Olen nähnyt pari teidän viestiä, joissa suosittelette betoniseinää, jonka rakennatte: Valmis betoniseinä, (50 mm betoni, 200 mm eristys, 22 mm harvapaneeli, 13 mm kipsi) rapattu ulkopinta valitulla rakenteella maksaa: 2210:- per juoksumetri + alv

Mistä ostatte nämä seinät? Onko heillä nettisivu, jossa voi katsoa, miten se rakennetaan?

Millainen katto teillä on tässä betonitalossa?

Onhan se houkuttelevaa, että se on vähemmän huoltovapaa kuin puutalo... (olenhan ollut mukana vaihtamassa paneelia pienessä rivitalossa kerran ja maalannut julkisivun pienempään omakotitaloon)
 
Valitsimme betonin siksi, se on huoltovapaa monien vuosien ajan ;D
Seinät tehdään Finjan tytäryhtiön, "Östra Grevie"n, Vellingessä.
Talo on puolitoistakerroksinen, joten vain ulkoseinät teemme betonista, loput ovat puuta. Katto betonitiileineen on tavallisesti puusta rakennettu.
Kupujen päädyt olemme päättäneet tehdä myös betonista, mutta sivuja ei voi tehdä, joten ne tulevat olemaan puusta, jotka voidaan jälkikäteen rapata.
"Normaali" rakennustapa on tehdä koko kuput puusta, mutta monimutkaistimme rakennetta hieman, koska mielestämme se on kauniimpaa 8)

Linkki on www.finjabetong.se siirry osastoon prefab.

Näin seisoo heidän kotisivuillaan, kohdassa Seinäelementit,

Mittatilaustyönä valmistetut julkisivut, jotka toimitetaan homogeenisina tai sandwich-rakenteina välissä olevalla eristyksellä.
Joustavuus tuotannossa on suuri, ja siksi elementit voidaan valmistaa toiveidesi mukaan.

Ja se pitää paikkansa! Rakenteemme ei ollut helppo, mutta he tekevät kuten haluamme.
 
Sweli, mikä sai sinut valitsemaan tämän tyyppiset betoniseinät sen sijaan että valitsisit "massiveja" kevytbetonielementtejä? tyyppi Ytong.
 
Se ei ole kevytbetonia, vaan betoniseinäelementtejä. Ne painavat paljon! Y-tong oli paljon kalliimpaa. Rakentaminen Leca-isoblockilla oli kalliimpaa, kestäisi kauemmin + rakennustyöntekijöiden kustannukset. Lisäksi koko talo on rapattava hintaan n. 200 000! Näillä seinillä on erittäin hyvä U-arvo (0,18), erittäin hyvä eristys. Helppo koota, ne vain pultataan perustukseen ja hitsataan päälle mukana tulevilla metallipaloilla. Sen jälkeen saumat tiivistetään. Betonielementeillä rakentaminen puun sijaan ei ollut paljon kalliimpaa. Laskimme, että meidän talolle (230m2) ero on vain 30 000. Joten päätökseen vaikutti useita asioita. Voida rakentaa kivitalo ilman, että menee vararikkoon ;) Rakentamisen helppous, U-arvo ja se, että ne ovat jo rapattuja. Vain maalaus puuttuu.
 
Kuinka pitkiä seinäelementtejä he voivat valmistaa?
Pohjapiirros, jonka olemme löytäneet ja haluaisimme toteuttaa, sisältää pisimmän sisäseinän, joka on 12 m pitkä.

Ovatko nämä itsenäisiä seinäelementtejä, jotka olette ottaneet, vai onko teillä jokin runko, johon koko rakennelma pystytetään?
 
Vau! oletko ajatellut, että se pitäisi myös kuljettaa 8)
Pisin seinäelementti, jonka he voivat tehdä ja kuljettaa ilman, että se menee rikki, on 9 metriä. Korkeus on luultavasti 285 cm - 290 cm, meidän on 285 cm, sisäkorkeus on 260 cm
Katso, mistä voit jakaa pitkän seinän!

Vapaasti seisovat seinät, niissä on rautavahvike sisäänrakennettuna seinään. Kootaan kuin korttipakka ;) pultataan pohjaan, joka on erityinen tyyppi betonielementtiseinille, hitsataan yläpuolelle, saumataan ja sitten valmista!

