5 160 lukukertaa ·
24 vastausta
5k lukukertaa
24 vastausta
Aurinkokennojen perustukset painekyllästetystä puusta 3D-malli
Kiitos inputista.
Aion asentaa paneelit kiskoilla ja kiinnikkeillä, jotka kiinnitetään joko kattoristikoihin läpimenevillä vaunupulteilla tai vaihtoehtoisesti 7x120mm puuruuvilla niin, että paneelit ovat täysin tuettuja takaa. Aion käyttää hybridivaihtosuuntaajaa ja 16kwh akkua sigenergyltä. Olen löytänyt urakoitsijan, joka veloittaa kohtuullisesti materiaalista ja on OK sen kanssa, että teen suuren osan asennuksesta itse. Olen itse sähköasentaja, mutta en omaa omaa auktorisointia, ja jos haluaa saada hyödyn vihreän teknologian vähennyksestä, minun on käytettävä yritystä. Minun täytyy maksaa 1060kr per Solitek lasi/lasi täysin mustasta 370w paneelista. Sen jälkeen valmistaudun telineellä, kiskoilla, kaivan syötön, asennan alakeskuksen jne.
Aion asentaa paneelit kiskoilla ja kiinnikkeillä, jotka kiinnitetään joko kattoristikoihin läpimenevillä vaunupulteilla tai vaihtoehtoisesti 7x120mm puuruuvilla niin, että paneelit ovat täysin tuettuja takaa. Aion käyttää hybridivaihtosuuntaajaa ja 16kwh akkua sigenergyltä. Olen löytänyt urakoitsijan, joka veloittaa kohtuullisesti materiaalista ja on OK sen kanssa, että teen suuren osan asennuksesta itse. Olen itse sähköasentaja, mutta en omaa omaa auktorisointia, ja jos haluaa saada hyödyn vihreän teknologian vähennyksestä, minun on käytettävä yritystä. Minun täytyy maksaa 1060kr per Solitek lasi/lasi täysin mustasta 370w paneelista. Sen jälkeen valmistaudun telineellä, kiskoilla, kaivan syötön, asennan alakeskuksen jne.
Se alkaa olla aika tilata materiaalia telineisiin, mutta olen jäänyt hieman pohtimaan, minkälaista kiinnitystä käyttäisin kiskoihin. Kiskot ovat alumiinia, mikä vaatii erityistä kiinnitystä, jotta ei syntyisi galvaanisia jännityksiä, jotka voisivat ajan mittaan heikentää alumiinia. Vaikka projektini ei sijaitse lähellä rannikkoa, missä suolaa (elektrolyyttiä) olisi paljon, kaiken tulisi kestää pitkään, joten käytän ruostumatonta.
Olen pohtinut käyttää joko läpimenevää kiinnitystä, kuten kierteistä tankoa ja lukkomutteria, mutta se tuntuu osin tarpeettoman monimutkaiselta kiinnitykseltä, koska täytyisi porata 10 mm reiät koko 45x170 palkin läpi, joten olen alkanut katsella tarkemmin ruuveja.
Kyseiset kiskot on suunniteltu M10-kiinnityksille. Olen kuitenkin ollut vaikeuksissa löytää 10 mm varrella olevia puuruuveja, jotka eivät olisi tyyppiä fransk bult, mikä tuntuu melko vanhentuneelta. Mitä olen löytänyt, joka on kokonaan kierteinen, ruostumaton ja laippakannalla, on SPAX 8x100mm https://www.spax.com/sv-sv/p/hi-for...s-4cut-rostfritt-stal-a2-diameter-o-8-mm.html
Näitä on saatavilla kohtuulliseen hintaan rakennustarvikekaupasta.
Voisivatkohan ne riittää kiinnitykseen paneeleille MHT tuulikuorma jne.? Kiskot kiinnitetään c/c-mitalla, joka vastaa kattoristikoita, jotka sijaitsevat juuri paneelien saumakohdissa, joiden leveys on 1074 mm.
Kuten aina, kiitollinen kaikesta palautteesta.
PS.
Ymmärränkö oikein ruuvin tietolomakkeen.
Annettu ulosvetoparametri 12N/mm2;
Tarkoittaako se, että voi laskea ruuvin ytimen (5 mm) 5 mm x PI=15,7 mm kehä x kierteiden pituus (80 mm)=1256 mm2
1256 mm2 x ulosvetoparametri=15072 N
Voiko pitää paikkansa, että yksi ruuvi kestää 15 kN? Jos näin on, tämän pitäisi toimia erittäin hyvin edellyttäen, että C24-luokiteltu puu kestää kaiken.
Olen pohtinut käyttää joko läpimenevää kiinnitystä, kuten kierteistä tankoa ja lukkomutteria, mutta se tuntuu osin tarpeettoman monimutkaiselta kiinnitykseltä, koska täytyisi porata 10 mm reiät koko 45x170 palkin läpi, joten olen alkanut katsella tarkemmin ruuveja.
