6 404 lukukertaa ·
21 vastausta
6k lukukertaa
21 vastausta
Auta minua portaissani!
Tunnen, että on aika kysyä asiantuntijalta portaitani koskien. Pitkä tarina tehdään nyt jokseenkin lyhyeksi. Kun muutimme uuteen taloomme, huomasimme lievän homevahingon oleskelutilassa aivan portaiden juurella. Oleskelutilan lattia oli kelluva ja todella hieno, mutta juuri portaiden kohdalla oli rakennettu hieman korotettu tasanne. Tämä ei kuitenkaan ollut kelluva, vaan rakennettu suoraan betonilaattaa vasten kakkosnelosista ja eristyksestä. No, tasanne purettiin ja olen nyt aloittanut uuden rakentamisen. Kaikki on hyvin. Lattialastulevy on paikoillaan ja nyt aion asentaa massiivisen mäntylattian sen päälle. Silloin tajuan, että portaat tarvitsevat apua. Ja minä myös. Katso kuvat ja kommentit alla:
Ensimmäinen kuva näyttää yleiskuvan tilanteesta.
Toinen kuva näyttää ongelman siitä, että portaat juuri nyt leijuvat tasanteen yläpuolella. Kuvassa se näyttää muutamalta millimetriltä. Tämä on johtanut siihen, mitä näkyy kolmannessa kuvassa, eli että porrasrunko on liukunut erilleen ja askelmat ovat tulossa ulos. Neljäs kuva näyttää lisäksi, että portaat ovat laskeneet muutaman millimetrin alkuperäisestä asennostaan. Vaikka portaat on kiinnitetty kahdella, kolmella ruuvilla/pultilla ulkoseinään juuri tässä kohden.
Kysymykseni on: Mitä teen nyt? Ajatuksena oli asettaa mäntylattia lastulevyn päälle ja sahata porrasrungon kovertamiseksi, jotta portaat lepäävät lastulevyn päällä. Mutta mäntylattia yksinään ei tule pitämään porrasrunkoa paikoillaan. Uusi ajatus on kiilata jotain portaan rungon alle ja sillä tavoin nostaa portaat (jos nostan portaita käsin, se nousee vielä 3-5 mm. Sen jälkeen asentaa jonkinlainen kulmarauta lastulevylle ja porrasrunkoon pitämään se paikoillaan?
Vai pitäisikö porrasaskelmat, jotka ovat tulossa ulos, kiinnittää ruuveilla? Kyllä, tämä portaiden kanssa touhuaminen aiheuttaa minulle varmasti harmaita hiuksia.
Onko kenelläkään mitään vinkkejä?
Ensimmäinen kuva näyttää yleiskuvan tilanteesta.
Toinen kuva näyttää ongelman siitä, että portaat juuri nyt leijuvat tasanteen yläpuolella. Kuvassa se näyttää muutamalta millimetriltä. Tämä on johtanut siihen, mitä näkyy kolmannessa kuvassa, eli että porrasrunko on liukunut erilleen ja askelmat ovat tulossa ulos. Neljäs kuva näyttää lisäksi, että portaat ovat laskeneet muutaman millimetrin alkuperäisestä asennostaan. Vaikka portaat on kiinnitetty kahdella, kolmella ruuvilla/pultilla ulkoseinään juuri tässä kohden.
Kysymykseni on: Mitä teen nyt? Ajatuksena oli asettaa mäntylattia lastulevyn päälle ja sahata porrasrungon kovertamiseksi, jotta portaat lepäävät lastulevyn päällä. Mutta mäntylattia yksinään ei tule pitämään porrasrunkoa paikoillaan. Uusi ajatus on kiilata jotain portaan rungon alle ja sillä tavoin nostaa portaat (jos nostan portaita käsin, se nousee vielä 3-5 mm. Sen jälkeen asentaa jonkinlainen kulmarauta lastulevylle ja porrasrunkoon pitämään se paikoillaan?
Vai pitäisikö porrasaskelmat, jotka ovat tulossa ulos, kiinnittää ruuveilla? Kyllä, tämä portaiden kanssa touhuaminen aiheuttaa minulle varmasti harmaita hiuksia.
Onko kenelläkään mitään vinkkejä?
Pitääkö siis liimata myös portaat? Saako esittää ehkä outo kysymys - miksi portaita ei ole ruuvattu alusta alkaen? Sehän vaikuttaa parhaalta tavalta, mielestäni? Vai onko riskinä, että ruuvaamalla/liimaamalla estetään puuta liikkumasta (laajentumasta/supistumasta) luonnollisesti?
Jos portaat eivät narise häiritsevästi nyt, niin mielestäni ei ole syytä purkaa niitä.
