???Hei!
Aion rakentaa autotallin ja haluan oikeaa tiiltä katolle. Nyt näyttäisi olevan kaksi vaihtoehtoa. Toisaalta "aitoa" Vittingestä ja sitten Benders, joka on ilmeisesti tyhjiöimu ja vapaa ilmakuplista, mutta on hieman tummempi väriltään. Kumman minun pitäisi valita? Benders on hieman kalliimpi.

Kiitollinen vastauksesta

Bob_the_builder
Että Benders myy tavallisia tiiliä, en ole koskaan kuullut aiemmin. Ovatko he juuri alkaneet myydä niitä?

::) Nyt en oikein ymmärrä, mitä te molemmat tarkoitatte?

Aito ja/tai oikea tiili? Bendersillä on vähintään 5-6 erilaista tiiltä, ja he ovat kai olleet alalla vähintään 10 vuotta, mitä tiedän.
Kysymys on kai, haluaako savi- vai betonitiiltä ja pitääkö sen olla yksi- vai kaksikouruinen. Sitten voi päättää värin ja pintakäsittelyn.

Ota samanlaista tiiltä kuin sinulla on muissa taloissa

mielestäni Helena
tuttifruttikatolla
Bendersin tiilillä

Bob_the_builder
Hey hey hey... Nyt selvitämme käsitteet... ;)
TIILI valmistetaan savesta.
BETONKI (kattotiilet eivät "-tiili") valmistetaan sementistä, hiekasta ja vedestä.
Sinulla ei siis ole Bendersin tiiliä, Helena, vaan Bendersin betonikattotiiliä. :) Ne voivat olla lasitettuja, käsittelemättömiä, punaisia, sinisiä tai mitä tahansa, mutta ne eivät ole TIILIÄ.

;D Bob ehti ensin ... selailin itse ympäriinsä varmistaakseni, että Benders käyttää betonitiiliä eikä savitiiliä. Mutta sitten jäin kiinni tiilien käsittelyn historiaan ja päädyin jonnekin Etelä-Ranskaan ... todella mielenkiintoista!

Se, mikä minua yllättää, on että Benders on kalliimpi kuin Vittinge - oikeastaan sen pitäisi olla päinvastoin. Betonitiilet kestävät varmasti erittäin pitkään, mutta 'elävät' eivät samalla tavalla kuin savitiilet (jotka ovat muuten kevyempiä).

kirjoittaa Yonna, jolla on 80-vuotias yksikouruinen savitiilikatto

Mielestäni Bendersin betonitiilet ovat p***a..
olen jo joutunut vaihtamaan vähintään 10 kappaletta, nurkista on irronnut paloja.

katto on 2 vuotta vanha.

Bob_the_builder
yonna sanoi:
Se mikä minua yllättää on, että Benders on kalliimpi kuin Vittinge - oikeastaan sen pitäisi olla päinvastoin.
Ei, se on se mitä saa minut miettimään, ovatko myös Benders aloittaneet tiilin valmistamisen betonitiilien tuotannon ohella. Betonitiilet ovat yleensä yli 50% halvempia kuin tiili.

Tietenkin annan ääneni Vittingen savikattotiilille.

Olen juuri purkanut 1100 tehdasvalmisteista kattotiiltä katolta, melkein 60 vuotta vanhoja, ja myynyt eteenpäin henkilölle, joka on laajentanut taloaan ja haluaa säilyttää tyylin. Arviolta noin 25 näistä yli tuhannesta tiilestä hylättiin pakkasvaurioiden tai halkeamien vuoksi. Mielestäni aika hyvä arvosana.

Nyt uusimmat kattotiilet laitetaan tilalle, edelleen Vittinge (T11, kaksikouruinen), ja kaikki on pian ennallaan.

Voin myös lisätä, että osa kattoa on peitetty betonitiilillä. Nämä ovat, erityisesti eteläpuolella, ohuita kuin lehdet (ne ovat siis erodoituneet pois) vaikka ne eivät ole olleet paikoillaan edes puolta niin kauan kuin tiilet.

