20 250 lukukertaa ·
32 vastausta
20k lukukertaa
32 vastausta
Rakentaa itse 7 m kattotuolit?
Sivu 1 / 3
Mietin, että rakennanko kerroksen parvekkeen päälle, ja siinä tapauksessa jänneväli olisi 7 m. Onko edes ajatuksen arvoista rakentaa kattotuoleja siihen? Uskon nimittäin, että on vaikeaa päästä kuorma-autolla / nosturilla tänne meidän luo...
Näin rakennusohjeen 6 metrin kattotuolille, jossa se rakennettiin lattian palkkien päälle ja sitten roikutettiin ylösalaisin seinille. Ne oli rakennettu 2"9 ja niissä oli vain kaksi välipalkkia. Uskotteko, että sama rakenne toimisi 7 m?
Näin rakennusohjeen 6 metrin kattotuolille, jossa se rakennettiin lattian palkkien päälle ja sitten roikutettiin ylösalaisin seinille. Ne oli rakennettu 2"9 ja niissä oli vain kaksi välipalkkia. Uskotteko, että sama rakenne toimisi 7 m?
On olemassa kirja, jonka Byggforskningsrådet on julkaissut nimeltään "Takstolsboken" ja se sisältää kaikki erilaiset kattotuolit ja kuinka ne mitoitetaan.
Olen itse rakentanut omat 7 metrin kattotuolit sen perusteella.
Puhtaasti taloudellisesti se on sama kustannus kuin ostaa valmiita kattotuoleja joltakin puufirmalta, joka valmistaa kattotuoleja, ja silloin vältyt työltä.
Jos sinulla on omaa puutavaraa, niin se on aivan eri asia ja voit valita omat mitat ja toteutukset oman maun mukaan.
Olen itse rakentanut omat 7 metrin kattotuolit sen perusteella.
Puhtaasti taloudellisesti se on sama kustannus kuin ostaa valmiita kattotuoleja joltakin puufirmalta, joka valmistaa kattotuoleja, ja silloin vältyt työltä.
Jos sinulla on omaa puutavaraa, niin se on aivan eri asia ja voit valita omat mitat ja toteutukset oman maun mukaan.
Appivanhemman taitavan johdon alaisuudessa rakensimme kattotuoleja, jotka olivat 8 m, joten se on kyllä mahdollista. Valitettavasti en voi auttaa enempää, koska tämä tapahtui 1986 enkä minulla ole piirustuksia enkä asu enää talossa, mutta kuten sanottu, se onnistuu mainiosti.
Vaikka en näe ongelmaa valmiiden ostamisessa? Jos voit toimittaa rakennusmateriaalit, voit myös toimittaa valmiin.
Ne eivät ole sen suurempia, etteikö niitä voisi kuljettaa kattotelineellä, jos tarvitaan..
Ne eivät ole sen suurempia, etteikö niitä voisi kuljettaa kattotelineellä, jos tarvitaan..
Ostaisin mielelläni valmiiksi rakennettuja, varsinkin jos se maksaa suunnilleen saman verran kuin tehdä itse. Mietin vain, että niiden täytyy olla melko raskaita nostaa 3 metriä ilmaan, vai ovatko? Miten te muut olette tehneet, oletteko nostaneet ne manuaalisesti?
Siksi ajattelin rakentaa omat, koska sitten voi tehdä sen paikan päällä.
Tossegubbe: Niiden täytyy olla ainakin 7 x 1,8 m, joten eikö ole vähän typerää ottaa sellainen joukko katolle?
Siksi ajattelin rakentaa omat, koska sitten voi tehdä sen paikan päällä.
Tossegubbe: Niiden täytyy olla ainakin 7 x 1,8 m, joten eikö ole vähän typerää ottaa sellainen joukko katolle?
Nosta yksi puoli ensin, sitten vain työnnä, voi kantaa sen kattokannattimen itse, ilman että on joku biff,
Jos on kaksi henkilöä, ei ole ongelma nostaa ne, onnistuu yksinkin, mutta loukkaantumisriski kasvaa.
Jos on kaksi henkilöä, ei ole ongelma nostaa ne, onnistuu yksinkin, mutta loukkaantumisriski kasvaa.
Jaha, ovatko ne niin kevyitä? Ehkä minun pitäisi tilata sittenkin.. 
Olen lähettämässä tarjouspyyntöä eri paikkoihin nyt. Mitä luulette, millaista hintaa voi odottaa suunnilleen kahdeksalle fackverksstolar?
Olen lähettämässä tarjouspyyntöä eri paikkoihin nyt. Mitä luulette, millaista hintaa voi odottaa suunnilleen kahdeksalle fackverksstolar?
Tällainen kattoristikko painaa luokkaa 50-80 kg, joten ne eivät ole liian raskaita kahden miehen käsitellä, eikä ehkä pitäisi yrittää kuljettaa 10 kerralla katteelle, mutta 4-5 eivät ole ongelma, kun toimii järkevästi..
Muistan, kun minulla oli 850 kg maalia itse tehdyssä kattoboksissa Land Cruiserissa kerran ja vähän keinuvia liikenneympyröissä se oli kke mutta ei mitään ongelmia muuten
Muistan, kun minulla oli 850 kg maalia itse tehdyssä kattoboksissa Land Cruiserissa kerran ja vähän keinuvia liikenneympyröissä se oli kke mutta ei mitään ongelmia muuten
Ei ehkä kuulu tähän, mutta katon maksimikuorma on yleensä noin 100 kg ja koko auton maksimikuorma on yleensä noin 4-500 kg... joten ajaa 4-5 tkstolar, jotka painavat 50-80 kg... njae... lasketaanko kuorman paino mukaan, kun ajetaan järkevästi....:
No lastvikti on mukautettu moottoritienopeudelle... sitä voi varmasti 4-kertaistaa matalassa nopeudessa...
Hehe, en usko oikein sitä... mutta melkein...Mäster sanoi:
Ne 4 metrin jännevälillä tekemäni autotalliin pystyin juuri ja juuri kantamaan yksin (mutta en ole mikään lihaskimppu, enemmänkin sparris
Jos ne olisi tehty kattoristikkovalmistajan toimesta, niissä olisi ollut luokiteltu puutavara ja siksi kapeammat mitat, ja siksi kevyemmät. Pelkkä arvaus 20-25% kevyemmät.
Kun kattoristikot piti asentaa, meitä oli kaksi sparrista, sitten se meni ehdottomasti todella helposti, meillä olisi voinut olla 5-6 ja ehkä 7 metrin kattoristikoita, siltä se tuntui.
Okei kiitos kaikille vastauksista! Nyt vain toivotaan, että saan vastauksen johonkin tarjouksista... 
Joko et ole koskaan nähnyt/käsitellyt 7m kattopalkkeja tai sitten viittaat ei erityisen suureen autoon.Tossegubbe sanoi: