5 132 lukukertaa ·
30 vastausta
5k lukukertaa
30 vastausta
Pudota lämmitysputket ryömintätilaan.
ei ongelmaa, tämä on vakiintunut ratkaisu, jota käytetään koko ajan ja on tehty lukuisissa taloissa.A amoreex sanoi:Ei, minä tiedän, että se ei täytä säker vatten -määräyksiä.
Mutta kuten putkimies sanoi...
Jos vuotoja tulee, se vahingoittaa taloa vähemmän kuin jos liitokset ovat upotettu lattiaan...
Talvella lämpötila on ollut siellä alhaalla 8-10 astetta plussan puolella, joten se on mielestäni pakkasvapaa.
Sitten siihen rakennetaan laatikko eristyksellä...
Niin lämpöputket lämmittävät tilaa
Enemmänkin mietin, miten kohteeseen suhtaudutaan tulevaisuudessa asunnon ostajana...
Nä de kräver väl ändå bara fackmannamässigt utfört..A Aunty sanoi:
Kanske det är..A Aunty sanoi:
Inte sett de innan. Men hade de varit källare hade jag ju inte tvekat..
Rickard.
Jäsen
· Riktiga Norrland
· 7 420 viestiä
Rickard.
Jäsen
- Riktiga Norrland
- 7 420 viestiä
Haitat ovat melko pienet ja riskit ovat pienet, joten mielestäni sinun ei tarvitse pelätä tätä ratkaisua, jos se tuntuu kaikilla muilla tavoilla parhaalta.
Riski on siis se, että jos lämmitysjärjestelmä/pumppu rikkoutuu, riskeeraat jonkun letkun/putken/liitoksen jäätymisen talon alla. Jos siihen pääsee käsiksi ja sen voi korjata alapuolelta, mielestäni se tuntuu todella turvalliselta.
Riski on siis se, että jos lämmitysjärjestelmä/pumppu rikkoutuu, riskeeraat jonkun letkun/putken/liitoksen jäätymisen talon alla. Jos siihen pääsee käsiksi ja sen voi korjata alapuolelta, mielestäni se tuntuu todella turvalliselta.
Voit rakentaa reunuksen lattialle putkien ympärille ja vetää vedeneristeen niiden ympäri.A amoreex sanoi:Hei!
Olen tekemässä kodinhoitohuoneen remonttia vuonna 1990 rakennetussa talossamme.
Silloin se rakennettiin muovimatolla ja jakeluputket lämpöpattereille menivät lattian läpi.
Kuten kuvassa.
meillä on ollut täällä LVI-firma, joka hoitaa myös uuden lämpöpumpun asennuksen ym.
Mutta onhan meillä klinkkeriä jne.
Joten olen aloittamassa lattiarakenteen vahvistamista.
ja en halua kaikkia putkia lattiaan näin..
käyttöveden osalta meillä on hyvä suunnitelma. Voimme nostaa ne sisäseinän sisään ja asentaa pinnalle.
Sen sijaan lämpöputket..
Tilaa on ahdasta.
LVI-ammattilainen ehdotti, että vetäisimme ne ryömintätilaan ja liittäisimme yhteen siellä.
Saa liittää ne lattiaan ym.
Mutta hän sanoi, että onhan parempi, että suurin osa liitoksista on talon alla..
Ja sitten rakentaa laatikko eristyksineen niiden ympärille..
jostain syystä epäröin sitä.. en tiedä miksi kuitenkaan. Jos se olisi kellari, en epäröisi.
talo on Blekingen alueella.
Ja kun oli kylmintä joulukuussa, meillä oli 8 plusastetta tilassa sen alla.
meillä on kolme anturia, jotka mittaa lämpötilaa ja kosteutta siellä, joten tilanne on hallussa.
olisitteko vierastaneet tällaista ratkaisua?
Ja olisitteko vierastaneet sitä, jos kenties haluatte myydä talon muutaman vuoden päästä?
auttakaa minua vakuuttamaan itseni siitä, että tämä on hyvä idea
firma on suurempi firma ja liitetty Säker vatten ym.
Ei siis mikään pieni firma.
kyllä, se tuntuu paremmalta ratkaisulta kustannusnäkökulmasta. Ja myös pohjaratkaisun kannalta.Rickard. sanoi:
Haitat ovat melko pieniä ja riskit ovat pieniä, joten mielestäni sinun ei tarvitse pelätä tätä ratkaisua, jos se muuten tuntuu parhaalta.
Riski on siis, että jos lämmitysjärjestelmä/pumppu menee rikki, vaarana on, että jokin letku/putki/liitos jäätyy talon alla. Jos siihen pääsee käsiksi ja sen voi korjata alapuolelta, mielestäni se tuntuu todella turvalliselta.
useimmat liitokset sijoittuvat sitten talon alle tai eristeeseen, johon pääsee alhaalta käsiksi.
tulee yksi liitos, joka sijoittuu sisäseinään jatkamaan putkia yläkerrasta perustukseen asti.
minulla on lämpötilan valvonta siellä alhaalla kosteuden ja lämpötilan mittaamiseksi.
Joten niin kauan kuin minulla on lokini, on myös minimaalinen riski, jos jotain menee rikki pumpussa.
olin miettinyt sitä.FlugfiskarniJämtland sanoi:
Mutta aivan kuten muut asiat, se ei enää ole hyväksytty ratkaisu esimerkiksi GVK:n mukaan.
Ja jäljelle jää ongelma, että ne vievät paljon tilaa huoneessa.
Aha, se oli uutta tietoa minulle, voitko linkittää gvk:hen, missä se lukee? En ymmärrä, miksi se eroaisi esim. 20mm kynnyksestä ja vesi voi päästä huoneeseen ilman vedeneristystä.A amoreex sanoi:
ilmeisesti liittyy vedeneristeeseen liittämiseen ja on korvattu Läpivientiholkilla.FlugfiskarniJämtland sanoi:
https://www.gvk.se/fragor-och-svar/...-en-klack-for-rorgenomforingar-i-badrumsgolv/
Kuitenkin minulla on liian tiivis putkien väli oman LVI-asentajani mukaan.
Lisäksi olemme alkaneet arvostaa tasaista lattiaa ja helpotusta laatoituksen helpompaan asentamiseen.
Tässä tapauksessa kun kyseessä on kodinhoitohuone, tulisi sen osion voida rinnastaa keittiön tiskikaappiin. Olisin tehnyt korotuksen, valanut sen päälle ja levittänyt kumia putkien päälle ja ympärille. Putkimies voi kirjoittaa poikkeaman, jolle annat hyväksyntäsi. Jos kaikkia vaatimuksia ei voida täyttää, on mielestäni käytettävä tervettä järkeä.A amoreex sanoi:
niin on.FlugfiskarniJämtland sanoi:
Tässä tapauksessa, kun kyseessä on pesutupa, tulisi tämä osa voida rinnastaa keittiön tiskikappiin. Olisin tehnyt korokkeen, valanut päälle ja sitten kumittanut päälle ja putkien ympärille. Putkimies voi kirjoittaa poikkeuksen, jonka sinä hyväksyt. Jos kaikkia vaatimuksia ei voida täyttää, on mielestäni syytä käyttää tervettä järkeä.
Kuitenkin tämä johtaa siihen, että meillä on paljon putkia, jotka ovat tiellä, kun ajattelimme tehdä kalusteiden kanssa ja niin edelleen.
En pelkäisi erityisesti vetää lämmitysputkia katon läpi ryömintätilassa. Tähän mennessä en ole koskaan ollut tilanteessa, jossa lämmitysputket ryömintätilassa ovat jäätyneet. Yleensä putket ovat melko lämpimiä, kun ulkona on kylmimmillään.
Sen sijaan olen ollut tilanteessa, jossa lämmitysputket jäätyivät ullakkotiloissa, kun niissä ei kiertänyt vettä johtuen suljetuista pattereista kylmillään olevissa huoneissa.
Se ei ole turvallisen veden mukainen kyllä, mutta jos se helpottaa huomattavasti, en olisi huolissani sen tekemisestä. Jos se vuotaa/jäätyy, vahingot ovat luultavasti minimaalisia.
Sen sijaan olen ollut tilanteessa, jossa lämmitysputket jäätyivät ullakkotiloissa, kun niissä ei kiertänyt vettä johtuen suljetuista pattereista kylmillään olevissa huoneissa.
Se ei ole turvallisen veden mukainen kyllä, mutta jos se helpottaa huomattavasti, en olisi huolissani sen tekemisestä. Jos se vuotaa/jäätyy, vahingot ovat luultavasti minimaalisia.
Joo okei!M Maalkl sanoi:En pelkäisi liikaa lämmitysputkien vetämistä ryömintätilan kattoon. Ei ole vielä koskaan tapahtunut, että lämmitysputket olisivat jäätyneet ryömintätilassa. Yleensä putket ovat melko lämpimiä, kun ulkona on kylmintä.
Sen sijaan olen nähnyt lämmitysputkia, jotka ovat jäätyneet ullakoilla/rintamamiestaloissa, kun niissä ei ole kiertänyt vettä pois kytkettyjen pattereiden vuoksi kellaritiloissa.
Se ei ole turvallisen veden mukaan, ei, mutta jos se helpottaa paljon, en olisi huolissani sen tekemisestä. Jos se vuotaa/jäätyy, vauriot olisivat todennäköisesti minimaalisia
Joo ullakko tuntuu riskialttiimmalta, kun mahdollinen vuoto valuu taloon..
minun tapauksessani..
Pahin, mitä voi tapahtua, on se, että eristys kastuu ja vahingoittuneet voidaan vaihtaa alapuolelta..
Sitten tulee näin!
Toinen asia, joka tuli mieleeni, jos aiot käyttää pexiä tai vastaavaa, on riski, että hiiret järsivät letkuihin reikiä. Sanoisin, että se on suurempi riski kuin se, että ne jäätyisivät. Mutta se riski on olemassa heti, kun ne ovat rakenteissa, oli se sitten seinä tai lattia.