Olen rakentamassa autotallia, jonka yläkerrassa on asunto.
Luettuani paljon ketjuja kevytbetonista ja kevytharkosta, valinta kallistuu nyt kevytharkkoon tai kansankielellä lecaharkkoon.

Voisiko olla hyvä rakenne tehdä 19 cm kevytharkosta + 10 cm solumuovi, joka rapataan?
Kuvittelen, että se antaisi kohtuullisen hyvin eristetyn autotallin seinän. Tämä laajennuksen pitkästä osasta osa tulee olemaan maanpinnan alapuolella 2/3 osaa.

Tarvitseeko kevytharkon ja solumuovin väliin jättää mitään ilmarakoa?
Molemmat materiaalit ovat kuitenkin epäorgaanisia.
Autotalli pidetään kohtuullisen lämpimänä ja siellä on vain harvoin märkä auto.
Yläkerran "asunnon" seinät saavat 280 mm eristyksen, toivottavasti se riittää hyvin uusien vaatimusten mukaiselle tälle laajennukselle (15,6x8 m Göteborgissa).

Rakenteen leikkauskuva, jossa näkyy 19 cm lecablock, 50 cm cellplast, ja 10 mm rappaus. Käytetään autotallin seinän eristyksessä.

Hei,

Olen toteuttanut jotain vastaavaa. Minun tapauksessani myös osittain maan alla Lecaväggarilla (25cm).

Ratkaisuni oli pordrän/vastaava maan alla ja maan yläpuolella hyväksyn, että eristys on kohtalaista. Muuri slammattiin ulkopuolelta.

Muurarien ehdotus oli täyttää Lecakulorilla pordränin ja soran sijasta, mutta se olisi tullut liian kalliiksi.

Terveisin
jonas

Ajatukseni oli laittaa tyyliin rappaus ja 100mm solumuovia koko perustukseen ja sitten platonmatto tai vastaava kaikille niille osille, jotka jäävät maan alle.
Näyttää olevan vähintään sata tapaa tehdä väärin, ja vähintään sata materiaalivalintaa, jotka ovat väärin, jos seuraa tämän ketjun ohjeita.
En halua rakentaa mitään riskirakennetta. Mutta onhan se selvää... Vaikka tekisi oikein tänään, se voi olla riskirakenne muutaman vuoden kuluttua. :-(

Se ei ole helppoa. Olin myös epäröivä, mutta tulin siihen tulokseen, että pordränin ratkaisu tuntui järkevältä. Katso Isodrän (vaihtoehto/kilpailija) eristysarvoja varten eri rakenteilla. Minulla ei ole kosteussulkua poikkileikkauksessa [sisäpuoli-kalkitus-muuraus-rappaus-prodrän-maisemointikangas-sora] ja tähän mennessä en ole havainnut mitään ongelmia sisäpuolella (vain 1½ vuotta tosin). Maalasin asfaltilla vain alareunan.

Käsitykseni oli, että pordrän/vastaava tarjoaa suunnilleen saman eristyksen maan alla kuin solumuovi olisi tehnyt. Kuitenkin solumuovi tuntuu arveluttavalta maan alla (ei salaojitusta).

Voidaan mainita, että minulla on osa muuria (maanalaista kellaria vasten), jolla ei ole eristelevyä. Sinne muurari asetti "vedenpitävän" rappausalustuksen ja päälle maalasin asfaltilla koko matkan maahan asti. Toimii sekin.

Ajattele myös, että muurin on kestettävä maapaine. Minun muuraajat valivat muutamia betonipylväitä muuriini.

Haluan myös antaa peukun ylös rakennuksen koolle!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.