Aion luoda vähän varjoa terassille ja ajattelin rakentaa aurinkosuojan säleillä piirustusten mukaan.
Olen ajatellut käyttää 45x220 tai 45x195 itse kehykseen ja kehysten väliin (jännite noin 6m), kehyksen alle ruuvataan 45x45-säleet.
Riittääkö 45x195 sormijatkettu niiden suorana pitämiseen vai pitäisikö käyttää kaksinkertaista, vai pitääkö jopa siirtyä liimapuuhun? Eihän tämä ole katto, joten se ei ota muita kuormia kuin alla olevat säleet.
Jos haluat käyttää 45x220 poikittain, tulee k/k etäisyyttä vähentää 400 mm:iin (kantokyky luokka C24). Nykyinen suunnittelu vaatii liimapuu 42x315. Jopa kaksinkertainen ruuvattu 45x220 ei riitä piirretylle k/k etäisyydelle. Pitkittäispalkkien on oltava liimapuu. 42x360 riittää. Pilareiden on oltava kaksinkertaisia, ruuvattuja. 45x95 C24 tai parempi.
Haluaisin kyseenalaistaa suunnittelua hieman. Mielestäni rimojen tulisi olla päällä. Lisäksi mielestäni katon tulisi olla hieman kalteva.
Voin olla samaa mieltä siitä, että muotoilu voi näyttää hieman oudolta, mutta rakenne tarkastellaan vain alapuolelta ja haluan siitä "slick" ulkonäön.
Ehkä olin hieman epäselvä, mutta rakenteen ei pidä kantaa muuta lastia kuin rimat, eli ei mitään kattoa, joka kestää kävelyn tai lumen/tuulen jne. Onko edelleen kertopuu mainitussa dimensiossa se, jota kannattaa käyttää?
Lumikuormaa ei voi välttää, ellet aio purkaa rakennetta talvella? Olen ottanut huomioon vain omapainon ja lumikuorman. Ehkä esteettisistä syistä pitäisi korostaa rajoitetun taipuman vaatimusta? Siinä tapauksessa mitoittamisvaatimukset kasvavat.
Lumikuormaa ei kai voi välttää ellet aio purkaa rakennetta talvella? Olen laskenut mukaan vain omaa painoa ja lumikuormaa. Ehkä esteettisistä syistä tulisi painottaa vaatimusta rajoitetusta taipumasta? Siinä tapauksessa mitoittamisvaatimukset kasvavat.
Sanoisin päinvastoin, tässä tapauksessa voi hyväksyä erittäin suuren taipuman. Lisäksi lumikuorman voi puolittaa, koska katto ei ole tiivis.
Harkitse ristikko- tai masonittipalkkeja keventääksesi oman painoa (ja kustannuksia). Aseta rimoja, jotta voit asettaa ne harvemmaksi. Silloin vältät käytännössä lumikuorman. Jos aurinko ei ole suoraan yläpuolella, palkit varjostavat toisessa suunnassa ja rimat toisessa.
Ystävällisin terveisin, Findus
Harkitse ristikkopalkkien tai masoniittipalkkien käyttöä vähentääksesi oman painon (ja kustannukset). Aseta rimoitukset siten, että voit laittaa ne harvemmin. Tällöin vältyt käytännössä lumikuormalta. Jos aurinko ei ole suoraan yläpuolella, palkit varjostavat yhdestä suunnasta ja rimoitukset toisesta.
Harkitse ristikkopalkkeja tai masoniitista valmistettua palkkia, jotta vähennät omapainoa (ja kustannuksia). Aseta rimat niin, että voit laittaa niitä harvemmin. Silloin vältät periaatteessa lumikuorman. Jos aurinko ei ole suoraan yläpuolella, niin palkit varjostavat toisessa suunnassa ja rimat toisessa.
[kuva]
Terveisin Findus
Pidän tästä ideasta, pääasiassa siksi, että se vähentää painoa ja on helpompi rakentaa vaikka se onkin hieman enemmän askartelua.
