3 502 lukukertaa ·
11 vastausta
4k lukukertaa
11 vastausta
Betoni tai tasoitemassa
Hei, mietin mikä olisi parasta. Olen asentanut vesikiertoisen lattialämmityksen alakertaan. Olen pohtimassa, pitäisikö kiertoputket valaa betoniin vai tasoittaa ne.
Edellytykset ovat seuraavat, pinta-ala on noin 30 neliömetriä ja sen voi jakaa kahteen valuun, joista toinen on 10 ja toinen 20 neliömetriä. Tarvitsen 4 cm:n korkeuden, jotta putket peittyvät kunnolla. Pienempi alue on eteinen, jossa on talon ainoa sisäänkäynti, mikä rajoittaa mahdollisuuksiamme sulkea tämä kulkuväylä. 24-48 h on tietenkin ok.
Riippumatta siitä kumpi valitaan, ammattilaiset tasoittavat viimeiset epätasaisuudet maksimaalisen tasaisuuden saavuttamiseksi.
Onko betonin valaminen kannattavaa, vaikka kuivumisaika on pidempi? Eteisen lattiaan tulee laatat, joten on otettava huomioon, että betoni on täysin kuivunut ennen kuin tämä voidaan tehdä (3 kuukautta?). Tarvitseeko käyttää johtoja vai voiko tasaisuuden varmistaa muulla tavoin?
Käytössä on betonimylly, mutta ei tasoitusmassapumppua. Onnistuuko 30 tai 20/10 neliömetrin tasoitus ämpärillä ja sekoittimella?
Betonin hinta on käytännössä puolet tasoitusmassan hinnasta, mutta raha ei ole ainoa ratkaiseva tekijä, vaan lopputulos ja helppous ovat etusijalla.
Mitä asiantuntijat sanovat Byggahus-sivustolla?
Edellytykset ovat seuraavat, pinta-ala on noin 30 neliömetriä ja sen voi jakaa kahteen valuun, joista toinen on 10 ja toinen 20 neliömetriä. Tarvitsen 4 cm:n korkeuden, jotta putket peittyvät kunnolla. Pienempi alue on eteinen, jossa on talon ainoa sisäänkäynti, mikä rajoittaa mahdollisuuksiamme sulkea tämä kulkuväylä. 24-48 h on tietenkin ok.
Riippumatta siitä kumpi valitaan, ammattilaiset tasoittavat viimeiset epätasaisuudet maksimaalisen tasaisuuden saavuttamiseksi.
Onko betonin valaminen kannattavaa, vaikka kuivumisaika on pidempi? Eteisen lattiaan tulee laatat, joten on otettava huomioon, että betoni on täysin kuivunut ennen kuin tämä voidaan tehdä (3 kuukautta?). Tarvitseeko käyttää johtoja vai voiko tasaisuuden varmistaa muulla tavoin?
Käytössä on betonimylly, mutta ei tasoitusmassapumppua. Onnistuuko 30 tai 20/10 neliömetrin tasoitus ämpärillä ja sekoittimella?
Betonin hinta on käytännössä puolet tasoitusmassan hinnasta, mutta raha ei ole ainoa ratkaiseva tekijä, vaan lopputulos ja helppous ovat etusijalla.
Mitä asiantuntijat sanovat Byggahus-sivustolla?
Se oli alkuperäinen suunnitelma, mutta lomakausi ja korona tekevät siitä erittäin vaikeaa löytää joku, joka voi tehdä tämän suhteellisen lyhyellä varoitusajalla. Mietin, olisiko betongbil ratkaisu.F falkn sanoi:
Sanot, että "ammattilainen" pitäisi tehdä uudelleen se, mikä menee pieleen. Anna sitten jonkun, joka osaa tehdä sen suoraan, jotta sama työ ei tarvitse tehdä kahdesti.
Mutta voi olla vaikeaa löytää joku, joka suostuu valamaan 40 mm betonia, vaikka se olisi ilman putkia... Tasoite on oikea vaihtoehto.
