28 490 lukukertaa ·
20 vastausta
28k lukukertaa
20 vastausta
Kantava seinä?
Sivu 1 / 2
Hei!
Minulla on suunnitelmia tehdä suuri aukko keittiön ja olohuoneen välille, mutta olen epävarma siitä, onko seinä kantava. Alla liitän talon piirustukset.
Punainen viiva merkitsee seinää, jonka haluan poistaa, ja sininen nuoli merkitsee lattian palkkien suuntaa.

Jos tätä ei voi arvioida piirustusten perusteella, haluaisin mielelläni saada vinkkejä siitä, kuinka jatkaa tämän kysymyksen selvittämiseksi.
Kiitos etukäteen!
Jonas
Minulla on suunnitelmia tehdä suuri aukko keittiön ja olohuoneen välille, mutta olen epävarma siitä, onko seinä kantava. Alla liitän talon piirustukset.
Punainen viiva merkitsee seinää, jonka haluan poistaa, ja sininen nuoli merkitsee lattian palkkien suuntaa.

Jos tätä ei voi arvioida piirustusten perusteella, haluaisin mielelläni saada vinkkejä siitä, kuinka jatkaa tämän kysymyksen selvittämiseksi.
Kiitos etukäteen!
Jonas
Hei!
Voit rauhassa ottaa alas tuon seinän, jonka olet merkinnyt.
Kuten näet, eivät seinät kellarissa ole kantavia niiden heikkouden vuoksi, joten siis niiden yläpuolella olevat voivat tuskin olla sitä!
Samalla palkit ovat seinän suuntaisia, mikä myös osoittaa, että voit vain tarttua moukariin!
Terveisin, AndersO
Voit rauhassa ottaa alas tuon seinän, jonka olet merkinnyt.
Kuten näet, eivät seinät kellarissa ole kantavia niiden heikkouden vuoksi, joten siis niiden yläpuolella olevat voivat tuskin olla sitä!
Samalla palkit ovat seinän suuntaisia, mikä myös osoittaa, että voit vain tarttua moukariin!
Terveisin, AndersO
Olen tänään poistanut kantavan seinän, joka oli ~85 mm (heikko?) ja jossa runko oli tehty 45 mm pystysuorasta pontatusta puusta ja yksi kerros 15 mm vaakasuoraa pontattua puuta + 13 mm levy kummallakin puolella. Uskomattoman vahvaa rakennettiin ennen, ja täysi h*****i poistaa..anderso sanoi:
(note: en liimapuupalkki tulee tilalle)
Jag tog det lungt och metodiskt; skivorna först med kofot. Sedan tog jag bort det spåntade virket en och en, jag ville ta rätt på matrialet (snål). Jag la ett snitt med circkelsågen strax utanför där virket var spikat mot tak och golv. Varje bräda var spikat med två stycken 5 tums spik både mot tak och golv1971 sanoi:
Purimme äskettäin talon viimeiset seinät. Tiikerisaha toimii ok... mutta mielestäni pyörösaha on parempi. Tiikeri on niin voimakas, että koko talo tärisee, kun sahaa. Leikkaaminen on helpompaa pyörösahalla, mutta jos se ei mene läpi, voi käyttää tiikeriä samassa leikkauksessa jälkikäteen.
Tässä on muutamia kuvia purkamisesta (2005-05-30)
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_maj.html
Tässä on muutamia kuvia purkamisesta (2005-05-30)
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/dagboken_2005_maj.html
Apua!
Kun on aika aloittaa, huomasin, että yläkerran lattiahirret kulkevat vastakkaiseen suuntaan alakerran hirsiin nähden (perustuen yläkerran lattialautoihin). Tarkoittaako tämä, että seinä on sittenkin kantava?
Olen kiitollinen nopeasta vastauksesta, koska olen ajatellut aloittaa todella pian!
Jonas
Kun on aika aloittaa, huomasin, että yläkerran lattiahirret kulkevat vastakkaiseen suuntaan alakerran hirsiin nähden (perustuen yläkerran lattialautoihin). Tarkoittaako tämä, että seinä on sittenkin kantava?
Olen kiitollinen nopeasta vastauksesta, koska olen ajatellut aloittaa todella pian!
Jonas
Se kuulostaa erittäin epätodennäköiseltä, että lattian rakennepalkit olisivat suunnattu toiseen suuntaan. Eikö olekin niin, että yläkerran lattialaudat on vain asennettu toisen lattian päälle?
Mutta, jos kuitenkin sattuisi olemaan niin kuin luulet, seinä on kantava. Silloin täytyy asentaa palkki (esim. liimapuusta) sen tueksi.
Mutta, jos kuitenkin sattuisi olemaan niin kuin luulet, seinä on kantava. Silloin täytyy asentaa palkki (esim. liimapuusta) sen tueksi.
Kiitos Bob ja ok! Toivon, että olet oikeassa!!! Aion tehdä tarkemman tutkimuksen ja toivon, että lattiahirret ovat samassa suunnassa molemmissa kerroksissa. Kuitenkin on kummallista, että talo on rakennettu -29 ja että puulattia, joka luultavasti on alkuperäinen, on eri suunnassa eri kerroksissa. Tätä en ole tällä hetkellä lainkaan tyytyväinen... Palaan asiaan, kun olen tarkistanut lattiahirrien suunnan yläkerrassa pienen "tarkistusluukun" kautta, jonka tiedän olevan olemassa...
Valitettavasti vaikuttaa siltä, että meidän talon lattian kantorakenteet ovat suunnattu eri suuntiin eri kerroksissa, joten seinä on kantava.

