33 923 lukukertaa ·
30 vastausta
34k lukukertaa
30 vastausta
Benders tiiliruukut vai Vittinge?
Istun & pohdin ... ??? hyvät ystävät laittoivat (enkupigt?) keltaisen todella tyylikkään savitiilen nimeltään Heidelberg vanhaan 1700-luvun taloon täällä Skånessa. Siitä on vain pari vuotta, mutta en löydä sitä, vaikka olen etsinyt ahkerasti netistä. Tiili oli saksalainen, mutta ostettu ruotsalaisen yrityksen kautta. Joku?
Olemme ostaneet Vittinge T11 2-auksisia, ja niissä vaikuttaa olevan melko paljon ilmakuplia tai "ilmaraudita", kuten se hienosti kutsutaan esitteessä. Väitetään, että tämä on normaalia, mutta kuinka monta on normaalia? Onko kyseessä toinen laatu, jonka olemme saaneet? Koputin yhtä sellaista kuplaa, ja se meni rikki melko helposti ja oli erittäin huokoista alla. Kuinka paljon pakkasta tällainen ilmakupla kestää ennen kuin se halkeaa?
Kuplat eivät koskaan ole hyvä asia. Tiilien pitäisi tuntua tasaisilta ja homogeenisilta.
Siksi on hyvä pitää muutamia varastossa. Yritä asettaa ne niin, että ne vanhenevat samalla tavalla kuin ne, jotka ovat katolla.
Ihanteellista on, jos on jokin pieni sivurakennus, jolla niitä voi pitää. Silloin vältetään värikkäämpien vaihdettujen pannuista "isoa taloa".
Tämä ei ole täysin epänormaalia. Melkein aina on pieniä poikkeamia tietyissä pannuissa, jotka tekevät siitä, että ensimmäisen ja ehkä toisen vuoden jälkeen on hyvä määrä rikkoutuneita pannuista. Ne voivat olla sisäänrakennettuja vikoja, huolimaton käsittely tai joku, joka on kävellyt niiden päällä liian kovaa asennuksen tai savupiippu-urakoiden aikana...
Siksi on hyvä pitää muutamia varastossa. Yritä asettaa ne niin, että ne vanhenevat samalla tavalla kuin ne, jotka ovat katolla.
Ihanteellista on, jos on jokin pieni sivurakennus, jolla niitä voi pitää. Silloin vältetään värikkäämpien vaihdettujen pannuista "isoa taloa".
Olen juuri asentanut Vittige-tiilikaton ja huomaan vinovalossa, että siinä on paljon ilmakuplia. Kuplat ovat 50-öringin kokoisia ja näkee, että siellä on ilmaa, jos jakaa laatan. Arviolta 50% laatoista on kuplia. Pitäisikö se hyväksyä?
Olen äskettäin asentanut Vittingen 2-kupuisia savitiiliä. Ajattelin jakaa vähän kokemuksiamme siitä. Valmistajan esitteessä sanotaan, että tiilien koko voi vaihdella jopa 2 %. Hyvä niin, koska kyseessä on luonnonmateriaali jne. Tämä ei kuitenkaan oikein sovi yhteen heidän asennusohjeidensa kanssa, joissa sanotaan, että he hyväksyvät jopa 30 mm raot viistetyissä kulmissa, kun katto on asennettu. Jos he olisivat sisällyttäneet tämän jälkimmäisen tiedon tuote-esitteeseensä, Vittinge ei olisi ollut minulle niin itsestään selvä valinta. Vittingen tiilillä on kiinteä ruodetusväli ja heiltä hyväksytyn virhemarginaalin kanssa riski on, että sää vaikuttaa tarpeettoman nopeasti niin aluskatteeseen kuin ruodetukseenkin. Olemme ratkaisseet sen melko hyvin, mutta se tarkoitti paljon ylimääräistä työtä kirvesmiehelle. Ehkä Vittingen pitäisi muuttaa kiinteää ruodetusväliään, koska yhdessäkään rivissä ei ollut rakoja, jotka olisivat olleet alle 10 mm? Heillä on edellä mainitun "virhemarginaalin" lisäksi myös sekä henkselit että vyö dokumentaatiossaan, täytyy asetella koerivejä, kiinteästä ruodetusvälistä huolimatta, ja sekoittaa tiilejä eri lavoilta jne. Valitusten esittäminen kohdataan vain näillä argumenteilla.
Älkää missään nimessä ostako Vittingen savitiiliä. Minun kattotiileni ovat rapautuneet, yläpinnaltaan. Olen yrittänyt saada kunnollista vastausta Vittingeltä, mutta he eivät vastaa lainkaan kysymyksiini. Hämmästyttävää käytöstä suurelta yritykseltä. Hans
Muutama vuosi sitten vanha BRF:ni vaihtoi katon uusiin tiilikattoihin - silloin konsulttimme sanoi, että Vittinge oli vaihtanut savikuoppaa ja että uudet eivät olleet yhtä laadukkaita. Valinta kohdistui sen sijaan aiemmin mainittuun Höjsleviin, joka maksoi enemmän mutta oli hyvä ja ei ollut huonontunut ennen kuin muutin pois vuosia myöhemmin.
Hei PatrikP patrikd84 sanoi:Muutama vuosi sitten vanha asunto-osakeyhtiöni vaihtoi katon uusiin tiilikattoihin - silloin konsulttimme sanoi, että Vittinge oli vaihtanut savikuoppaa ja että uudet eivät olleet yhtä laadukkaita. Silloin valittiin Höjslev kuten aiemmin mainittiin, maksoi enemmän mutta onnistui hyvin eikä ollut mitään ongelmia ennen kuin muutin sieltä useita vuosia myöhemmin.
Se voisi selittää, miksi appivanhempieni Vittinge-tiilikatto näyttää hyvältä kaikkien näiden vuosien jälkeen, mutta meidän katto murenee alle 10 vuodessa.
Halusimme katon, joka kestää 30-40 vuotta vähintään, ei 10 vuotta kuten nyt näyttää.
Kuten kirjoitin edellisessä viestissäni
Moniers Vittinge E13 yksikouruinen = vältä!
/Fredrik