• Tykkään
Ingridmaria1234
  • Laddar…
Jos olet kiinnostunut savitiilestä, on myös Höjslev, jota Hulta Tegel myy. Saatavilla väreissä luonnonpunainen (luulen, että sitä kutsutaan niin, hieman punaisempi kuin Vittinge), keltainen (uusi) ja sinimusta (kalliimpi).

Janne

Vittinge tiilet ehdottomasti (ellei muuten, niin siksi että ne tulevat Upplannista)! Meidän katto on ollut paikoillaan vuodesta -36, eikä montaa tiiltä tarvitse poistaa nyt kun aluskatto (lastulevystä) täytyy uusia. Aiomme ostaa kuorman käytettyjä tiiliä ja vaihtaa ne tiilet, jotka täytyy vaihtaa, sekä asentaa ne laajennukseen!

Vaihdoin itselleni sata Veberöd-yksikattotiiltä, kun eräs talo alueella sai uuden (betoni ...) katon. Yksi paketti Zoegas-kahvia sekä 24 kanelipullaa (kotitekoisia). Varakattoja varastossa siis. Joitakin kattoja vaihdetaan yli 80-vuotiaaseen kattooni silloin tällöin, ja silloin erityisesti harjatiilet kärsivät. Haravoidaan internetistä mitä on tehty Glimmingehusissa (mutta kaikki meistä eivät tietenkään rakenna taloja, joiden pitäisi kestää monta sataa vuotta):

" ... Tässä yhteydessä on myös mainittava, että kattotiiliä voidaan yleisesti käyttää uudelleen erinomaisesti. Esimerkiksi voidaan mainita, että Glimmingehusin (Skånessa) asteittaisen kunnostuksen yhteydessä kattoon laitetaan 200 vuotta vanhoja tiiliä ja ne toimivat hyvin. Aito kattotiili on puhtaasti luonnonmateriaali. Se ei sisällä mitään lisäaineita. Se on tehty poltetusta savesta, ei mistään muusta. Siksi kattotiili ei haalistu, sen keraaminen väri ei koskaan muutu. Tiilimateriaali ei myöskään hajoa, ja sillä on siksi käytännössä rajaton käyttöikä. Se saa tiettyä patinaa ja muuttuu vuosien myötä yhä kauniimmaksi. Siksi aidolle kattotiilelle ikääntyminen on etu. Kattotiilellä on siis, toisin kuin monilla muilla kattomateriaaleilla, useita etuja ja on myös huomioitava tiilimateriaalin hengittävyys. Tiilet pystyvät näin ollen imemään kondenssikosteutta katon alta ja tuulettamaan tämän kosteuden pois avoimien huokostensa kautta. Aluskate pysyy näin raikkaana ja kattotiili myötävaikuttaa siten terveelliseen sisäilmastoon. ..."

Milloin padat lakkasi valmistamasta käsin?

Bob_the_builder sanoi:
Hey hey hey... Nyt selvitellään käsitteet täällä...  ;)
TIILI valmistetaan savesta.
BETONI (-kattotiilet, ei "-tiili") valmistetaan sementistä, hiekasta ja vedestä.
Sinulla ei ole siis Bendersin tiiliä, Helena, vaan Bendersin betonikattotiiliä.   :) Ne voivat olla lasitettua, käsittelemätöntä, punaista, sinistä tai mitä tahansa, mutta TIILIä ne eivät ole.
:D  Kiitos sekavien käsitteideni selvennyksestä, unohdin ajatella vähän!

Se, mitä olen nyt jälkikäteen huomannut, on että Vittingellä on ihanan kauniit harjatiilet (onko se niin?), mitä Bendersillä ei ole. Mutta eri värit saivat minut tekemään päätöksen, koska halusin "tuttifrutti-katon ! :D

Helena med
Nationalschabraket

Hm, minulla on itse asiassa todella vanhaa käsinlyötyä tiiltä ulkorakennuksen katossa. Vaikea sanoa kuinka monta tiiltä siellä on, mutta talo on 20 m pitkä, joten niitä on kyllä jonkin verran.
Jos olet kiinnostunut harry, ota yhteyttä.

yonna sanoi:
Milloin kattiloiden käsinvalmistus lopetettiin?
On edelleen olemassa joitakin kattiloita, joita tehdään käsin. Y-nokat ja muut erikoisuudet hoidetaan käsin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.