4 290 lukukertaa ·
9 vastausta
4k lukukertaa
9 vastausta
Betonilaatan eristys
Talon omistaja
· Värmland, numera Örebro län
· 14 viestiä
Hei!
Olemme äskettäin ostaneet talon, jossa joku on rakentanut kuistin vanhan betonisen terassilaudan päälle – hieman yli 100 cm maanpinnan yläpuolella. Olen ajatellut eristää kuistin, jotta sitä voisi käyttää muinakin vuodenaikoina kuin kesällä. Kysymys kuuluu, kuinka minun pitäisi eristää lattia. Koska katto on kalteva ja huonekorkeus varsin pieni, ei ole järkeä eristää suoraan terassilautojen alta. Toisin sanoen, minun pitäisi eristää itse betonilaatta alapuolelta. Tätä varten olen kuten moni muukin ajatellut käyttää eristelevyjä solumuovista. Kuitenkin, koska en ole koskaan tehnyt tällaista aiemmin, minulla on muutamia kysymyksiä.
1. Tarvitseeko minun olla jonkinlainen kosteussulku joko solumuovin ja betonin tai solumuovin ja maan välillä?
2. Miten minun olisi suositeltavaa kiinnittää solumuovi? Eräs tuttuni teki samanlaisen eristysratkaisun, ja hajaantui sitten sääntöjen avulla, joiden väliin hän asetti solumuovin ja ruuvasi levyt sitten sivulta. Koko hänen rakenteensa oli kuitenkin puusta.
Kiitos etukäteen!
Olemme äskettäin ostaneet talon, jossa joku on rakentanut kuistin vanhan betonisen terassilaudan päälle – hieman yli 100 cm maanpinnan yläpuolella. Olen ajatellut eristää kuistin, jotta sitä voisi käyttää muinakin vuodenaikoina kuin kesällä. Kysymys kuuluu, kuinka minun pitäisi eristää lattia. Koska katto on kalteva ja huonekorkeus varsin pieni, ei ole järkeä eristää suoraan terassilautojen alta. Toisin sanoen, minun pitäisi eristää itse betonilaatta alapuolelta. Tätä varten olen kuten moni muukin ajatellut käyttää eristelevyjä solumuovista. Kuitenkin, koska en ole koskaan tehnyt tällaista aiemmin, minulla on muutamia kysymyksiä.
1. Tarvitseeko minun olla jonkinlainen kosteussulku joko solumuovin ja betonin tai solumuovin ja maan välillä?
2. Miten minun olisi suositeltavaa kiinnittää solumuovi? Eräs tuttuni teki samanlaisen eristysratkaisun, ja hajaantui sitten sääntöjen avulla, joiden väliin hän asetti solumuovin ja ruuvasi levyt sitten sivulta. Koko hänen rakenteensa oli kuitenkin puusta.
Kiitos etukäteen!
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
1. Normaalisti käytetään kapillaarikatkoa maassa ja sitten solumuovieristystä sekä betonia, joten mitään muuta kuin sitä ei tarvita.solvebring sanoi:
Hei!
Olemme äskettäin ostaneet talon, jossa joku on rakentanut kuistihuoneen vanhemman betonisen terassilaatan päälle – hieman yli 100 cm maan yläpuolella. Olen ajatellut eristää kuistihuoneen niin, että sitä voi käyttää useampina vuodenaikoina kuin vain kesällä. Kysymys onkin, miten minun pitäisi eristää lattia. Koska katto on kalteva ja huonekorkeus melko vähäinen, ei ole järkevää eristää suoraan lautalattian alle. Toisin sanoen, minun pitäisi eristää betonilaatta alapuolelta. Tähän tarkoitukseen, kuten monet muutkin, ajattelin käyttää solumuovieristeitä. Kuitenkin, koska en ole koskaan tehnyt tällaista ennen, minulla on muutama kysymys.
1. Tarvitsenko jonkinlaista kosteusesteitä, joko solumuovin ja betonin tai solumuovin ja maan väliin?
2. Millä minun kannattaisi kiinnittää solumuovi? Yksi tuttavani teki samanlaisen eristysratkaisun ja jakoi sen silloin sääntöjen kanssa, joiden väliin hän laittoi solumuovin ja sitten ruuvasi levyt sivulta. Koko hänen rakenteensa oli kuitenkin puusta.
