3 166 lukukertaa ·
19 vastausta
3k lukukertaa
19 vastausta
Tarvitseeko tämä tukea?
Remontoin kellaria ja olen tehnyt aukon kantavaan seinään, joka kulkee talon keskellä koko talon pituudelta.
Seinä on 11 metriä pitkä ja 22 cm leveä. Aukko, jonka tein, on 1 metri leveä ja sijaitsee melkein seinän keskellä, eli noin 5 metriä aukosta kummallekin puolelle seinää.
En ole tukenut sitä millään tavalla, mutta mietin, onko parasta tehdä niin, mitä mieltä olette?
Vältän mieluiten, mutta olen huolissani, että se voi aiheuttaa ongelmia ajan mittaan (lumi jne.)?
Jos tukea tarvitaan, onko järkevintä käyttää pystysuoraa palkkia aukon kummallakin puolella ja vaakasuoraa palkkia, joka kulkee niiden välillä?
Tai jättää sivupalkit pois ja sen sijaan käyttää vaakasuoraa palkkia, joka nojaa olemassa olevaan seinään (siinä tapauksessa minun täytyy tehdä aukko palkille, mikä ei ole kovin helppoa).
Otan kiitollisena vastaan ajatuksianne!
Seinä on 11 metriä pitkä ja 22 cm leveä. Aukko, jonka tein, on 1 metri leveä ja sijaitsee melkein seinän keskellä, eli noin 5 metriä aukosta kummallekin puolelle seinää.
En ole tukenut sitä millään tavalla, mutta mietin, onko parasta tehdä niin, mitä mieltä olette?
Vältän mieluiten, mutta olen huolissani, että se voi aiheuttaa ongelmia ajan mittaan (lumi jne.)?
Jos tukea tarvitaan, onko järkevintä käyttää pystysuoraa palkkia aukon kummallakin puolella ja vaakasuoraa palkkia, joka kulkee niiden välillä?
Tai jättää sivupalkit pois ja sen sijaan käyttää vaakasuoraa palkkia, joka nojaa olemassa olevaan seinään (siinä tapauksessa minun täytyy tehdä aukko palkille, mikä ei ole kovin helppoa).
Otan kiitollisena vastaan ajatuksianne!
Onko se valettu lattia ylhäällä? Jos on, niin niin pientä reikää ei todennäköisesti tarvita. Mitä on yläpuolella? Talo?
Yleinen tapa on käyttää kulmarautaa ja laittaa se katkaisuun, kulman ympäri molemmille puolille. Rautojen tulisi olla noin 20 cm pidempiä kuin reikä ja yleensä saumaa hieman irrotetaan, jotta siihen tulee tukikohta.
Yleinen tapa on käyttää kulmarautaa ja laittaa se katkaisuun, kulman ympäri molemmille puolille. Rautojen tulisi olla noin 20 cm pidempiä kuin reikä ja yleensä saumaa hieman irrotetaan, jotta siihen tulee tukikohta.
@larsbj kiitos vastauksesta!
Kyllä, se on valettu välipohja, en ole täysin varma mutta näyttää valulta kuitenkin
Mieluiten valitsen varman päälle, mutta en oikein ymmärtänyt selitystäsi kulmarautojen kanssa. Selittäisitkö mielelläsi lisää
Tarkoitatko, että pystyparrukat jätetään pois ja on vain yksi vaakasuora, joka jotenkin pysyy ylhäällä kulmarautojen avulla?
Kyllä, se on valettu välipohja, en ole täysin varma mutta näyttää valulta kuitenkin
Mieluiten valitsen varman päälle, mutta en oikein ymmärtänyt selitystäsi kulmarautojen kanssa. Selittäisitkö mielelläsi lisää
Tarkoitatko, että pystyparrukat jätetään pois ja on vain yksi vaakasuora, joka jotenkin pysyy ylhäällä kulmarautojen avulla?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sellaista pitäisi pohtia etukäteen ennen kuin ottaa esiin kulmahiomakoneen... Ensimmäisessä kuvassa näkyy, että se on valettu holvi. Yksityiskohtien perusteella arvelen, että talo on rakennettu 50-luvulla. On todennäköisesti kyse siitä, että muuratun seinän jäljelle jäänyt osa varmistetaan. Voit vahvistaa aukon esimerkiksi kulmateräksellä. Jos aukko olisi ollut alun perin, ylimpien betonitiilien väliin olisi asetettu vahvikevarras.
