18 216 lukukertaa ·
87 vastausta
18k lukukertaa
87 vastausta
Vaihtaa / vaihtaa palkkia
Okei, ajattelin vain, että kaksi olisivat helpompia käsitellä kuin yksi. Ajattelin liimata ja ruuvata ne yhteen, mutta varmasti yksi toimii myös.
Ajattelin hieman väärin korkeuden suhteen, kun bef on 180 korkea, niin maksimissaan 225 olisi hyvä.
165x225, toimisiko se?
Ajattelin hieman väärin korkeuden suhteen, kun bef on 180 korkea, niin maksimissaan 225 olisi hyvä.
165x225, toimisiko se?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se toimii ehdottomasti.nino sanoi:
Kun lasken nyt, lähden liikkeelle kuormituksesta 12 kN/m. Toivottavasti se on arvioitu yläkanttiin, mutta varma en ole. Mielestäni on tärkeää, että varmistat asiasta. Jos pienennät korkeutta 225:een, sinun pitäisi varmaan nostaa se 215x225:een. Mielestäni kuitenkin olisi parempi pysyä 270 korkeudessa.
140x270 näyttää olevan std-koon, se päätyi noin 1400 ja 165x270 noin 3500, joten eroa oli hieman....
Luuleko, että 140x270 riittää @justusandersson ?
Luuleko, että 140x270 riittää @justusandersson ?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Tuntisin oloni mukavammaksi, jos olisimme selvittäneet kattokuormat ensin, mutta oletuksellani 12 kN/m antaa 140x270 taipuman, joka on 1/500 jännevälistä, mikä on katsottava hyväksyttäväksi olosuhteet huomioon ottaen.
Ok
Yksi 165x270 maksaa 450/m joten valitsen sen, se maksaa 260:- enemmän
Ainoa haittapuoli on, että toimitusaika oli 4-5 viikkoa yhden viikon sijaan, mutta luulen, että sillä ei ole merkitystä tässä tapauksessa
Yksi 165x270 maksaa 450/m joten valitsen sen, se maksaa 260:- enemmän
Ainoa haittapuoli on, että toimitusaika oli 4-5 viikkoa yhden viikon sijaan, mutta luulen, että sillä ei ole merkitystä tässä tapauksessa
Viimeinen? kysymys @justusandersson
Aion katkaista olemassa olevan palkin 45x70 säännön mukaan, ja silloin jäljelle jäävä palkki täytyy tukea. Tätä varten olen ostanut 70x165 massiivipuuta.
Onko parasta poistaa koolaukset ja asettaa se suoraan betonille ja palkkia vasten?
Aion laittaa sen paikoilleen ennen kuin katto tukeutuu ja pylväs sahataan poikki.
Uusi liimapuupalkki saa myös tietysti pylvään, mutta ajattelin mitata sen siten, että se sopii uuden sisäseinän kanssa, joka rakennetaan olemassa olevan seinän ulkopuolelle (osb & koolaukset kuvassa), koska se on asunnon erottava seinä. Molemmat pylväät aion ruuvata yhteen lisätuen saamiseksi.
Kuulostaako järkevältä suunnitelmalta vai unohdanko jotain?
Aion katkaista olemassa olevan palkin 45x70 säännön mukaan, ja silloin jäljelle jäävä palkki täytyy tukea. Tätä varten olen ostanut 70x165 massiivipuuta.
Onko parasta poistaa koolaukset ja asettaa se suoraan betonille ja palkkia vasten?
Aion laittaa sen paikoilleen ennen kuin katto tukeutuu ja pylväs sahataan poikki.
Uusi liimapuupalkki saa myös tietysti pylvään, mutta ajattelin mitata sen siten, että se sopii uuden sisäseinän kanssa, joka rakennetaan olemassa olevan seinän ulkopuolelle (osb & koolaukset kuvassa), koska se on asunnon erottava seinä. Molemmat pylväät aion ruuvata yhteen lisätuen saamiseksi.
Kuulostaako järkevältä suunnitelmalta vai unohdanko jotain?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
En ole täysin varma siitä, että olen mukana geografiassa... Mutta 70x165 kestää erittäin suuria kuormia, erityisesti jos se on tuettu heikossa suunnassa. Mihin aiot sijoittaa tukipilarin vanhaan palkkiin nähden?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Pahoittelen myöhäistä vastausta. Olen ollut hieman kiireinen muiden asioiden kanssa. Paras tapa on kiinnittää tolppa jollakin tavalla runkorakenteeseen. Ensisijaisesti juuri heikko suunta hyötyy tukemisesta.
Ajattelen, että varmistan sen olevan kiinni OSB-levyssä ja seisovan betonilla vasten palkkia, tämän teen ennen kuin tuen ja vaihdan loput palkista liimapuuhun.
Sitten siitä tulee joko samanlainen tai ehkä vähän paksumpi, joka tukee liimapuupalkkia.
Nuo 2 pystypilaria liimaan/ruuvaan yhteen 140×165, mahdollisesti siitä tulee 165x165.
Pitäisikö sen kestää?
Sitten siitä tulee joko samanlainen tai ehkä vähän paksumpi, joka tukee liimapuupalkkia.
Nuo 2 pystypilaria liimaan/ruuvaan yhteen 140×165, mahdollisesti siitä tulee 165x165.
Pitäisikö sen kestää?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ehdottomasti.
Voiko pylväät asettaa suoraan betonilattialle vai pitäisikö niiden välissä olla muovia / paperia tai vastaavaa? Ajattelen, että se mitä laittaa lattiaa vasten, todennäköisesti rikkoutuu, kun palkkia kiristetään.