3 270 lukukertaa ·
12 vastausta
3k lukukertaa
12 vastausta
Autokatos ja nurmikatto
Miten aiot rakentaa katon kattotuolien yläpuolelle?
Räjspontti, ehkä papp, sitten sedumkattoon sopiva kalvo, jotain suojaavaa kuten maanpeitekangas, sitten multaa ja kuivuutta kestävää ruohoa. Reunoille laitan laudan pystyyn pitämään mullan paikoillaan kovalla sateella.D Daniel 109 sanoi:
Buford sanoi:
Ajatteletko irtomaata maageotekstiilin alla vai vahvistettua substrattimattoa valmiilla sedumilla? Voin kuvitella, että sedumkaton toimittajalla olisi joitain vinkkejä antaa koskien alusrakennetta. Muistan, että museon kattopuutarhan alla oli jotain platonmattoa, kun autoin rakentamaan ympäröivää maata noin 25 vuotta sitten, kun olin noin 15, mutta voin olla väärässä. 
Olemme tehneet samanlaisen ruohokaton varastoon useita vuosia sitten, joten uskon ymmärtäväni senVidarH sanoi:
Ajatteletko irtomultaa suodatinkankaan alla vai vahvistettua substraattimattoa valmiin maksaruohon kanssa? Voisin kuvitella, että maksaruohokatteen toimittajalla on joitakin vinkkejä siitä, millainen alusrakenne on sopiva. Muistan jotain, että museon ruohokaton alla oli jonkinlainen platonmatto, kun autoin rakentamaan maata ympärillä noin 15-vuotiaana, 25 vuotta sitten, mutta voin olla väärässä.![]()
Tarvitsen enemmän keskustelua siitä, millainen rakenne kantaa kattoa. Ajattelen tilata kattotuolit, jos epävarmuustekijä kasvaa liian suureksi.
Normaalisti asetetaan kaksi kerrosta nurmipaakkuja, jotka on leikattu nurmialueelta. Ensimmäinen kerros nurmi alas ja toinen kerros nurmi ylös. Sitten oikein päin oleva nurmi kasvaa edelleen ja sen juuret sitovat maaperän yhteen.
Mielestäni rakenne näyttää hieman liian heikolta kantamaan turvekattoa, mutta varmuuden saamiseksi on tehtävä lujuuslaskelmat.
Mielestäni rakenne näyttää hieman liian heikolta kantamaan turvekattoa, mutta varmuuden saamiseksi on tehtävä lujuuslaskelmat.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ottaen huomioon, että se on ulkona (= ilmastoluokka 3), mielestäni sinun pitäisi valita 45x220 kattoristikot. 45x145 on liian heikko keskikohdan tolppina, jos katon on tarkoitus olla korkeampi. Ruuvaa kaksinkertaiset yhteen, nosta mitoitusta tai mieluiten valitse 95x95 puutavara.
Ajattelin ruuvata yhteen tuplana 45x145 tolppina. Mutta voisiko 95x95 silti olla vakaampi? Olen katsonut kattorakenteita, jotka näyttävät laskettavan ilmastoalueelle 2, ja niillä on samanlainen rakenne kuin suunnittelin, mutta ohuemmalla puutavaralla ja 1200 välillä. Normaalikattoja varten siis. Ja silloin niiden pitäisi kestää jänneväli 4300 (minulla 3500). Siksi ajattelin, että 195x45 ja 600 väliin riittäisi. Mutta samalla huomaan, että minulta puuttuu osaaminen laskea oikein. Luulin, että olin valinnut reilusti, mutta jotkut teistä epäilevät. Kiitos inputista, katsotaan miten etenen.J justusandersson sanoi:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Puuaine, jolla on neliömäinen poikkileikkaus, on aina paras erillisinä pylväinä, koska nurjahduskuorma on yhtä suuri molempiin suuntiin. Olen vakuuttunut siitä, että kattorakenteesi kestäisi, mutta koska se on ulkona, olisi hyvä olla hieman suuremmat marginaalit.
Onko se todella niin? Minusta tuntuu, että 2*45*90 on parempi kuin 90*90. Mutta en todellakaan ole varma. Minun täytyy yrittää etsiä tietoa.J justusandersson sanoi:
Jos asetan 2 kpl, yhden 45x220 sijaan, harjatiiliksi, tekeekö se merkittävän eron?H heimlaga sanoi:
Leimauksen kuormitus ja julkaisun kuormitus... Tappaat minut tuossa
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Kaksi ruuviliimattua 45x90 on hieman parempi kuin 90x90 yhteen suuntaan ja samanarvoinen toiseen suuntaan. Kaksi ruuviliimattua 45x145 on myös parempi kuin 90x90 yhteen suuntaan ja samanarvoinen toiseen suuntaan. En kuitenkaan ilmaissut itseäni aivan näin. Korostin yleensä neliömäisen poikkileikkauksen etua vapaasti seisovissa pylväissä. Mainitsin myös kaksi ruuvattua 45x145.
Harjapalkki pärjää hyvin 45x220:llä, koska jänneväli on vain 2 metriä. Jos yhteensä kolme 45 mm leveää palkkia kattoristikon kanssa toimivat yhdessä tuessa (harjapalkilla), tukipaine pysyy rajattuna.
Harjapalkki pärjää hyvin 45x220:llä, koska jänneväli on vain 2 metriä. Jos yhteensä kolme 45 mm leveää palkkia kattoristikon kanssa toimivat yhdessä tuessa (harjapalkilla), tukipaine pysyy rajattuna.
Klikkaa tästä vastataksesi
Samankaltaisia ketjuja
-
Asfaltering i carport och utanför
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Mitoitus autokatos/autotalli
Rakennusmateriaalit & Rakennustekniikka -
Hur lång tid bör det ta att bygga en carport?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur göra med underlaget i carport
Grund & Markarbeten -
Tips & råd maskincarport
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus