Aion tehdä koolauksen ulkoseinää vasten ja asentaa tuplakipsilevy. Olen ajatellut käyttää 45x45 metallikoolauksia rakentamaan mahdollisimman vähän, kattokorkeus on 2m ja aion käyttää 120cm leveitä kipsilevyjä. vaihtoehdot ovat 30cc tai 60cc.
Voinko käyttää 60cc vai tuleeko siitä liian epävakaa?
Käytin 45x45 metallikoolauksia ulkoseinää (kellari) vasten OSB+KIPSillä, cc600.
Se on melko epävakaa ja jos tekisin saman työn uudelleen, valitsisin joko cc450 ja 900 levyt tai cc300 ja 1200 levyt.
Varmista erityisesti, että kulmat ovat kunnossa (on olemassa erityisiä kiskoja), muuten siitä tulee todella epävakaa, kun levyjä ei ole molemmilla puolilla.
Kun asensin OSB+Gyproc, saumojen siirtyminen oli totta kai varmistettu. Kuitenkin siitä tulee melko epävakaa cc60:lla ja kun levyjä on vain yhdellä puolella koolauksia. Kulmat ovat kuten sanottu kriittisiä.
Olen nyt asentanut kerroksen kipsilevyä ja se on melko vakaa mutta rajoilla, kun seuraava kerros tulee päälle, siitä tulee tarpeeksi vakaa. Jos olisin käyttänyt cc60-väliä, olisin varmasti joutunut tekemään kaiken uudelleen, mutta teidän ansiostanne säästyn siltä
Jos laitat ensin OSB:n, pitääkö kipsilevyt siirtää muutaman cm, jotta saumat eivät tule samaan kohtaan.?
Jos laitat 1200 levyjä, niiden tulee siirtyä 600mm, 900 levyillä 450mm.
Esim; OSB-levy pohjalla on 1200mm, mutta kun laitat ensimmäisen kipsilevyn, leikkaat sen 600mm kohdalta niin että sauma osuu keskelle OSB-levyä. Sen jälkeen jatkat kokonaisilla kipsilevyillä (koska saumat ovat nyt siirtyneet) kunnes tulet seuraavaan seinään, jolloin teet samoin.
Kun asennetaan vaneri ensimmäiseksi kerrokseksi, kipsilevy ruuvataan yleensä vain vaneriin, kun käytetään teräskiskoja.
Tällä tavalla vältetään, että vaneri työntyy irti kiskosta, ja ei tarvitse laittaa jokaista kipsiruuvia vaneriruuvin kohdalle.
Siirrä kipsilevysaumaa noin 10 cm johonkin suuntaan kiskosta.
Teen itse samanlaista asennusta luodakseni ilmarako kellariseinää vasten ja olen asentanut c/c 300mm teräsrankoihin ja aion päällystää sen OSB/Plyfa:lla sekä kipsillä. Huomasin, että se on hieman horjuva, joten aion kiinnittää kulmateräksen jokaiseen rankaan, joka ruuvataan lecaharkkoihin. Kokeilin muutamaa ja se jäykistää koko rakenteen. Ehkä hieman myöhäistä sinulle nyt...
Itse olen tekemässä samanlaista asennusta luodakseni ilmarako kellarin seinää vasten, ja olen asettanut c/c 300 mm teräskehille ja aion päällystää sen OSB/Plyfa sekä kipsillä. Huomasin, että se on hieman kiikkerä, joten aion kiinnittää jokaiselle kehälle kulmateräksen, joka ruuvataan lecaharkkoihin. Kokeilin joitain, ja se jäykistää koko rakenteen. Ehkä vähän myöhäistä sinulle nyt...
[kuva]
Miksi et ruuvannut yläkiskoa kattoon?
Ostin samanlaisen tongin kuin sinulla, en ole vielä alkanut kehystää enkä pystynyt testaamaan sitä.
Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.