Hei!

Toivottavasti tämä on oikea foorumikategoria, moderaattori saa mielellään siirtää, jos niin toivotaan.

Tallini on pieni. Se on mitoitettu 60/70-luvun autoille, joten V70 -02:n ajaminen sisään onnistuu... mutta silloin on erittäin ahdasta. Siksi autotalli ei koskaan käytetä auton säilyttämiseen, vaan se on työpajani. Koska tila on niin pieni, minun on hyödynnettävä seiniä. Autotalli on osa kellaria ja sen neljästä seinästä kaksi on loogisesti talon sisäänpäin ja kaksi ulospäin, joista toisessa on autotallin ovi ja neljäs on maan alla.

Juuri tätä viimeksi mainittua haluaisin pystyä hyödyntämään paremmin, joten tarvitsen vähän vinkkejä ja neuvoja. Olen ruuvannut kaksi "kannatinta" 45x70-koolausta tälle seinälle voidakseni kiinnittää erilaisia tavaroita, mikä on toiminut kohtuullisesti. Se on kuitenkin rajallista, koska ruuvattavissa on vain kaksi 70 mm leveää vaakasuoraa linjaa. Haluaisin siis saada levyt kiinni, jotta minulla olisi suurempi vapaus ripustaa tavaroita. Levyjen on myös oltava riittävän tukevia, jotta niihin voi ripustaa hieman raskaampia tavaroita tavallisilla ruuveilla.

Ensimmäinen asia, jota mietin, on mikä materiaali minun pitäisi käyttää. Haluan, että se on jonkin verran siistin näköinen, joten OSB-levyt eivät houkuttele. Onko siis vain vaneri jäljellä?

Toinen asia on seisova kosteus. En halua kosteuden kerääntyvän levyjen ja seinän väliin, joten tarvitaan jonkinlaista tuuletusta. Jos "kannattimet" olisivat pystysuorassa, en olisi niin huolissani, koska tiedän, että lämmin ilma nousee, mutta nyt kun kannattimet ovat vaakasuorassa, ilmavirta ei ole yhtä hyvä. Kuinka suurta virtausta tarvitaan, jotta kierto on riittävä? Riittääkö, että sahaan hieman regoja sieltä täältä, jotta muodostuu muutaman senttimetrin väli? Minulla ei ole ongelmia kosteiden kellariseinien kanssa, joten vanha 80-luvun puolivälin salaojitus toimii ilmeisesti kohtuullisen hyvin edelleen.

Seinä itsessään on rapattua betoniharkkoa.

Ps Olisin mielelläni ottanut muutaman kuvan ja laittanut ne... mutta autotallissa on tällä hetkellä niin paljon tavaraa, että seiniä on tuskin nähtävissä...:oops: Ds

12 mm K-vaneri on luultavasti luonnollinen valinta. Männyn vaneri on paljon tyylikkäämpää mutta melko paljon kalliimpaa. Muutamat aukot "bärlinorna" riittävät, jotta saat riittävän ilmanvaihdon.

Riittääkö todella 12 mm?

Ajattelet ehkä, että koivuvaneri on kauniimpaa... sillä K-vaneri on kai mäntyä? Valitettavasti mielestäni näkemäni K-vanerit ovat todella rumia, erittäin karkeapintaisia ja oksareikineen. Mutta arvaan, että se riippuu siitä, kuinka paljon on valmis käyttämään.

Hienoa, että voin uudelleenkäyttää kantavia palkkeja. (y) Mahdollisesti asetan myös muutamia pystysuoria tukia niiden väliin lisätueksi.

• Tykkään
Malinde72
  • Laddar…
K-vaneri on kai kuusta, luulisin. Ei maailman kaunein, jos ei maalaa sitä. Siinä on yleensä yksi parempi ja yksi huonompi puoli. Jos tarvitset vain muutamia levyjä, voi valita siistejä. Puhdas mäntyvaneri on luultavasti 4 kertaa kalliimpaa. Koivu on todennäköisesti vielä kalliimpaa. Pääset hyvin pitkälle 12 mm:n paksuudella, ellei ole kyse erittäin raskaista esineistä, joita haluat kiinnittää.

Kuusi se voi olla joo...maalata aion ehdottomasti. Autotallissa täytyy olla valkoista, jotta siitä tulee mahdollisimman valoisa. Aion mitata vähän ja katsoa, kuinka paljon tarvitsen...ehkä pitää siivota vähän, jotta saan paremman yleiskuvan siitä, millaisia mahdollisuuksia minulla on. Otan joitain kuvia, kun se on tehty ja laitan ne esille, jotta näette miltä se näyttää.

Ei ole mitään äärimmäisen raskasta, ja jos jokin sellainen tulee, käyn läpi vanerilevyn ja asennan seinään.

Ei kuvia vielä, mutta olen tehnyt piirroksen siitä, miten ajattelin tehdä tämän.

Rakennekaavio, jossa on seinän runko ja ikkunat; vaaka- ja pystypuut punaisella, harmaat alueet esittävät kiinnitettävät vanerilevyt.

Vaakatasoiset koolaukset ovat niitä, jotka ovat jo seinässä. Punaisella merkityt ovat niitä, joita ajattelin lisätä saadakseni paremman vakauden. Harmaalla merkityt ovat viisi vanerilevyä, jotka ajattelin ruuvata kiinni. Yksi saumakohta tulee hieman hankalasti, oikeanpuoleisen ikkunan alle, mutta en usko, että siitä aiheutuu ongelmia. Mahdollisesti laitan siihen ylimääräisen pystysuoran koolauksen, jos tunnen sen tarpeelliseksi. Tarvitsen myös siirtää alemman koolauksen noin 8 cm ylöspäin, jotta se peittää ylempien ja alempien levyjen sauman.

En ole varma, täytyykö/minun pitäisi laittaa vaakasuuntaisia koolauksia myös katon yläpuolelle ja lattian alapuolelle. Etuna on tietysti vahvuus ja vakaus, mutta haittapuolena on, että suljen sisälle enemmän ilmaa. Kuten olen nyt piirtänyt, on kolme aluetta, jotka ovat "laatikossa", eikä ilmanvaihtoa tapahdu, kaksi ikkunan alla ja suuri niiden välissä. Jos päättäisin laittaa vaakasuuntaiset koolaukset myös ylös ja alas, niitä tulisi viisi lisää.

• Tykkään
justusandersson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.