Kulmarauta asetetaan siten, että kivet seisovat yhdellä osalla ja toinen osa menee ylös kyljelle/seinälle. Se kiertää jäljellä olevan kiven kulman.R ravve007 sanoi:@larsbj kiitos vastauksesta!
Kyllä, se on valettu välipohja, en ole täysin varma, mutta se näyttää valetulta
Mieluummin pelaisin varman päälle, mutta en oikein ymmärtänyt sinun kuvauksen kulmarauta-tekniikasta. Selitä mielellään lisää
Tarkoitatko, että pystypalkit jätetään pois ja on vain vaakaosa, joka jotenkin pidetään ylhäällä kulmaraudalla?
Hei, kiitos mestarillisesta kuvauksesta ja kaikista muista vastauksista tietysti 
Olen joutunut pitämään tauon, mutta otan tämän käsittelyyn huomenna
Joten siis etsin kulmarautaa, paksuus noin 10mm, jos sen pitäisi mennä saumaan, right?
Kiitos vielä kerran!
Olen joutunut pitämään tauon, mutta otan tämän käsittelyyn huomenna
Joten siis etsin kulmarautaa, paksuus noin 10mm, jos sen pitäisi mennä saumaan, right?
Kiitos vielä kerran!
Kulmarauta 70x70 vaikuttaa olevan vaikea löytää suurista paikallisista ketjuista. Onko rautakauppa se, johon täytyy mennä?
Biltemassa oli 40x40, jos muistan oikein, se on varmaan liian heikko.
Onko muuten vaihtoehtona käyttää lattatankoa eli ei kulmikkaana, kelpaisikohan se kuitenkin?
Biltemassa oli 40x40, jos muistan oikein, se on varmaan liian heikko.
Onko muuten vaihtoehtona käyttää lattatankoa eli ei kulmikkaana, kelpaisikohan se kuitenkin?
Ok kiitos, sitten jatkan metsästystäni!
Vaikka olen insinööri, minun on vaikea ymmärtää, kuinka korkeus voi vaikuttaa asiaan. Luulin, että korkeus (= pystysuoraan kulkeva osa) varmistaa, ettei se kaadu "eteenpäin" tai "taaksepäin", ja että tasainen osa (= vaakasuoraan kulkeva osa) kantaa painon "alaspäin".
Mutta näin ei siis ole?
Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan?
Vaikka olen insinööri, minun on vaikea ymmärtää, kuinka korkeus voi vaikuttaa asiaan. Luulin, että korkeus (= pystysuoraan kulkeva osa) varmistaa, ettei se kaadu "eteenpäin" tai "taaksepäin", ja että tasainen osa (= vaakasuoraan kulkeva osa) kantaa painon "alaspäin".
Mutta näin ei siis ole?
Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan?
Ei ole helppoa muistaa kaikkea. Ehkä kaipasit kurssia lujuusopista? Tässä on hieman tietojen virkistämiseksi: https://abrahamssonsjarn.se/app/uploads/2019/09/Tibnor_Konstruktionstabeller-2018.pdfR ravve007 sanoi:Ok kiitos, sitten jatkan metsästystäni!
Vaikka olen insinööri, minun on vaikea ymmärtää, miten korkeus voi vaikuttaa mitenkään. Luulin, että korkeus (= osa, joka menee pystysuoraan) varmistaa, ettei se kaadu "eteenpäin" tai "taaksepäin," ja että litteä osa (= osa, joka menee vaakasuoraan) on se, joka kantaa painon "alas".
Mutta niin ei siis olekaan?
Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan?![]()