Mutta voi olla vaikeaa löytää joku, joka suostuu valamaan 40 mm betonia, vaikka se olisi ilman putkia... Tasoite on oikea vaihtoehto.
Toivoin, että se joka tekee "päällyksen" tasoitemassalla, suostuisi tekemään koko valutyön, mutta se ei valitettavasti ollut mahdollista, joten sain vinkin tehdä suurimman osan valuista itse 200 litran tynnyrin avulla. Tunnen kuitenkin epävarmuutta, pystynkö tekemään tämän itse. Siksi kysymys, onko betonin kanssa helpompaa. Jatkokysymys, miksi tasoite eikä betoni?C C.Lundin sanoi:Sanot "ammattilaisen" pitäisi korjata se, mikä menee pieleen. Anna sitten jonkun, joka osaa tehdä sen oikein ensimmäisellä kerralla, jotta sama työ ei tarvitse tehdä kahdesti. Mutta on varmaan vaikeaa löytää joku, joka suostuu valamaan 40 mm betonia, vaikka se olisi ilman putkia... Kyse on tasoitteesta.
Jos sinun täytyy välttämättä tehdä työ itse niin tekisin näin.
1. Pohjustanut ja tartuntalaastinut valua varten. Muuten se voi helposti irrota alustalta.
2. Varmistanut, että lattialämmitys on kiinnitetty, täytetty ja että sen päällä on raudoitus.
3. Valanut itsestään tiivistyvällä betonilla, jonka maksimiraekoko on 8 mm.
Mitä päällystettä olet suunnitellut? Jos se on parketti tai laatta, riittää, että hioo huiput pois seuraavana päivänä.
1. Pohjustanut ja tartuntalaastinut valua varten. Muuten se voi helposti irrota alustalta.
2. Varmistanut, että lattialämmitys on kiinnitetty, täytetty ja että sen päällä on raudoitus.
3. Valanut itsestään tiivistyvällä betonilla, jonka maksimiraekoko on 8 mm.
Mitä päällystettä olet suunnitellut? Jos se on parketti tai laatta, riittää, että hioo huiput pois seuraavana päivänä.
Lattialämmitys on solumuovin päällä ja kiinnitetty tämän järjestelmän kanssa. Arvelen, että tehdään lovapulttaus vain kun on betoni vasten betonia? raudoitus on putkien päällä. Aion käyttää laattoja eteisessä, olohuoneen lattianpäällyste ei ole vielä päätetty.S sixten88 sanoi:Jos sinun täytyy tehdä työ itse, niin olisin.
1. Alustanut ja tehnyt lovapohjan paksunnokselle. Helposti irtoaa pohjasta muuten.
2. Varmistanut, että lattialämmitys on kiinnitetty, täytetty ja että sen päällä on raudoitus.
3. Valanut itsetasoituvalla betonilla, maksimissaan 8mm kiviaines.
Mitä pinnoitetta aiot käyttää? Jos se on parketti tai laatta, riittää, että hiot huiput seuraavana päivänä.
Se on mielestäni liian ohut betonivalulle. Siinä tapauksessa SKB, jonka maksimiosa on 4 mm, eli sellaista, jota et itse sekoita. Tämä pitäisi levittää pumpulla, muuten siitä ei tule hyvä.S Snabelhund sanoi:
Toki voit seistä koko päivän ja vatkata tasoitetta, mutta se jähmettyy liian nopeasti eikä tule tasaiseksi.
Oletetaan, että jaan pinnan ja kellun, onko se enemmän mahdollista? Esimerkiksi jos jaan pinnan 10/1010 tai 10/20 m²?
Olen etsimässä tasoitepumppua stlhemin alueella, mutta näyttää olevan hankalaa saada sellaista..
Olen etsimässä tasoitepumppua stlhemin alueella, mutta näyttää olevan hankalaa saada sellaista..
Klikkaa tästä vastataksesi