Kulmaraudat eivät ehkä näytä niin kauniilta, vaikka ovatkin käytännöllisiä. Itse ruuvaisin ja liimaisin kiinnikkeet lattiaan kiilan avulla, jotta saat tuen koko portaille, ja sitten peittäisin reiät tulpilla. Paras olisi, jos ruuvi kiinnittyisi (lisä)koolaussäleeseen lattialevyn alla.
Koko portaikossa on sama materiaali, joten mahdolliset liikkeet tapahtuvat koko rakenteessa. Joten tällaista riskiä ei ole.
Kysymys onkin, pystytkö ruuvaamaan askelmat seinän puoleiseen tukipalkkiin?
Kulmaraudat eivät ehkä näytä niin kauniilta, vaikka ovatkin käytännöllisiä. Itse ruuvaisin ja liimaisin kiinnikkeet lattiaan kiilan avulla, jotta saat tuen koko portaille, ja sitten peittäisin reiät tulpilla. Paras olisi, jos ruuvi kiinnittyisi (lisä)koolaussäleeseen lattialevyn alla.
Koko portaikossa on sama materiaali, joten mahdolliset liikkeet tapahtuvat koko rakenteessa. Joten tällaista riskiä ei ole.
Kysymys onkin, pystytkö ruuvaamaan askelmat seinän puoleiseen tukipalkkiin?
Narisee vähän, mutta niin se teki ennenkin, ennen kuin rakensin "alustaa" uudelleen, joten sen kanssa voi varmasti elää. Anteeksi tuore talonomistaja ja samalla aloittelija puuseppä, mutta ratkaisusi kuulostaa mielenkiintoiselta, ongelma on vain siinä, että en ole varma, ymmärränkö kuinka se menee? Ruuvaa ja liimaa vankat tangot kiinni kiilan alle. Se kuulostaa hyvältä, mutta en oikein näe sitä mielessäni.
Seinässä kiinni olevat portaat on vaikea ruuvata, ainakin portaiden alaosassa, jossa on ulkoseinä. Pääsen kuitenkin toiselle puoliskolle, missä vankatyv juoksee ilmassa ilman ankkurointia.
Seinässä kiinni olevat portaat on vaikea ruuvata, ainakin portaiden alaosassa, jossa on ulkoseinä. Pääsen kuitenkin toiselle puoliskolle, missä vankatyv juoksee ilmassa ilman ankkurointia.
Portaat, jotka eivät natise, eivät anna oikeaa tunnetta
. Mutta portaat, jotka natisevat niin, että lapset heräävät, tekevät ihmisen hulluksi 
Luulisin, että ne natisevat vähemmän, kun kiinnität vangat paremmin, mutta varma ei voi olla. Jos jaksat, niin siitä ei ainakaan ole haittaa, jos liimaat kaikki askelmat, mutta se on hieman työlästä - varsinkin jos joudut myös purkamaan kaiteen.
Tarkoitin, että sinun tulisi varmistaa, että sinulla on tukipalkki lattialevyn alla vangojen kanssa samassa linjassa, jotta ruuveilla olisi jotain mihin tarttua, enemmän kuin lattialevy, joka ei pidä hirveän hyvin. Kiilaa sitten portaat ja liimaa kiila sekä vangaan että lattiaan. Hanki sitten tarpeeksi pitkät ruuvit, jotta voit ruuvata vinosti vangaan lattialevyn alla olevaan tukipalkkiin sekä etu- että takapuolelta. Vaihtoehtoisesti voi kokeilla suoraan ylhäältä tulevia pitkiä ruuveja, mutta ei ole helppoa porata suoraan niin pitkälle. Varmista, että esiporaat reiän ja upotat ruuvinkannan muutaman senttimetrin.
Ps. Nyt mietin kuitenkin, onko uusi alustasi myös kelluva? Portaiden tulisi olla kiinnitettyinä sekä seinään että lattiaan, jotta ne olisivat hyviä.
Ds.
Luulisin, että ne natisevat vähemmän, kun kiinnität vangat paremmin, mutta varma ei voi olla. Jos jaksat, niin siitä ei ainakaan ole haittaa, jos liimaat kaikki askelmat, mutta se on hieman työlästä - varsinkin jos joudut myös purkamaan kaiteen.
Tarkoitin, että sinun tulisi varmistaa, että sinulla on tukipalkki lattialevyn alla vangojen kanssa samassa linjassa, jotta ruuveilla olisi jotain mihin tarttua, enemmän kuin lattialevy, joka ei pidä hirveän hyvin. Kiilaa sitten portaat ja liimaa kiila sekä vangaan että lattiaan. Hanki sitten tarpeeksi pitkät ruuvit, jotta voit ruuvata vinosti vangaan lattialevyn alla olevaan tukipalkkiin sekä etu- että takapuolelta. Vaihtoehtoisesti voi kokeilla suoraan ylhäältä tulevia pitkiä ruuveja, mutta ei ole helppoa porata suoraan niin pitkälle. Varmista, että esiporaat reiän ja upotat ruuvinkannan muutaman senttimetrin.
