Olen juuri korjannut muutamia pieniä kosteusvaurioita asuntovaunun kulmissa ja valitsin Bilteman Multibondin (MS-polymeeri) liimaukseen (koska sillä voi täyttää enemmän kuin tavallisella puuliimalla eikä tarvitse puristaa kaikkea kuten PU:lla ja PL400 sulattaa solumuovin ja PL600 on vain sisäkäyttöön). Kun muovimatto piti laittaa takaisin kulmaan, kokeilin laittaa muutaman juovan myös sinne, mutta se ei toiminut hyvin ja hämmästyksekseni pystyin (24h jälkeen) helposti nostamaan maton ylös uudestaan! Kokeilin liimata yhteen kaksi puukappaletta, odotin kaksitoista tuntia, helppo irrottaa. Tuntuu kuin ne olisi liimattu akryylimassalla. On myös helppoa kynsillä 'raapata pois kumin kaltaisia "liimajäämiä", jättäen puun täysin koskemattomaksi, mikä on mahdotonta esim. puuliimalla.

Onko jollakulla kokemusta tästä tuotteesta?

Viimeksi muokattu:
platon1980 platon1980 sanoi:
Olen juuri korjannut muutamia pieniä kosteusvaurioita asuntovaunun nurkissa ja valitsin Bilteman Multibondin (MS-polymeeri) liimaamiseen (täyttää enemmän kuin tavallinen puuliima ja vältän kaiken puristamisen, jos liimalla on käytetty PU:ta ja PL400 sulattaa solumuovin ja PL600 on ainoastaan sisäkäyttöön). Kun muovimatto piti laittaa takaisin kulmaan, kokeilin laittaa muutaman raitale juga sinne, mutta se ei onnistunut ja yllätyksekseni pystyin helposti nostamaan maton taas ylös! Kokeilin liimata kaksi puupalikkaa yhteen, odotin kaksitoista tuntia, helppo irrottaa. Tuntuu kuin ne olisi liimattu akryylisaumalla. On myös helppo kynsillä 'rapsuttaa pois kumimaisia "liimajäämiä", jättäen puun täysin muuttumattomaksi, jotakin mikä on mahdotonta esim. puuliimalla.

Onko jollain kokemusta tästä tuotteesta?
Näyttää siltä, että siinä on pitkä kovettumisaika? 3 mm/24 t. "Alkyydimaalit voivat saada pidennetyn kuivumisajan." eli jos se on "ilmaton", se kuivuu hitaammin. Näen, että on myös olemassa "rapid" versio, ehkä se toimii paremmin?

Joo, toivoin sitä myös, ja kokeilin myös vääntää vähän kahden kappaleen välillä, jotka olivat kuivuneet kolme päivää, ne pysyvät paremmin, mutta se liima, joka on puristunut ulos saumasta, on edelleen helppo raapia irti kynsellä :( Se tarttuu ja tarttuu, mutta ei oikein kiinnity kunnolla puuhun, eikä myöskään koviin materiaaleihin kuten muoviin ja alumiiniin.

Niin, olin toivonut sitä myös, ja kokeilin myös taivuttaa vähän kahden kappaleen välissä, jotka ovat kuivuneet kolme päivää, ne ovat kiinni paremmin, mutta se liima, joka on puristunut ulos saumasta, voidaan silti kaivaa pois kynsillä :( Se tahraa ja tarttuu, mutta ei oikein kiinnity kunnolla puuhun, eikä myöskään koviin materiaaleihin kuten muoviin ja alumiiniin.
Miten liimaa on säilytetty?

K Klasklättermus sanoi:
miten liimaa on säilytetty?
Uusi patruuna suoraan Biltemasta liimaukseen.

P
Olen liimannut sillä liimalla ja se tarttuu hyvin. Se ei kuitenkaan koskaan kovetu, vaan jää enemminkin kumin tai silikonin kaltaiseksi, kun se on täysin kovettunut. Huomaa erittäin hidas, jos materiaalit ovat tiiviitä.

Uusi patruuna suoraan Biltemasta liimaamiseen.
se käyttäytyy kuin se olisi kerran jäätynyt

Olen käyttänyt sitä vaihtoehtona akryyli/lateksi tiivisteelle, se toimii täydellisesti siihen tarkoitukseen, ja tarttuu hyvin, kovettuu hyvin. Mutta en ole testannut sitä pelkästään liimana. Enkä olisi yllättynyt, jos sillä on pitkä kuivumisaika tiiviissä tiloissa.

Se muuttuu kuten sanottu silikoniksi, mutta siihen voi maalata.

Kyllä, se voi kestää useita päiviä kovettua kunnolla, mutta on hassua, että sen voi raaputtaa pois kynsillä. Liimasin listat kellarissa (rapatuille seinille) PL600:lla, ja kun otin listan pois, rappaus irtosi ja liima pysyi listassa hyvin. Olen myös liimannut laminaattia portaiden askelmiin, ja ne pysyvät paikoillaan. Mutta kuten sanottu, se on vain sisäkäyttöön ja ei ehkä ole elastinen.

K Klasklättermus sanoi:
se käyttäytyy kuin olisi kerran jäätynyt
Se tuntuu liuotinperustaiselta liimalta, jolta puuttuu liuotin, sama tunne luulisin?

MS-polymeeri on kosteudenkestävää, joten jos on erittäin kuivaa ulkona, mikä todennäköisesti on, kovettuminen kestää kauan. Normaalisti liimattavilla pinnoilla oleva adsorboitu kosteus riittää kovettumiseen.

mattiasp mattiasp sanoi:
MS-polymeeri on kosteuden vaikutuksesta kovettuva, joten jos ulkona on rutikuivaa, mikä luultavasti on, kovettuminen vie kauan aikaa. Normaalisti pinnalla oleva adsorboitunut kosteus, jota aiotaan liimata, riittää kovettumisprosessiin.
vaikka emme asu sademetsässä.
silti sen olisi pitänyt kovettua jonkin verran

Liimasin vähän alumiinia muoviin eilen, lukee että sen pitäisi toimia, ha! Mikä vitsi, suunnilleen sama tarttuvuus kuin sinitarralla tai purukumilla. Saa olla CA siinä.

Etsin PL400 kun olin menossa Biltemaan tänään, koska halusin mieluummin välttää sekä Bilteman että Julan. Sitten tämä "liima" ilmestyi, ikään kuin se vastaisi PL400:aa. Aion liimata pienen 1,5 metrin puupalan betonia vasten. Se oli huonointa kuraa, mitä olen kokeillut. Miten he voivat edes ehdottaa tätä järkevänä vaihtoehtona?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.