Nyt olen yrittänyt lukea aiheesta, mutta tuntuu siltä, että tarvitsisin muutaman lisävuoden alalla tai lisää korkeakoulupisteitä.
Olen laajentamassa mökkiämme maalla 15m² ja olemme pisteessä, jossa meidän on eristettävä.
Talo on pieni sekoitus, jossa on lastuvillaa joissakin osissa ja kivivillaa/lasivillaa joissakin osissa.
Rungossa on, tosin ei kuvassa, tuulensuojakangas, jotta se kestää sateen paremmin nyt syksyllä, ja ajattelin laittaa höyrynsulkua sisäpuolelle.
Nyt kysymys kuuluu, voiko käyttää tavallista perinteistä ja edullista kivivillaa?
Se ei tule olemaan lämmitetty, ei edes peruslämpöä silloin kun emme ole siellä, joten miten kosteusliike ja kastepiste tulevat olemaan kun saavumme sinne ja alamme lämmittää.
 
  • Punaisen mökin laajennus, keskeneräinen rakenne, rakennustelineet ympärillä, kattolevyt osittain asennettuna, vihreä metsä taustalla.
Tiedän, että selluloosa ja puukuitueriste ovat erinomaisia tähän, mutta niiden hinta on kuitenkin 3 kertaa korkeampi. En myöskään halua luoda maailman mukavinta hotellia hiirille, jotka viihtyvät lasivillassa.
Olen kuullut, että ei pitäisi muovittaa, jos ei aio pitää sitä jatkuvasti lämmitettynä.
 
Kuinka paksu eristys on?

Jyrsijöiden osalta, jos rakennat kuten talojen kuuluu rakentaa, ilman- ja jyrsijätiiviiksi kunnon materiaaleilla, ei ole ongelmia. :)
 
Lisärakennus on 120mm koolaukset ja muu talo on tyyppiä 95. Ajatuksena on lisäeristää se, kun paneelit uusitaan.
 
Silloin eristys ei ole niin paksu. Tämä tarkoittaa, että kosteus voi suhteellisen helposti kulkea sisään/ulos. Kosteuden poistumisen/kuivumisen nopeus rakenteesta on ratkaiseva homeen riskin kannalta.

Kivivilla ei absorboi vettä, joten rakenne/puiset runkopalkit ja sisä- sekä ulkoseinä tekevät sen. Jos rakenne ei ole kosteussuljettu, kosteus voi liikkua sekä sisään että ulos seinästä. Toisin sanoen, jos seinä kostuu, se voi kuivua sekä sisäänpäin että ulospäin. Tämä edellyttää tiettyä ilmanvaihtoa sisäpuolella, myös silloin kun ketään ei ole paikalla.

Sitten se riippuu siitä, kuinka paljon kosteutta syntyy sisäpuolella. Tämä on suoraan verrannollinen sisätiloissa olevien henkilöiden määrään, sekä ruoanlaittoon, suihkussa käymiseen ja pesuun, sekä siihen, kuinka hyvin ilmanvaihto toimii.

Minun mielestäni 15 cm kivivillan pitäisi toimia kohtuullisesti, vaikka puu-/kasvipohjainen hygroskooppinen eristys pidetäänkin parempana. Edellyttäen, että kosteuskuorma ei ole epänormaalin korkea.
 
120 mm voidaan puhaltaa hyvin selluloosalla. Sillä saat tiiviin eristyksen ilman rakoja. Minulla oli aiemmin attefallshus höyrysululla ja selluloosalla. Seisoi kylmänä suurimman osan talvesta ilman, että koskaan voisi tuntea kesämökin hajua.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.