20 112 lukukertaa ·
9 vastausta
20k lukukertaa
9 vastausta
Avoin takka savupiipun läpi?
Asun pienessä talossa, joka on rakennettu vuonna 1928, ja talon kahden kerroksen läpi kulkee suhteellisen leveä savuhormi. Haluaisin tehdä suuren aukon suoraan savuhormiin ja rakentaa avotakan "savuhormin sisään", jotta sen voi nähdä savuhormin molemmilta puolilta olevista huoneista. Onko se mahdollista? Toinen vaihtoehto on asentaa kamiina, mutta se vie lattiatilaa ja huoneet ovat niin pieniä, että haluan välttää sitä.
Minulla ei ole kamiinaa, avotakkaa, kaakeliuunia jne., joten käytän savuhormia vain keittiön liesituulettimeen (joka ei toimi ja pitäisi varmaan korvata sähköisellä liesituulettimella). Olen kytkenyt irti vanhan öljy- ja sähkökattilan, joten en tarvitse savuhormin putkea siihen enää.
Kysyin muurarilta, olisiko mahdollista tehdä reikä suoraan savuhormiin avotakan rakentamista varten, mutta hän ei tiennyt.
Toivottavasti joku Byggahus.se:ssä voi vastata kysymykseeni!
Susanne
Minulla ei ole kamiinaa, avotakkaa, kaakeliuunia jne., joten käytän savuhormia vain keittiön liesituulettimeen (joka ei toimi ja pitäisi varmaan korvata sähköisellä liesituulettimella). Olen kytkenyt irti vanhan öljy- ja sähkökattilan, joten en tarvitse savuhormin putkea siihen enää.
Kysyin muurarilta, olisiko mahdollista tehdä reikä suoraan savuhormiin avotakan rakentamista varten, mutta hän ei tiennyt.
Toivottavasti joku Byggahus.se:ssä voi vastata kysymykseeni!
Susanne
Savupiippusi koostuu todennäköisesti 6 kanavasta tai vastaavasta. Ehkä olisi sääli poistaa ne kaikki asentamalla avotakka "sisälle" savupiippuun. Osittain kuten sanoit, se käyttää todennäköisesti imuputkea, ja ehkä jotain ilmanvaihtoa kellarissa?
Joka tapauksessa, reiän tekeminen ei ole vaikeaa. Mutta vaikeaa on saada kokonaisuus kantavaksi raskaan omapainon kanssa. En koskaan uskaltaisi ryhtyä tähän projektiin, mikä ei tarkoita, että se olisi mahdotonta
Joka tapauksessa, reiän tekeminen ei ole vaikeaa. Mutta vaikeaa on saada kokonaisuus kantavaksi raskaan omapainon kanssa. En koskaan uskaltaisi ryhtyä tähän projektiin, mikä ei tarkoita, että se olisi mahdotonta
Onko takan pakko sijaita keskellä savupiippua?
Yksi vaihtoehto on rakentaa läpikulkeva takka seinään savupiipun viereen ja liittyä hormiin sieltä suunnalta?
/Ingenjören
Yksi vaihtoehto on rakentaa läpikulkeva takka seinään savupiipun viereen ja liittyä hormiin sieltä suunnalta?
/Ingenjören
Voit myös asentaa braskassettin suoraan savupiippuun, sitä olemme ajatelleet tehdä.
Kiitos vastauksista. Voin asentaa takan savupiipun viereen, mutta tuntuu siltä, ettei ole hyvää paikkaa takalle ja se vie lattiatilaa.
Thomas, kuinka aiotte toimia, kun asennatte insertin savupiippuun? Kuinka paljon on jätettävä sivuille "kantavaa"? Savupiippuni on 105 cm leveä, en ole mitannut kuinka syvä, mutta ehkä 50 cm. Onko insertin tilaaminen erikseen välttämätöntä?
Mihin voi kääntyä saadakseen apua tällaisessa asiassa, voiko kääntyä rakennusinsinöörin tai arkkitehdin puoleen vai...?
Thomas, kuinka aiotte toimia, kun asennatte insertin savupiippuun? Kuinka paljon on jätettävä sivuille "kantavaa"? Savupiippuni on 105 cm leveä, en ole mitannut kuinka syvä, mutta ehkä 50 cm. Onko insertin tilaaminen erikseen välttämätöntä?
Mihin voi kääntyä saadakseen apua tällaisessa asiassa, voiko kääntyä rakennusinsinöörin tai arkkitehdin puoleen vai...?
Aiomme todennäköisesti käyttää tavallista erillistä kamiinaa edessä, koska se antaa enemmän lämpöä kuin sisäänrakennettu kasetti. Meillä oli muurari täällä, hän tarkasti ja pohdiskeli hieman, joten hylkäämme ajatuksen sisäänrakennetusta kasetista savupiippuun.
Uusimmassa Tee Se Itse -lehdessä he näyttävät, kuinka kasetti asennetaan avotakkaan, ja siellä on myös tietoa siitä, kuinka kasetti asennetaan suoraan savupiippuun.
Uusimmassa Tee Se Itse -lehdessä he näyttävät, kuinka kasetti asennetaan avotakkaan, ja siellä on myös tietoa siitä, kuinka kasetti asennetaan suoraan savupiippuun.
Kiitos vastauksista. Olen erittäin kiinnostunut tekemään reiän suoraan muurin läpi, mutta saa nähdä...
Kuten sanoin kaksi viestiä ennen sinun, niin se luki Tee Se Itse -lehdessä miten se tehdään, joten totta kai se käy.para sanoi:
http://www.gds.se/Shared/bildbank/se_pdf/SVGDS172007_4984_Pejs.pdf
Viimeksi muokattu:
Kiitos siitä, en löytänyt artikkelia itse!
Kyllä, sivulla 27 sanotaan, että sen voi asentaa suoraan savupiippuun ja että silloin pitäisi olla ylimääräinen vahvistettu kasetti, joka asennetaan jonkinlaiseen teräksiseen kaksoisvaippaan.
Kyllä, sivulla 27 sanotaan, että sen voi asentaa suoraan savupiippuun ja että silloin pitäisi olla ylimääräinen vahvistettu kasetti, joka asennetaan jonkinlaiseen teräksiseen kaksoisvaippaan.
Klikkaa tästä vastataksesi