28 542 lukukertaa ·
32 vastausta
29k lukukertaa
32 vastausta
Byggmax solumuoviliima liukenee sateessa tänään! Täytyy liimata toisella liimalla nyt. Mikä?
Aion valaa laattaa ja olen rakentanut muotin L-reunaelementeistä.
L-reunaelementtien sisäreunaan, missä ne ovat viistot, olen liimannut ylimääräistä solumuovia, koska halusin sinne leveämmän eristyksen, eli olen liimannut kolmiopalasen.
Käytin Byggmax solumuoviliimaa. Toimi hyvin ja liima kuivui ja tarttui hyvin. Kuitenkin ulkolämpötila oli noin 4-5 astetta, vaikka liiman ohjeissa sanotaan vähintään +10 astetta. Se ei näyttänyt olevan väliä, sillä solumuovi pysyi tiukasti kiinni aikansa. Tämä oli pari päivää sitten.
Tänään sataa aika lailla, ja kun tarkistin muotin, osoittautui, että solumuoviliima oli muuttunut löysäksi tahnaksi ja kiinni liimattu solumuovi oli irronnut. Huokaus!
Todennäköisesti valetaan huomenna, joten on kiire saada tämä kuntoon. Mitä liimaa minun pitäisi käyttää sen sijaan? Täytyy olla joku liima, joka kestää kosteutta. Voisin kyllä yrittää suojata reunaelementit pressulla sillä aikaa, kun liimaan ja se kuivuu.
Eli, varoitus Byggmax solumuoviliimasta. Ohjeissa lukee, että se on vedenkestävä kovettumisen jälkeen, mutta se ei pidä paikkaansa. Tosin huomautus siitä, että liimasin 5 asteessa 10 asteen sijaan.
Kiitollinen kaikista vinkeistä siitä, mitä liimaa minun pitäisi käyttää.
PÄIVITYS 1:
Kävin Byggmaxin verkkosivuilla, ja siellä sanotaan: "Älä käytä solumuoviliimaa kohteisiin, joissa liimattavat esineet altistuvat jatkuvasti lämmölle tai kosteudelle." Pakkauksessa ei lue tästä mitään. HUONO JUTTU BYGGMAXILTA!
Jäljellä on pohtia, onko olemassa jotain liimaa, jota voi käyttää kosteassa säässä kosteaan solumuoviin.
PÄIVITYS 2:
Toimiiko PU700? Sitä markkinoidaan kivilimaksi, mutta se on PU-liima, jota suositellaan solumuoville. http://www.jula.se/konstruktionslim-pu700-500ml-502074
http://www.tremco-illbruck.se/produkt/03805_index.html
L-reunaelementtien sisäreunaan, missä ne ovat viistot, olen liimannut ylimääräistä solumuovia, koska halusin sinne leveämmän eristyksen, eli olen liimannut kolmiopalasen.
Käytin Byggmax solumuoviliimaa. Toimi hyvin ja liima kuivui ja tarttui hyvin. Kuitenkin ulkolämpötila oli noin 4-5 astetta, vaikka liiman ohjeissa sanotaan vähintään +10 astetta. Se ei näyttänyt olevan väliä, sillä solumuovi pysyi tiukasti kiinni aikansa. Tämä oli pari päivää sitten.
Tänään sataa aika lailla, ja kun tarkistin muotin, osoittautui, että solumuoviliima oli muuttunut löysäksi tahnaksi ja kiinni liimattu solumuovi oli irronnut. Huokaus!
Todennäköisesti valetaan huomenna, joten on kiire saada tämä kuntoon. Mitä liimaa minun pitäisi käyttää sen sijaan? Täytyy olla joku liima, joka kestää kosteutta. Voisin kyllä yrittää suojata reunaelementit pressulla sillä aikaa, kun liimaan ja se kuivuu.
Eli, varoitus Byggmax solumuoviliimasta. Ohjeissa lukee, että se on vedenkestävä kovettumisen jälkeen, mutta se ei pidä paikkaansa. Tosin huomautus siitä, että liimasin 5 asteessa 10 asteen sijaan.
Kiitollinen kaikista vinkeistä siitä, mitä liimaa minun pitäisi käyttää.
PÄIVITYS 1:
Kävin Byggmaxin verkkosivuilla, ja siellä sanotaan: "Älä käytä solumuoviliimaa kohteisiin, joissa liimattavat esineet altistuvat jatkuvasti lämmölle tai kosteudelle." Pakkauksessa ei lue tästä mitään. HUONO JUTTU BYGGMAXILTA!