Voisi ajatella, että kehys rakennetaan laatikoksi, jossa on vanerilevy molemmin puolin palkkeja ja poikkipalkit tehdään yksinkertaisella vanerilevyllä palkkien välissä.
Käytä koivuvaneria 6mm CC/BB. Koivuvaneri on aina wbp-liimattu ja 6mm on tarpeeksi sitkeä ja jäykkä. Rakennusvaneri on useimmiten pelkkää roskaa.
Levitä saumakohdat ja ruuvaa/naulaa kunnolla, niin se tulee vahvaksi. Mieti erityisesti nurkkaliitoksia. Niissä ei ole paljon materiaalia kiinnitykseen. Kulmat läpivievillä ruuveilla, mutterilla ja prikalla pitäisi toimia.
En näe vinotukia pylväissä luonnoksessasi. Ilman niitä rakennelma on huojakka. Oletan, että olet vain jättänyt ne pois, koska kysyt katosta.
Ajattelin tehdä palkeet melkein 24 cm korkeiksi, jotta yhdestä levystä saa 5 kaistaletta. Tässä kehyksen palkeiden korkeudessa pitäisi olla riittävästi?
Ruuvataan ja liimataan regilaattoihin?
Vinotuet puuttuvat piirustuksesta, suunnittelen tukemista vaijerilla, jotta se olisi mahdollisimman näkymätöntä.
Lyhyt sivu kiinnitetään julkisivuun, joten ajattelen, että ehkä riittää vinotukea "katon" yläosassa, ehkä olen kuitenkin väärässä.
Bauhaslänken on rakennusvaneria. Kuusiviilua ja liimaa vaihtelevalla laadulla. Saattaa käydä tuuri, tai kerrokset erottuvat muutaman sateen jälkeen. Wisa-spruce Suomesta on yleensä hyvä. Venäläinen vaneri oli pelkkää roskaa viimeksi kun ostin sitä. Olen vältellyt sitä kuin ruttoa siitä lähtien.
Koivuvanerista löydät Spångbergsiltä Hagsätrassa. Lista-hinta on luultavasti noin kolmesataa plus alv 6mm levyltä. Silloin tiedät, että vaneri ei ole heikoin lenkki.
Jos yhden katon rungon puoli on fasadissa, voi riittää vinotukea itse runkoa. Ole varovainen liian heikkojen tolppien kanssa.
Kuten findus42 huomautti, tarvitaan rakenteen vakauttamiseen vinotukia, mieluiten jokaiseen tasoon eli kaikille sivuille ja katolle. Pilarirakenteet ilman levymateriaalia ovat notorisesti huojuvia. Kun käytetään tiiviisti asetettuja säleitä, tarkkuuden on oltava korkea. Silmä on erittäin herkkä jopa pienille poikkeamille.
Mielestäni on järkevää etsiä yksinkertaisempia ja kevyempiä ratkaisuja, jotka eivät toisaalta maksa paljon ja toisaalta eivät tarvitse yhtä paljon suojaa säätä ja tuulta vastaan. Yksi askel siihen suuntaan on tehdä rakenteesta harvempi, jotta voit jättää lumi kuorman huomiotta. Tämän tyyppinen rakennus on vaikea suunnitteluhaaste myös ammattilaiselle.
Kun käytetään tiheästi sijoitettuja säleitä, tarkkuuden on oltava korkea. Silmä on erittäin herkkä jopa pienille poikkeamille.
Kyllä, ymmärrän, että tulee olemaan haastavaa asettaa jokainen säle tarkasti, erityisesti kun ne on jatkettava pituussuunnassa. Tein pienemmän vastaavan katon, joka oli 7x2m, ja siitä tuli hyvä, mutta tämä on tietysti suurempi haaste.
Vaihtoehtona on, että rakennelmaan asennetaan vain runko ja sitten kiinnitetään joitakin purjeverhoja öljettirenkain kaapeleihin, joita voi vetää varjoksi halutessaan. Helppo myös purkaa syksyksi... mutta mielestäni tyylistä tingitään.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.