Aion vaihtaa talon katon. Nykyään siellä on masonite aluskate, ja Kvartotak vaihdetaan raakaponttiin ja betonitiiliin.
Ongelma on, että sisäänrakennetun parvekkeen kohdalla kattotuolit ovat cc 155 cm, mikä ei toimi kovin hyvin raakapontin kanssa.
Parasta olisi ollut yksinkertaisesti sijoittaa uusi kattotuoli väliin, mutta silloin minun pitäisi purkaa parveke saadakseni tilaa alapuolten käsivarrelle, ja se käsivarsi olisi ollut 8,7 m vapaa.
Olen luonnostellut ratkaisua, jossa kiinnitetään koolaukset olemassa olevien kattotuolien väliin ja asetetaan koolaus yläpuolelle eräänlaisena kattotuolina. Kuvassa punainen osa.
Kattotuolien jänneväli on noin 8,7 m, 38 asteen kaltevuus. Yläpuolen käsivarsi on 45x195 mm
Onko joku kohdannut saman ongelman tai kenties joku muu ratkaisu?
Ehdottaisin, että asetat muutamia lisää poikittaisia juoksuja lyhentääksesi sen juoksun jänneväliä, joka kulkee rinnakkain kattokaltevuuden kanssa. Voit jättää pois vaakasuoran juoksun harjalta.
Kvartotak, onko se jokin tyyppinen peltikate? Jos näin on, kannattaa olla tietoinen siitä, että katto tulee huomattavasti raskaammaksi sekä pohtia, kestävätkö kattotuolit tämän painonlisäyksen.
En ole vielä löytänyt hyvää ratkaisua ongelmaan. Olen pyydellyt rakennesuunnittelijaa laskemaan ratkaisuni yllä, mutta hän sanoo, että on mahdotonta toteuttaa toivomissani mitoissa ilman apukeinoa.
Olen miettinyt kahta muuta vaihtoehtoa.
Vaihtoehto 1: Karkeampi kattoruode
Käyttää 45x95mm K24 "makaavana" kattoruoteena, muu katto 45x45 kattoruoteena.
Vaihtoehto 2: Karkeampi raakapontti
Käyttää karkeampaa ponttilautaa parvekkeen kohdalla. Ehkä 30 tai 34mm. En tiedä, onko olemassa niin karkeaa raakaponttia?
Käyttämäni rakennesuunnittelija ei edes halunnut laskea näitä vaihtoehtoja, vaan hylkäsi ne suoraan.
Nykypäivän suunnittelijat eivät voi laskea minkään, joka jää standardiratkaisujen ulkopuolelle, kannattavaksi. Mielestäni piirtämäsi ratkaisu näyttää aivan loistavalta. Ainoat ehdotukseni ovat poistaa alempi lyhytkannattaja ja yrittää saada kattotuoli seisomaan yläsidepuun päällä sen sijaan sekä saada harjan säännön lepäämään uuden kattotuolisi alapuolella. Voisit myös laittaa säännön ylempään hanpalkkiin vähentääksesi jänneväliä. Jos sitten siirryt 23 mm raakopontille, siitä tulee todella vakaa.
Olen tutkinut ensimmäistä ratkaisua tänään lisää ja tullut siihen tulokseen, että se ei ollut yhtä helppo kuin luulin. Katto tukijalka, joka sijaitsee päätyseinässä, on sisäpuolella runkokehikkoa, mikä tarkoittaa, että minun täytyy tehdä muokkauksia siihen ja julkisivuun päästäkseni kiinnittämään poikittaisten rimojen ylös. Huomasin myös, että tukijalat eivät ole sijoitettu samaan paikkaan kahdessa viimeisessä kattotukijalkassa.
Ajattelen siksi, että ratkaisu karkeammalla raakapontilla olisi yksinkertaisin ratkaisu. Mutta minulla on vaikeaa löytää konstruktoria, joka haluaa laskea sen.
Olen aika vakuuttunut, että se olisi toiminut vain ajamalla raakapontin päälle sellaisenaan, koska räästilautojen alla on kattotuolit ja yksi keskitettynä kattotuolien väliin. Mutta etkö voisi rakentaa uuden kattotuolin samanlaiseksi kuin se, joka on kiinnitetty kauimmaiseksi, jonka asetat ulkoseinää vasten, koska silloin pitäisi olla, että c/c mitta kauimmaiselle kattotuolille olisi noin 1200 mm seinän paksuuden vuoksi. Jos c/c mitta tuntuu kuitenkin liian pitkältä, voit myös sijoittaa "välirimat" uuden kattotuolin ja kauimmaisen väliin, joka tukeutuu raakaponttiin asti. Silloin keskelle kattotuolien väliin sijoitettu räästilauta saa tukea välirimista. Tämä tuntuu yksinkertaisimmalta ratkaisulta, ellet vain aja kuten se on nyt ja laita karkeampaa päätylautoja kauimmaiseksi.