Jäljellä on pohtia, onko olemassa jotain liimaa, jota voi käyttää kosteassa säässä kosteaan solumuoviin.
PÄIVITYS 2:
Toimiiko PU700? Sitä markkinoidaan kivilimaksi, mutta se on PU-liima, jota suositellaan solumuoville. http://www.jula.se/konstruktionslim-pu700-500ml-502074
http://www.tremco-illbruck.se/produkt/03805_index.html
Viimeksi muokattu:
Paneelia tulee asentaa vaakasuoraan yhteen sopien jalkalistan kanssa. Ikkunat, jotka seisovat levyllä, sijoitetaan noin 6 cm paneelin ulkopuolelta. Koska seinän runkorakenne ja ikkunat tulevat olemaan yli 5 cm kanttuelementin ulkopuolelta, syntyy pieni kylmäsilta. Lisäämällä eristystä eliminoidaan kylmäsilta. Rungot ja ikkunat ovat niin syviä (paksuja), että ne seisovat sopivan määrän betonin päällä.
Näin olen ajatellut ainakin, mutta olen kiitollinen konkreettisista ongelmakuvauksista, jos tässä ratkaisussa on ongelmia. Ennen valua on helppo poistaa solumuovi, jos se olisi väärin.
Näin olen ajatellut ainakin, mutta olen kiitollinen konkreettisista ongelmakuvauksista, jos tässä ratkaisussa on ongelmia. Ennen valua on helppo poistaa solumuovi, jos se olisi väärin.
Hei! Olen ollut mukana valamassa monia perustuksia samalla tyyppisillä reunaelementeillä, ja betonimiehet käyttävät yleensä joko muovisia solumuovinauloja, joita käytät levyissä, tai sitten he ottavat vain tavallisia nauloja, kuten 4 tuuman tai jotain, niiden pitää vain pysyä paikoillaan valun aikana, ja sen jälkeen ne jäävätkin sinne...
Juuri tuo kuulostaa korvillei väärältä.ohlgren sanoi:
Yleensä ruoteet/kuormat linjataan sokkelin kanssa, ja lista + paneeli ulkopuolella.
Tämä siksi, että paneelista putoavat pisarat putoaisivat perustuksen ulkopuolelle sen sijaan, että ne valuisi/imuuntuisi puurakenteeseen, ja että saataisiin aukko ilmarakenteelle.
Ainoa haitta on aukko hiirille päästä paneelin taakse. Ratkaistaan jollain sopivalla tavalla, esim. museband.
Ymmärrän ajatuksesi, mutta en usko, että lisäsolumuovi tekee merkittävää eroa, kylmäsillan saat sokkelin ja betonin väliin. Etu, jonka näen lisäeristyksessä siinä kohtaa, olisi pelkästään teoreettinen luoda suurempi lämpösuoja reunaelementin sementtilevyn ja itse reunapalkin välille, mutta minun on vaikea nähdä, että siitä olisi mitään huomattavia etuja. Sitten en myöskään pidä kovin hyvänä ideana linjata paneeli laattojen reunan kanssa ilman, että olisi ainakin jokin levy paneelin ja paneeliruodeiden välissä, alas laatan reunan yli.ohlgren sanoi:Aion asentaa vaakapaneelin, joka linjaa sokkelin kanssa. Ikkunat, jotka ovat noin 6 cm sisään vedetty ulkopuolelta paneelista, seisovat laatalla. Koska seinän runko ja ikkunat tulevat sijaitsemaan yli 5 cm etäisyydellä reunaelementin ulkopuolelta, se merkitsee, että syntyy pieni kylmäsilta. Lisäämällä eristystä kylmäsilta voidaan poistaa. Runkokehykset ja ikkunat ovat niin syviä (paksuja), että ne seisovat turvallisesti riittävän betonimäärän päällä.
Tällaista olen ajatellut, mutta olen kiitollinen konkreettisista ongelmakuvauksista, jos tässä ratkaisussa on ongelmia. Ennen valua on helppo ottaa pois solumuovi, jos se on väärin.
On olemassa riski, että tällaisella ratkaisulla vettä pääsee sokkelin alle. Sen seurauksia tuskin tarvitsee erikseen ilmoittaa.
En halua vaikuttaa negatiiviselta, mutta joitakin asioita ei kannata kokeilla.
/M