Kyseiset kiskot on suunniteltu M10-kiinnityksille. Olen kuitenkin ollut vaikeuksissa löytää 10 mm varrella olevia puuruuveja, jotka eivät olisi tyyppiä fransk bult, mikä tuntuu melko vanhentuneelta. Mitä olen löytänyt, joka on kokonaan kierteinen, ruostumaton ja laippakannalla, on SPAX 8x100mm https://www.spax.com/sv-sv/p/hi-for...s-4cut-rostfritt-stal-a2-diameter-o-8-mm.html
Näitä on saatavilla kohtuulliseen hintaan rakennustarvikekaupasta.
Voisivatkohan ne riittää kiinnitykseen paneeleille MHT tuulikuorma jne.? Kiskot kiinnitetään c/c-mitalla, joka vastaa kattoristikoita, jotka sijaitsevat juuri paneelien saumakohdissa, joiden leveys on 1074 mm.
PS.
Ymmärränkö oikein ruuvin tietolomakkeen.
Annettu ulosvetoparametri 12N/mm2;
Tarkoittaako se, että voi laskea ruuvin ytimen (5 mm) 5 mm x PI=15,7 mm kehä x kierteiden pituus (80 mm)=1256 mm2
1256 mm2 x ulosvetoparametri=15072 N
Voiko pitää paikkansa, että yksi ruuvi kestää 15 kN? Jos näin on, tämän pitäisi toimia erittäin hyvin edellyttäen, että C24-luokiteltu puu kestää kaiken.
Viimeksi muokattu:
Vankka kiinnityspultti olisi valintani..K knegolf sanoi:Se alkaa olla aika tehdä materiaalin tilausta runkoa varten, mutta olen jäänyt miettimään, mitä kiinnitystä käytän kiskoille. Kiskot ovat alumiinia, mikä asettaa joitakin vaatimuksia kiinnitykselle, jotta vältetään galvaniset jännitteet, jotka ajan myötä voivat heikentää alumiinia. Vaikka projektini ei ole merenrannalla, joten suurempaa suolapitoisuutta (elektrolyyttiä) ei ole, kaiken on kestettävä pitkään, joten ruostumaton teräs on valinta.
Olen harkinnut käyttää läpikulkukiinnitystä, kuten kierrettyä tankoa ja mutteria, mutta se tuntuu tarpeettoman monimutkaiselta. Täytyisi porata 10mm reikiä koko 45x170 palkkiin, joten olen alkanut katsella tarkemmin ruuveja.
Näiden kiskojen kiinnitykset perustuvat M10-mittoihin. Olen kuitenkin löytänyt vaikeaksi löytää puuruuvia, jossa olisi 10mm varsi, joka ei ole tyyliltään ranskalainen pultti, mikä tuntuu melko vanhanaikaiselta. Mitä olen löytänyt, joka on täyskierretty, ruostumaton ja laippapäinen, on SPAX 8x100mm [linkki]
Näitä voi hankkia kohtuulliseen hintaan rautakaupasta. Voisivatko ne riittää paneelien kiinnittämiseen tuulikuormitusta ajatellen? Kiskojen kiinnitysten väli tulee olemaan kattotuolien mukaisesti, jotka sijoitetaan paneelien saumakohtiin, paneelit ovat 1074mm leveitä.
Kuten aina, kiitollinen kaikista kommenteista.
PS.
Ymmärränkö ruuvin tietolomakkeen oikein.
Annettu irrotusparametri 12N/mm2;
Tarkoittaako se, että voi laskea ruuvin ytimen (5mm) 5mmxPI=15,7mm ympärysmitta x kierteen pituus (80mm)=1256mm2
1256mm2x irrotusparametri= 15072N
Voiko pitää paikkaansa, että yksi ruuvi kestää 15kN? Jos näin on, tämän pitäisi toimia erinomaisesti olettaen, että C24-luokiteltu puutavara kestää sen.
Tai sitten erilaisia ankkuriruuveja, joita pitäisi olla saatavilla paksummissa mitoissa. Varmaan kaupoissa ei ole tällaisia hyllyssä, mutta pitäisi pystyä tilaamaan.
Kiitos nopeasta palautteesta.K knegolf sanoi:On lähestymässä aika tilata materiaaleja telineeseen, mutta olen hieman jumiutunut päätökseen siitä, mitä kiinnitystä käyttää kiskoihin. Kiskot ovat alumiinia, mikä asettaa hieman vaatimuksia kiinnitykselle, jotta ei synny galvaanisia jännityksiä, jotka pitkällä aikavälillä voivat heikentää alumiinia. Tosin projektini ei sijaitse lähellä rannikkoa, joten täällä ei ole suuria määriä suolaa (elektrolyyttiä), mutta kaiken pitää kestää pitkään, joten ruostumatonta terästä tulisi käyttää.
Olen miettinyt käyttäväni joko läpimenevää kiinnitystä kierteiseen tankoon ja lukkomutteriin, mutta se tuntuu toisaalta tarpeettoman monimutkaiselta, kun täytyy porata läpimeneviä 10 mm reikiä koko 45x170 puutavaran läpi, joten olen alkanut tutkia tarkemmin ruuveja.
