6 511 lukukertaa ·
15 vastausta
7k lukukertaa
15 vastausta
Betonitiilet vs Peltikatto
Sivu 1 / 2
Hei,
olen rakentamassa Skidstahus-taloa. On X määrä valintoja, jotka pitää tehdä, mm. vakiona voi valita joko Bendersin betonitiilet tai Spip elite -peltikaton. Mitä suositellaan? Vatsanpohjatuntuma sanoo, että valitsisin betonitiilet, mutta onko se oikein?
Terveisin / Enhörningen
olen rakentamassa Skidstahus-taloa. On X määrä valintoja, jotka pitää tehdä, mm. vakiona voi valita joko Bendersin betonitiilet tai Spip elite -peltikaton. Mitä suositellaan? Vatsanpohjatuntuma sanoo, että valitsisin betonitiilet, mutta onko se oikein?
Terveisin / Enhörningen
Yksi etu betonista on, että ne ovat parempia kävellä, eivätkä niin liukkaita kuin pelti. Varsinkin talviaikaan!
En tiedä peltin kestävyyttä. Mutta betoni kestää suunnilleen 40 vuotta.
Etu pellistä on, että se on helpompi saada katolle. Jos aikoo laittaa sen itse.
En tiedä peltin kestävyyttä. Mutta betoni kestää suunnilleen 40 vuotta.
Etu pellistä on, että se on helpompi saada katolle. Jos aikoo laittaa sen itse.
Jos katolla on kattotiiliä, on varmaan hyvä käydä katsomassa niitä vähintään kerran vuodessa. Oikaista ne ja vaihtaa mahdollisesti rikkoutuneet. Kuinka moni tekee sen? En ole koskaan ollut "tarkastuskierroksella" katolla. Pelti pysyy paikallaan, ei liiku. Toinen etu on, että katosta tulee paljon kevyempi. Kestää enemmän lunta, jos sitä tulee. Lumi liukuu myös helpommin pois, joten joissakin paikoissa voi tarvita lumisuojaa.
Joillakin peltikatoilla maali irtoaa useiden vuosien jälkeen. Tiedetäänkö, onko tämä "virhe" saatu ratkaistua? Jos siitä pääsee eroon, peltikatto on varmasti käytännöllinen ja hyvä monella tavalla, vaikka se onkin hieman kalliimpi.
Suositus Bendersiltä: http://www.benders.se/Portals/0/Images/PDF/skötselinstruktion takpannor.pdf
Yleistä tietoa: http://www.viivilla.se/ovrig-exterior/sa-skoter-du-taket.aspx
Yleistä tietoa: http://www.viivilla.se/ovrig-exterior/sa-skoter-du-taket.aspx
Pläkkien suuri etu on, että ne on helppo asentaa itse, betonitiilet oletan olevan kuin tiilten asettaminen, eikä se olekaan niin helppoa kuin voisi luulla
Olen aina asentanut peltikatot eikä minulla ole ollut ongelmia niiden kanssa. Myin talon kaverille, jossa olimme asentaneet tavallisen mustan TP 20 -pellin, ja se oli edelleen paikoillaan ja tiivis 15 vuoden jälkeen, mutta pidemmälle en ole koskaan seurannut peltikattoa. Epäilemättä peltikatto ruostuu ennemmin tai myöhemmin
joten jonkinlainen tarkistus on tarpeen, mutta siinähän voi vain maalata paikat, joissa väri on irtoamassa. Yleisesti ottaen betonitiilet ovat tyylikkäämpiä ympäristöissä, joissa katto on hyvin näkyvillä. Jos minulla olisi sellainen ja antaisin työn ulkopuoliselle, tiilet olisivat todennäköinen valinta, mutta en anna talon töitä ulkopuolisille kuin välttämättömissä poikkeustapauksissa. 
Betonitiilet ovat paljon helpompi asentaa kuin sekä pelti että savi.Jan-Å sanoi:Plåtin suuri etu on, että sitä on helppo asentaa itse, oletan, että betonitiilet ovat kuin savitiilien asentamista ja se ei ole lainkaan niin yksinkertaista kuin voisi luullaOlen aina asentanut peltikattoja enkä ole nähnyt niissä ongelmia, myin talon ystävälle, johon olimme asentaneet tavallisen mustan TP 20:n ja se oli ainakin pysynyt paikallaan ja ollut tiivis 15 vuoden ajan, mutta en ole koskaan seurannut peltikattoa pidemmälle kuin niin. Epäilemättä peltikatto ruostuu ennemmin tai myöhemmin
joten jonkinlainen tarkastus on tarpeen, mutta maalaaminen riittää, jos pintamaali irtoaa. Yleisesti ottaen betonitiilet ovat kauniimpia katsella, jos on katto, joka näkyy paljon, jos minulla olisi sellainen ja ulkoistaisin työn, tiilet olisivat todennäköinen valinta, mutta en ulkoista töitä talossa muissa kuin välttämättömissä poikkeustapauksissa.
![]()
Ai hitto, niinkö?MaZtoR sanoi:
Betonitiilet ovat saumallisia ja painavampia. Tavalliset tiilikatotiilet ovat kulmittain tiilien ylä- ja alapuolella, mikä tarkoittaa, että niiden on oltava tarkasti oikeassa asennossa, mikä ei ole tarpeen betonitiilille. Tiilikatotiilien on siksi oltava tarkkaan määritetyillä laudan etäisyyksillä, kun taas betoni voi olla missä tahansa välillä 320 ja 375cc.