Ps. Nyt mietin kuitenkin, onko uusi alustasi myös kelluva? Portaiden tulisi olla kiinnitettyinä sekä seinään että lattiaan, jotta ne olisivat hyviä.
Ds.
Nyt alan ymmärtää, mutta toivon, että jaksat jatkaa keskustelua, jos palaan myöhemmin uusien kummallisten pohdintojen kanssa. Kiitos todella paljon, että käytät aikaa tähän!
Alusta on tehty 45x95 reglar-nimisistä palkeista neliömuodossa. Tässä neliössä on kiinnitettynä kaksi sisempää reglar-palkkia. Sen jälkeen lattialevy golvspån päälle. Onneksi en ole vielä kiinnittänyt spånet, joten voin avata sen ja lisätä ylimääräisiä reglar-palkkeja vangstyckena-alapuolelle. Toivottavasti olen selittänyt riittävän ymmärrettävästi omalla aloittelijalingollani
Alusta on tehty 45x95 reglar-nimisistä palkeista neliömuodossa. Tässä neliössä on kiinnitettynä kaksi sisempää reglar-palkkia. Sen jälkeen lattialevy golvspån päälle. Onneksi en ole vielä kiinnittänyt spånet, joten voin avata sen ja lisätä ylimääräisiä reglar-palkkeja vangstyckena-alapuolelle. Toivottavasti olen selittänyt riittävän ymmärrettävästi omalla aloittelijalingollani
Nyt on vain ongelmana löytää jonkinlainen pala puuta, joka on täsmälleen tarpeeksi paksu sopiakseen vangstycketin alle, ja kooltaan muuten sopiva. Tämä ilman suurta määrä konetyökaluja kotona. No, käytetään mitä on. Oletan, että kiila ei välttämättä tarkoita kiilamaista, vaan tarkoituksena on löytää puupala, joka sopii koko vangstycketin alle?
BigGitt: Luultavasti se tapahtui näin, kun taloa rakennettiin. Portaikko asennettiin ensin ja kiinnitettiin tasoon. Kun lattia myöhemmin laitettiin, se oli selvästi matalammalla kuin taso. Ehkä joku ei miettinyt tarkkaan alusta alkaen, se on minun teoriani. Nyt kuitenkin virhe on jo tehty, joten minun täytyy yksinkertaisesti kopioida tasorakenne, jos en halua tehdä koko portaita ja lattiaa uudelleen siellä alakerran oleskelutilassa. Haluaisin kyllä, mutta en tänä vuonna! 
Oleg: Kuten aiemmin mainittiin, olen vähintäänkin noviisi tässä. Miten ja mihin vedän terassiruuvin? Vangstycken sisäpuolelta ylös askelman läpi?
Kaikki vinkit ovat luonnollisesti kiinnostavia.
Oleg: Kuten aiemmin mainittiin, olen vähintäänkin noviisi tässä. Miten ja mihin vedän terassiruuvin? Vangstycken sisäpuolelta ylös askelman läpi?
Kaikki vinkit ovat luonnollisesti kiinnostavia.
Vain ruuvit, vahvistavat portaita mutta eivät poista narinaa. Jos käytät terassiruuvia, esiporaa ja tee tilaa upottajalla. Nämä ruuvataan alapuolelta jokaiseen askelmaan noin 15 mm etäisyydeltä pikkukannakkeesta ja suunnataan viistosti ulospäin, mutta ei niin viistosti, että se menisi pikkukannakkeen ulkopuolelle.
Itse heittäisin platformen pois ja sahaisin ulos vain jalat pikkukannakkeille.
Itse heittäisin platformen pois ja sahaisin ulos vain jalat pikkukannakkeille.
Viimeksi muokattu:
Mexitegel: Unohdin kysyä sinulta myös yhden kysymyksen. Voisiko auttaa vielä enemmän, jos kiinnittäisi tikkaat ruuvaamalla askelmat vangstyckeen ulkopuolelta vangstyckeä askelmaan sivulta? Vai onko siinä riski, että tämä vetäisi askelman irti siitä vangstyckeestä, joka on ulkoseinässä kiinni? Ajattelin, että tämä saattaisi vetää vangstyckeä takaisin askelmaa kohti, minkä jälkeen voisi toteuttaa ehdottamasi ratkaisun? Mutta eihän sitä halua pahentaa tilannetta vetämällä askelmaa irti toisesta päästä 




