Hei, hei!

Olen etsinyt pari iltaa foorumilta, mutta en ole löytänyt vastausta yhteen kysymykseen. Olen purkamassa yläkerran kylpyhuonetta talossa (rakennettu -25). Koko talo on puuta, mutta lattiaan on valettu betonia/sementtiä. Se on valettu osittain palkkien väliin ja alin lattianpohjaan ja osittain puolen desimetrin "levy" kaiken yläpuolelle.

Oletan, että tämä liittyy aikakauden tapaan luoda kiinteä lattia laatoitusta varten. Kuitenkin hermostuin, kun tuttava spekuloi sillä, onko tämä tekemisissä talon rakenteen (ja vakauden) kanssa - yksi "palkkiväliluukku" on nimittäin lyhyellä sivulla muurin vieressä. Olen kuitenkin hieman epäileväinen ystäväni ajatuksiin - betoni on puupalkin sisällä ja loppujen lopuksi se on se, mikä kantaa rakennetta. Tosin osa valetusta betonista on muuria vasten, mutta kuten sanottu, se on lyhyt sivu parin desimetrin verran. Valurakenne näyttää esiintyvän vain tässä huoneessa, joka on todennäköisesti toiminut kylpyhuoneena menneisyydessä. Betoni (tai onko se sementti, pahoittelen maallikkouttani..?) ei ole raudoitettu. Olen alkanut piikata kaiken pois, koska vesi- ja viemäriputket, jotka ovat nyt valettu, täytyy vetää kokonaan uudelleen uudessa kylpyhuoneessa. Tuliko hieman hermostuneeksi, kun tuttava "tykkäsi"...

Onko jollain kokemusta?

Terveisin
Uskollinen harrastaja :)

• Badrummets betonggolv under rivning i hus byggt 1925, träbjälkar synliga. Verktyg som hammare och skyffel ligger på golvet.
Se on todennäköisesti jotain, joka on tehty jälkikäteen 50-60-luvulla eikä ole vuodelta 1925, sen ajan taloissa on yleensä kuonaa tai purua välipohjassa, kun se on rakennettu puusta. Betoni- ja tiilitalot kuten 6-kerroksiset Tukholmassa tuolloin on usein laatoitettu 10 cm paksulla kostealla laastilla, mutta silloin on aina kylmäasfaltti alla ja lisäksi toinen kerros laastia.

Ei näe paljon kuvasta, mutta vanhat talot/huvilat ovat yleensä "puukehys" ulkoreunaa pitkin koko huoneessa, ja sitten 3 tuumaa 9 tai vastaavaa ristikkäissä kiinnitettyinä itsetehdyissä kulmarautapaikoissa.

Kiitos tiedosta!

Kun jatkan kaivamista, löydän lehtileikkeen vuodelta 1954 rojun joukosta. Täsmälleen! Ja kuvauksesi puukehyksestä huoneen ympärillä osuu myös oikeaan. Kehyksen ulkopuolella on todellakin lastuja (meidän alakerrassamme oli kuonaa).
Oletan, että se oli ajan tapa rakentaa lattiat kylpyhuoneisiin, vaikka kyseessä olisikin puupalkit.

Kiinnostavaa tietoa, kiitos vielä kerran!

Hauskaa auttaa jotakuta ja samalla levittää tietoa, toivottavasti kaikki sujuu hyvin.

Vinkki kylpyhuoneen lattian uudelleenrakentamiseen on laittaa sen sijaan irtonaisia lecasora 8-12mm lattiaan, se antaa hyvän äänieristyksen yleisesti ja on edullinen.

Terveisin jawen

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.