Hei!

Minulla on 18 neliömetrin lasitettu terassi, johon ajattelin valaa lattialaatan. Minulla on nyt muutamia kysymyksiä, joihin toivon saavani apua:
Täytyykö valua 10 cm syväksi, kun se tulee vain lasitetulle terassille? (päälle on tarkoitus asentaa myös lämmityskaapeleita)
Kuinka paljon sementtiä suhteessa soraan ja veteen pitää olla?

Terveisin Johannes

miten aiot käyttää huonetta? sinun pitäisi ehkä eristää platta jos aiot asentaa lattialämmityksen

Mikael_L
Tervetuloa foorumille.

Jos sinulla ei ole pääsyä ilmaiseen energiaan, sinun tulisi eristää 200-300 mm solumuovilla alapuolelta.

Kestävyyden osalta voit käyttää ohuempaa betonilaattaa.
MUTTA, sinun tulee käyttää raudoitusta, lattialämmitysputkia ja 3 cm suojakerros kummallakin puolella raudoitusta, eli 3 cm betonia raudoituksen ulkopuolella. Tämä suojaa raudoitusta korroosiolta mahdollisen halkeilevan betonin jälkeen. Käytännössä siitä tulee siis vähintään 8 cm paksu betonilaatta, jos haluat tehdä sen oikein.

Sitten on olemassa keinoja saada ohuempi suojakerros (vaadittu suojakerros vaihtelee myös sovelluksen mukaan, esimerkiksi merivedessä tai uima-altaissa olevissa valuissa tarvitaan vielä paksumpi suojakerros).
Mutta hyvin valitulla betonilaadulla voi olla hieman ohuempi, mietin, voiko siitä vähentää, jos käytetään ruostumatonta raudoitusverkkoa.

Lopuksi voi hieman huijata ja ottaa riskin, että ongelmia ei tule, koska ympäristö on kuitenkin niin hieno ja kuiva. Mutta myös ilman kosteus tunkeutuu betoniin, joten täysin itsestään selvää se ei ole.

Kysymys? Miksi kelluttaa niitä päällä? Onhan olemassa, että voi olla suoraan betonissa?

Aion eristää levyn solumuovilla.
Tietääkö kukaan sekoitussuhdetta hiekan, veden ja sementin välillä?
Haluaisin myös tietää, kuinka paljon betonia tarvitsen?
Mitä kannattaa ostaa? Pitäisikö ostaa betonia ja lisätä vesi itse vai ostaa sementti ja lisätä sora, kivi ja vesi itse?
Tarvitsen noin 1 m3, onko se 1000 litraa vai?

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.