Kiitos etukäteen!
https://www.byggahus.se/bygga/borja-ordentlig-dranering
Epävarmuus herää, kun sanot "100 cm maan yläpuolella" - jos betoni on ilman yläpuolella, et tietenkään tarvitse soraa, silloin voit eristää betonilaatan päälle. Jos poistat vanhan ja valat uuden (sanoit, että muuten kattokorkeus voisi jäädä matalaksi), niin senkin pitäisi jäädä maan yläpuolelle, eikä tällaisia ongelmia pitäisi ilmetä.
2. Tässä olen myös epävarma. Normaalisti solumuovi laitetaan kapillaarikatkon päälle (murske). Jos rakennat "ilmassa", sinun täytyy luultavasti nikkaroida muotti betonille ja valaa.
Mutta jos valat "ilmassa", olisi mielestäni parempi eristää yläpuolelta? Eli valat betonipalkiston, ellet halua käyttää puuta jostain syystä, ja sitten eristät yläpuolelta esimerkiksi solumuovilla sääntöjen väleihin, joihin voit asentaa lattian:

Viite: Puuopas - välipalkit
Tätä rakennetta ei pidä käyttää, jos betonilla on maakontakti, koska silloin puu imee kosteutta...
Talon omistaja
· 14 viestiä
Luulen, että puhumme hieman ohi toisistamme. En aio rakentaa uutta rakennetta - en valaa lainkaan. Uima-allas on jo olemassa - samoin betonilaatta, koska uima-allas on rakennettu vanhan terassin laatan päälle. Tämä kuitenkaan ei ole perustettu maahan, vaan on noin metrin korkeudella maanpinnasta. Koska uima-altaan kattokorkeus on matala, en voi eristää laattaa ylhäältä, vaan minun on tehtävä se alapuolelta. Kysymys onkin, kuinka suoritan tämän eristämisen, todennäköisesti pääasiassa solumuovilla, parhaalla mahdollisella tavalla.klaskarlsson sanoi:
1. Normaalisti käytetään maassa kapillaarikatkoja ja solumuovia eristeenä, sitten betonia, joten ei enempää kuin se
[linkki]
Tulen hieman epävarmaksi, kun sanot "100 cm maan yläpuolella" - jos betonin alla on ilmaa, et tarvitse luonnollisesti soraa, silloin voit eristää betonilaatan päälle. Jos poistat vanhan ja valat uuden (sanoit, että muuten katon korkeus saattaisi jäädä matalaksi), sekin todennäköisesti tulee maan yläpuolelle, joten tällaisia ongelmia ei pitäisi syntyä?
2. Tässä olen myös epävarma. Normaalisti solumuovi asetetaan kapillaarikatkolle (singel). Jos rakennat "ilmaan", sinun täytyy todennäköisesti rakentaa betonille muotti ja valaa siihen.
Mutta jos valat "ilmassa", saattaa olla parempi eristää yläpuolelta mielestäni? Eli valaa betoniholvia, jos et halua puuta jostain syystä, ja sitten eristää ylhäältä esim. solumuovilla koolausten väliin, joihin voit myöhemmin kiinnittää lattian:
[kuva]
Viite: Träguiden - välikerrosholvi
Tätä rakennetta ei pidä käyttää, jos betonilla on maayhteys, koska puu imee kosteutta...
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
Ah...haluat säilyttää laatan, mutta eristää alhaalta päin, ja pääset myös käsiksi sinne alle?solvebring sanoi:
Luulen, että puhumme toistemme ohi hieman tässä. Eli en aio rakentaa mitään uutta rakennetta – en aio valaa mitään ollenkaan. Uterum on jo olemassa – samoin betonilaatta, koska uterum, joka on, on rakennettu vanhan terassilaatan päälle. Tämä ei kuitenkaan ole maanvarainen, vaan on noin metrin korkeudella maasta. Koska uterumin kattokorkeus on matala, en voi eristää laattaa ylhäältä päin, vaan minun on tehtävä se alhaalta päin. Sitten kysymys on, miten suoritan tämän eristyksen, todennäköisesti pääasiassa solumuovilla, parhaalla tavalla.
Nyt olen mukana.
Yksinkertaisinta lienee silloin yksinkertaisesti liimata solumuovilevyt laatan alapuolelle?