Alemmassa kuvassa näette myös, kuinka alakerran katto on kiinnitetty yläkerran lattian palkkeihin...

Onpa hauskaa asua ainutlaatuisessa talossa...huoh! Kuten näette ensimmäisestä kuvasta, haluan suuremman aukon kuin mitä siellä jo on, ja arvelen, että tarvitsen vain tilata liimapuuta, vuokrata tunkit ja pistosahan, ja ryhtyä töihin...
Kysymys: koska palkkini risteävät, tulee ongelma liimapuupalkin asentamisessa. Jos palkit olisivat samansuuntaisia, yksi palkki ottaisi yläkerran palkin kuorman tunkin avulla. Minun tapauksessani yksi lattian palkki ottaa kaiken kuorman, jos teen samalla tavalla. Onko teillä vinkkejä, miten minun pitäisi menetellä?
Jos teillä on muuta hyödyllistä tietoa ja neuvoja tämän kanssa, otan ne kiitollisena vastaan!
Kiitos etukäteen!
Jonas

Alemmassa kuvassa näette myös, kuinka alakerran katto on kiinnitetty yläkerran lattian palkkeihin...

Onpa hauskaa asua ainutlaatuisessa talossa...huoh! Kuten näette ensimmäisestä kuvasta, haluan suuremman aukon kuin mitä siellä jo on, ja arvelen, että tarvitsen vain tilata liimapuuta, vuokrata tunkit ja pistosahan, ja ryhtyä töihin...
Kysymys: koska palkkini risteävät, tulee ongelma liimapuupalkin asentamisessa. Jos palkit olisivat samansuuntaisia, yksi palkki ottaisi yläkerran palkin kuorman tunkin avulla. Minun tapauksessani yksi lattian palkki ottaa kaiken kuorman, jos teen samalla tavalla. Onko teillä vinkkejä, miten minun pitäisi menetellä?
Jos teillä on muuta hyödyllistä tietoa ja neuvoja tämän kanssa, otan ne kiitollisena vastaan!
Kiitos etukäteen!
Jonas
Kuinka korkeaksi haluat aukon? Piirustuksissasi näyttää siltä, että suunnittelet suhteellisen matalaa aukkoa... ei kattoon asti auki.
Voit asettaa k-24-koolauksen tai liimapuupalkin hammaspannan alle. Jos asut Sthlm:ssä, voisin ehkä lainata pari pönkkää...
Olen tehnyt pari samanlaista muutosta talossamme, eikä se ole suoraan sanottuna vaikeaa tai työlästä - oikeastaan melko hauskaa.
Yksityiskohtiin liittyen:
Pönkkä asetetaan mieluiten lattianiskalle. Jos et tiedä, missä ne ovat, aseta pitkä ja vahva koolaus lattialle, joka levittää kuorman. Et kuitenkaan joudu käsittelemään mitään valtavia voimia.
Sinulla pitäisi olla neljä pönkkää, kaksi kummallakin puolella seinää. Lisäksi tarvitset hieman vahvaa puutavaraa. Sitten tarvitaan systemaattista ja huolellista työtä...
Yksi kysymys: mitä tämän tulevan kantavan rakenteen yläpuolella on? Ei kai mitään kylpyhuonetta, luulisin(?). Aina on riski, että lattia laskee hieman millimetrin verran, kun teet muutoksen...tai että se nousee hieman, riippuen tarkkuudestasi.
Voit asettaa k-24-koolauksen tai liimapuupalkin hammaspannan alle. Jos asut Sthlm:ssä, voisin ehkä lainata pari pönkkää...
Olen tehnyt pari samanlaista muutosta talossamme, eikä se ole suoraan sanottuna vaikeaa tai työlästä - oikeastaan melko hauskaa.
Yksityiskohtiin liittyen:
Pönkkä asetetaan mieluiten lattianiskalle. Jos et tiedä, missä ne ovat, aseta pitkä ja vahva koolaus lattialle, joka levittää kuorman. Et kuitenkaan joudu käsittelemään mitään valtavia voimia.
Sinulla pitäisi olla neljä pönkkää, kaksi kummallakin puolella seinää. Lisäksi tarvitset hieman vahvaa puutavaraa. Sitten tarvitaan systemaattista ja huolellista työtä...
Yksi kysymys: mitä tämän tulevan kantavan rakenteen yläpuolella on? Ei kai mitään kylpyhuonetta, luulisin(?). Aina on riski, että lattia laskee hieman millimetrin verran, kun teet muutoksen...tai että se nousee hieman, riippuen tarkkuudestasi.