Nykypäivän suunnittelijat eivät voi laskea mitään, mikä ei kuulu vakiomenetelmiin.
Minusta suunnittelemasi ratkaisu näyttää erinomaiselta.
Ainoat ehdotukseni ovat poistaa alempi poikkipuu ja yrittää saada kattotuoli seisomaan hirsinauhan päällä sekä saada sääntö harjalla olemaan uuden kattotuolisi alapuolella. Voisit myös laittaa säännön yläpuoliseen palkkiin, jotta jänneväli vähenee.
Jos sitten menet ylös 23 mm pontista raakapontista, siitä tulee todella vakaa.
Nykypäivän suunnittelijat voivat laskea uskomattoman paljon enemmän kuin ennen. Ongelma tänään on se, että kukaan ei halua maksaa siitä.
Olen melko varma siitä, että se olisi toiminut vain ajamalla raakapontti kuten se nyt on, koska ruodelaudat tulevat kuitenkin makaamaan kattokoolauksilla plus yksi keskitettynä kattokoolauksen väliin. Mutta etkö voisi rakentaa uuden kattokoolauksen kuten siinä, joka on säädetty ulkonurkkaan, jonka laitat ulkoseinää vasten, koska silloin pitäisi hyvin cc-mitta ulkoisimpaan kattokoolaukseen olla noin 1200 mm seinän paksuuden johdosta. Tuntuuko siltä, että se on edelleen liian pitkä cc-mitta, voit myös laittaa "lyhyttä" uuden kattokoolauksen ja ulkoisimpaan, joka lepää vasten raakapontin alareunaa, silloin keskittyjen ruodelaudat kattokoolauksen välissä tuetaan "lyhyillä". Tuntuu helpoimmalta ratkaisulta, jos et vain aja, kuten se nyt on, ja laitat paksumman ruodelaudan ulkona.
Kyllä, se ajatus on tullut mieleeni. Kuitenkin minulla ei ole paksumpia seiniä kuin että se olisi noin 1425mm, jos asetetaan naulauskiskoja vasten. Mutta ajatukseni on nyt lisätä ylimääräinen kattokoolaus runkorakenteeseen ja ajaa paksumpi raakapontti siinä lokerossa. Olen nähnyt, että on olemassa jotain, mitä kutsutaan saksalaiseksi raakapontiksi, joka on 28,5 mm tai jos käytetään 34 mm tasopontti.
Vaikka monet sanovat, että se on vain ajaa paksummalla raakapontilla tai paksummalla ruodelaudalla, haluaisin saada rakennearvioinnin siitä. Mutta näyttää mahdottomalta löytää suunnittelijaa, joka haluaa laskea sen. Kaikista, joiden kanssa olen ollut yhteydessä, yksi on palannut hinnan, hän haluaisi siitä 10 000. Useimmat muut sanovat, että se on liian pieni työ tai että heillä ei ole aikaa.
Okei mutta aiotko purkaa paneelin, jotta pääset sinne sisään? Mutta jos teet niin ja sitten laitat sen isomman raakalautaspontin, ei pitäisi olla ongelmia. Voit myös ruuvata kiinni sääntöpuun kattotuolien sivulle c/c-mitan pienentämiseksi edelleen. Muuten voit rakentaa uuden kattotuolin vanhojen väliin kuten mainitsit. Ehkä joudut laittamaan uuden säännön tukijalasta, joka on kauimpana, seinään asti, jotta sinulla on jotain, jolla tukea uuteen kattotuoliin. Parvekkeen laudoituksen pitäisi toimia kuin alakäsivarsi, eli estää yläosien leviämisen. Mutta ehkä sinun täytyy laittaa liimapalkkeja kantamaan yläosia, mutta se voi olla tarpeettoman monimutkaista? 10000 kruunua, he tietävät, miten laskuttaa, mutta heilläkin on oltava ruokaa pöydässä. Tuntuu tarpeettoman kalliilta, parempi käyttää sitä johonkin muuhun hauskaan.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.