Talon omistaja
· 14 viestiä
Kyllä, juuri niin.klaskarlsson sanoi:
Okei, luuletko, että liima kestää ajan myötä?
Solumuovi on melko huokoista ja kestää huonosti kemikaaleja, joten PL400 saattaa olla liikaa, mutta mahdollisesti PL200 tai vastaava...?
Onko joku muu kokeillut tällaista menetelmää? Kiitollisena otetaan vastaan kokemuksiin perustuvia neuvoja!
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
Ajattelen, että PL200 saattaisi toimia hyvin, jos se ei ole suorassa vedessä.solvebring sanoi:
Kyllä, juuri niin.
Okei, luuletko, että liima kestää pitkällä aikavälillä? Solumuovi on melko huokoista ja kestää huonosti kemikaaleja, joten PL400 voisi olla hieman liikaa, mutta ehkä PL200 tai vastaava...?
Onko kukaan muu kokeillut vastaavaa menetelmää? Kokemukseen perustuvat neuvot ovat tervetulleita!
Itse olen eristänyt alapuolelta solumuovilla, mutta puuta vasten, joten kiinnitin ruuveilla ja prikoilla...ajattelen, että se olisi todella hankalaa betonin kanssa kuitenkin.
Talon omistaja
· 14 viestiä
Olen nähnyt/kuullut nuo muovitapit mainittavan muissakin yhteyksissä, mutta en tiedä lainkaan, mitä ne ovat. Olen yrittänyt googlata, mutta löydän viisikymmentäyksi varianttia ja ehdotusta. Miten ne muuten toimivat – pitääkö ne liimata betoniin alaspäin roikkuvilla naulalla/piikeillä, joihin solumuovin kiinnittää?L Lutte sanoi:
Saattaa olla vähän vaikeaa meille maallikoille, mutta kaikkien ammattilaismyyjien pitäisi pystyä tilaamaan tällaisia.solvebring sanoi:
Olen nähnyt/kuullut noista spikpluggar mainittavan muissa yhteyksissä, mutta en tiedä lainkaan, mitä ne ovat. Olen yrittänyt googlata, mutta löydän vain viisikymmentä eri versiota ja ehdotusta. Miten ne toimivat muuten – pitääkö ne liimata betoniin alaspäin roikkuvan spik/hullingar kiinnittämään cellplasten?
https://www.essve.com/sv/produkter/...lerhallare/isolerhallare/essve-isolerhallare/
Painat levyn kiinni kädellä ja sitten poraat suoraan levyn läpi ja ylös betoniin. Kun saavut oikeaan syvyyteen, painat vain pluggen sisään ja sitten lyöt plastspiken sisään niin, että se tarttuu kiinni.
Luultavasti asettaisin 4 kpl plug per levy, jos ne ovat 60x120 ja 5 kpl eli yksi keskelle isommissa levyissä.
Vaihe 2:ssa voit kuten sanottu liimata fogskum:illa, mieluiten lågexpanderande. Muutama napsaus skum sitten levy ylös ja sitten ei haittaa, jos on myös mekaanista kiinnitystä. Joko isolerspik ensimmäiseen vaiheeseen tai sitten 1 kpl isolerhållare, joka asetetaan keskelle levyä ja ylös betoniin.
Talon omistaja
· 14 viestiä
Okei! Hienoa, kiitos! =)L Lutte sanoi:Ehkä se on meille maallikoille vähän vaikeaa, mutta kaikki ammattikauppiaat pystyvät saamaan nämä asiaan.
[linkki]
Painat levyn kiinni kädellä ja sitten poraat vain suoraan levyn läpi betoniin, kun olet saavuttanut oikean syvyyden, painat vain kiilatulpan sisään ja sitten lyöt muovinaulan kiinni niin että se lukittuu.
Laittaisin varmaan 4 kpl tulppaa per levy, jos ne ovat 60x120 ja 5 kpl eli yksi keskelle myös suuremmissa levyissä.
Toisessa kerroksessa voit kuten sanottu kiinnittää vaahtokitin avulla, mieluiten vähän laajenevalla. Muutama vaahtoklikkaus ja sitten levy ylös ja ei haittaa, että sitä kiinnitetään myös mekaanisesti. Joko eristenaulalla ensimmäiseen kierrokseen tai sitten yhdellä eristekiinnikkeellä keskelle levyä ja betoniin.
Klikkaa tästä vastataksesi