Sinulla on muutama kuva Finjan sivulla siitä, miten he asentavat!
 
Mikä on ero tämän erityisen perustuksen ja tavallisen maanvaraisen laatan välillä?
 
Se on maanvarainen laatta, mutta siinä on paljon enemmän vahvikkeita kuin "tavallisessa" maanvaraisessa laatassa puutaloon.

Pohjaan käytetään lecaharkkoja, jotka on vahvistettu erityisellä tavalla ristikkäin, ne kestävät paljon enemmän kuormitusta. Sitten vahvistetaan koko reunapalkki sisäpuolelta ennen kuin laatta valetaan. Kotisivullani voit nähdä, miten se on tehty, olen laittanut kuvia jokaisesta yksityiskohdasta. Jopa kantapalkin (perustuspalkin) etiketti ;D
 
Gammaindeksi... ???
 
Kyllä, me suomalaiset olemme huomattavasti enemmän alttiita säteilylle kuin useimmat muut kansat... Maaperämme on suhteellisen korkea radioaktiivisuudeltaan. Jos vielä asuu kivitalossa, altistuu tietysti vielä korkeammalle säteilyannokselle kuin puutalossa asuva.

En oikeastaan tiedä, millaista kiveä Ytong, Finja, H+H Celcon ym. käyttävät betonin valmistuksessa. Olisi kiinnostavaa tietää!

Lisätietoa löytyy mm. osoitteista http://home.swipnet.se/rening/gransvarden.html tai
http://www.sgu.se/aktuellt/remiss/2000/01-283-2000_s.htm
 
Meidän tapauksessamme emme ole kosketuksessa betongen ;D
Betongen on vain 5 cm ulkopuolella, sitten tulee 20 cm cellplast-eristys sisäpuolella paneelilla, masonit-trä:lla ja kipsilevyillä.

Koko talon sisärakenne on puuta, sekä kantavat väliseinät että kaikki muut seinät.

Kaikki välipohjat ovat puuta lukuun ottamatta joitakin teräspalkkeja, jotka tukevat osaa rakenteesta.

Se ei ole sama asia kuin massiivinen betongvägg.

Olemme kysyneet tästä ennen kuin päätimme rakentaa tämän menetelmän mukaan. Ei ole vaaraa säteilystä.
 
Kävin katsomassa teidän kotisivuja ja huomasin, että teillä oli tullut ongelmia toisen puolen sovituksessa. Mikä ongelma se oli? Oliko se valmistettu vähän liian pitkäksi vai?

Muuten asennus näytti melko sujuvalta. Kyllä siitä tulee hyvä, kun betoni on myös maalattu.

Toinen kysymys: Tiedätkö, voiko seinää jatkaa niin, että saadaan pidempiä seiniä kuin 6m?
 
Se oli osa päätyä, joka oli 15 cm liian suuri kumpaankin suuntaan. He joutuivat leikkaamaan betonisahalla saadakseen sen paikoilleen. Se sujui melko jouhevasti. Kaikki lisäkustannukset maksaa yritys, joka teki seinät.

Kyllä, kaikkien seinien kokoaminen sujui erittäin jouhevasti ja nopeasti (2 päivää). Vähän enemmän aikaa vei täydellinen sovitus kulmakoristeille, jotka ovat myös betonia.

Pisin mahdollinen seinä, jonka voi tehdä, on 9 metriä. Liitoskohdat olohuoneen ja autotallin välillä ovat kaksi eri betoniseinää. Olohuoneessa on eristetty seinä, ja autotallissa on 8 cm pelkkää betonia ilman eristystä. Halusin kylmän autotallin.

Uskon, että siitä tulee hieno, kun laitamme yläkerrokseen murtomestarit (kupolit) ja tasoitamme ne samalla rappauksella kuin alakerrassa.

Sitten pitää valita punaisen ja keltaisen välillä ;D
 
Se talo, johon olemme kiinnittäneet huomiota lähtökohtana, on kaksi seinää pidempiä kuin 12m, joten emme voi välttää saumaa.

Mutta teidän talonne näyttää upealta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.