua kaakeleita tai kaakelia jäljitteleviä levyjä (jotka näyttävät olevan ehdottomasti yleisimmät vaihtoehdot), mitä jää jäljelle? Mitä sääntöjä koskee seinien maalaamista märkätiloissa? Olen nähnyt monilla olevan valkoiseksi maalattua puupaneelia kylpyhuoneen seinillä, mutta miten se saadaan toimimaan vesieristeiden ja turvallisuuden kanssa? Onko joku, joka voisi suositella hienoja märkätilatapetteja? Kiitollinen kaikista vastauksista ja vinkeistä!

Saatavilla on GVK:n hyväksymiä märkätilamattoja, käykää vain hyvin varustetulla kauppiaalla selaamassa kansioita ja katsomassa, mitä on saatavilla.

Maalauksen osalta MVK on alan säännöt, mutta maalattu puupaneeli ei ole hyväksytty.

Aina on myös mahdollisuus jättää alan säännöt huomiotta, ne eivät ole lakeja. Voit rakentaa, miten haluat, mutta mahdollinen vahinko voidaan silloin sovittaa tai jopa evätä kokonaan vakuutusyhtiösi toimesta.

On mahdollista tehdä turvallinen vedeneristys puupaneelin taakse, jos niin haluaa.

Entä itse puu? Se liikkuu eri lämpötiloissa ja ilmankosteudessa. mutta sillä on ehkä vähemmän merkitystä, jos takana olevat kerrokset ovat hyviä?

Luulen, että on olemassa jokin hyvä äntligen hemma -ohjelma, jossa asennettiin paneeli märkätilaan, heillä oli jonkinlainen kosteuseste takana. Puulla itsessään ei ole ongelmia olla märissä tiloissa, muutenhan miten toimisivat puuveneet jne. ;)

Maalattu järjestelmä on ehdottomasti halvin. Tässä keskustelussa minulla on muutamia kuvia harmaaksi maalatusta vinyylimatosta ja valkoiseksi maalatusta märkätilatapetista. Ne voivat antaa kuvan siitä, miltä se voi näyttää.

Monin tavoin vinyyli+maalattu on parempi ratkaisu kuin laatat. Se on halvempi, todennäköisesti helpompi toteuttaa itse, ei tunnu kylmältä ilman lattialämmitystä, ja uskoisin, että vaurioiden korjaaminen ja muutosten tekeminen (kuten esimerkiksi oven siirtäminen) on huomattavasti helpompaa. Jos kyllästyy väriin, pitäisi voida maalata uudelleen muutamalla lisäkerroksella peittomaalia.

Sir Anton: Japp, nu sitter lycksalig och rodnar framför tangentbordet. "Trät i sej har inga problem att vistas i våta utrymmen, hur skulle de annars funka me träbåtar osv"

pelpet: Tack för bra tips! Vårat badrum är helt nytt och har alltså inga tätskikt eller ytskikt alls ännu. Hade jag haft en gammal plastmatta så hade jag absolut målat, det blev jättesnyggt!

Viimeksi muokattu:
Saat todennäköisesti lähes täsmälleen saman ilmeen, jos valitset harmaan muovimaton lattialle ja maalatun systeemin valkoisella seinille. Tai sitten valitset hieman luovan värityksen maalatessasi. Tehosteseinä? Eri toimintojen korostaminen? Vähän hauskoja siluetteja seinälle?

Voit keksiä paljon hauskoja asioita, jos haluat. Tärkeää on selvittää, miksi vedeneristys on niin tärkeää, jotta ymmärtää koko asian "fysiikan" ja luonnonlait sen takana. Sitten voi miettiä, kuinka ratkaista sekä vedeneristys että pintakerrokset.

Olen itse asentanut raheloidun tiikkilattian kylpyhuoneeseemme, se ei ole hyväksytty minkään alan standardin mukaan, mutta varmasti tiiviimpi kuin kaikki muut vaihtoehdot. Ehkä pitäisi perustaa oma alastandardi :)

Ja kuten jo mainittiin, myös seinille voi laittaa puuta, itse vertaan sitä talon puupaneeleihin, sehän toimii :) Koko jutussa ei ole kyse pintakerroksen materiaalista ja kosteudenkestävyydestä itsessään, vaan vedeneristyksestä, joka estää kylpyhuoneen lämpimän kosteuden pääsyn talon rakenteiden kylmempiin osiin, missä lämmin kosteus voi tiivistyä, muuttua vedeksi ja aiheuttaa homeen.

Setri on myös hyvä puu kylpyhuoneisiin, lehtikuusi ja tiikki toimivat hyvin myös, ja jotkut muut "kovapuut", mutta ne ovat usein kalliimpia. Maalattu paneeli toimii hienosti, mutta ei silloin kun se altistuu vedelle. Saatavilla on myös edullisia maalattuja MDF-paneeleja, mutta ne ovat luultavasti herkempiä kosteudelle ja voivat helpommin saada mikromurtumia maalipintaan.

Maalauksesta puheen ollen, se on aika yksinkertaista, ensin laitetaan ylös märkätilan kangas. Se toimii aivan kuten tavallinen lasikuitukangas seinille ja on saatavilla kuvioituna ja sileänä. Kiinnitetään märkätilaliimalla. Sitten märkätilapohjamaali päälle ja lopuksi märkätilamaali, jonka voit saada haluamassasi värissä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.