Kyseiset kiskot on tehty kiinnityksille, jotka keskittyvät M10-koon ympärille. Minulla on kuitenkin ollut erittäin vaikeaa löytää puuruuvia 10 mm varrella, joka ei ole ranskalaisen pultin tyyppiä, mikä tuntuu melko vanhanaikaiselta. Mitä pystyn löytämään kokonaan kierteytettyä, ruostumatonta ja kuppipäistä on SPAX 8x100 mm [linkki]
Näitä voi saada kohtuulliseen hintaan rakennustarvikekaupasta.
Voisivatko ne kelvata paneelien kiinnitykseen tuulikuormien jne suhteen? Kiskot kiinnitetään c/c-mitalla, joka vastaa kattokannattimia, jotka sijaitsevat paneelien liitoskohdissa, ja paneelit ovat leveydeltään 1074 mm.
Ruostumattomia vaunupultteja, jotka menevät 170 mm:n puutavaran läpi, on melko vaikea löytää, puhumattakaan kalliista. Mikä ero on ankkuroidulla ruuvilla ja SPAX-ruuvilla, jonka olen linkittänyt?
Löysin taulukon essveltä ja vastaavan ruuvin, kuten löytämäni, jossa on lueteltu sallittu kuorma eri painotyyppien mukaan, muun muassa C24-luokitellulle puutavaralle. 8 mm ruuvi 80 mm kierteellä, kuten katsomani spax olisi, kestäisi 225 kg aksiaalista kuormitusta. Esitettyjen lukujen pitäisi sisältää turvallisuusfaktorit Eurokoodin mukaisesti.
Jos lasken, että paneelini yleensä kiinnitetään 2 ruuvilla paneelia kohden, minulla on kiinnitys, joka kestää 450 kg paneelille, jonka pinta-ala on noin 1,7 m2. En tiedä, mitä tämä tarkoittaa tuulikuormien suhteen, joten otan kiitollisena vastaan apua tässä suhteessa.
Täytyykö sen olla ruostumatonta, galvanoitu pitäisi kelvata?K knegolf sanoi:Kiitos nopeasta vastauksesta.
Ruostumattomasta teräksestä valmistettuja vaunupultteja, jotka läpäisevät 170 mm palkin, on melko vaikea löytää puhumattakaan siitä, että ne ovat kalliita. Mikä erottaa tuon ankkuriruuvin liittämästäni SPAX-ruuvista?
Löysin sen taulukon essve:stä ja samanlaisen ruuvin kuin löysin sieltä, jossa on lueteltu sallittu kuormitus eri painotyypeissä, muun muassa C24-luokiteltu puutavara. 8 mm ruuvi, jonka kierre on 80 mm kuten se, jota katsoin spaxilta, kestäisi 225 kg aksiaalista kuormitusta. Ilmoitetut luvut sisältävät turvallisuustekijät Eurokoodin mukaan.
Jos lasken, että paneelini ovat keskimäärin kiinni 2 ruuvilla paneelia kohden, minulla on kiinnitys, joka kestää 450 kg paneelin pinta-alalla, joka on noin 1,7 m2. En tiedä, miten tämä voidaan muuntaa, kun on kyse tuulikuormista, joten otan kiitollisena vastaan apua tässä suhteessa.
Jos sen on kestettävä tällaisia kuormia 2 ruuvin kohdalta, niin silloin on kyse läpimenevistä pulteista, en tiedä kestääkö puu niin paljon tavallisten puuruuvejen kautta, luulen, että nämä antavat periksi vuosien varrella liikkeiden myötä.
Syy ruostumattomaan on, että alumiini voi ajan kuluessa syöpyä sinkin vaikutuksesta. Tämä tapahtuu lähinnä silloin, kun mukana on jokin elektrolyytti, eli kiinnitykseen osuva veden epäpuhtaus, kuten suolavesi, mutta myös muut alkalit tai hapot, jotka ovat luonnollisesti ympärillämme. Alumiini/galva yhdistelmää ei suositella ulkokäyttöön.Rejäl sanoi:
Istuin ja leikittelin hieman laskurilla laskeakseni tuulikuormitusta per neliömetri, jota en ole täysin pätevä käyttämään, mutta päädyin siihen, että minun täytyy saavuttaa tuulennopeus 45 m/s päästäkseni yli 450 kg per paneeli. Käyttämäni arvot ovat seuraavat:
Korkeus:1.5m
Vyöhyke:A
Maastotyyppi:2
Viitatuulennopeus:45m/s
Turbolenssikerroin:1
Topografinen kerroin:1
Tiheys:1.25
Turvallisuuskerroin:0,91
Kuormituskerroin:1.5.
Laskelma antaa tuulikuormitukseksi 2625N/m2, joka jää 4,46kN paneeliin, joka on 1,7m2.
Kuten sanottu, tämä on kaukana tietämykseni tasosta, mutta oletan, että laskelmat edellyttävät, että kyseessä on pystysuora taso, johon tuuli osuu suoraan. Minun tapauksessani paneelit ovat 20 asteen kulmassa.
Nyt tämä laskenta on enemmänkin hauska juttu leikkiä, jota olen varmasti tulkinnut väärin, mutta jos en ole täysin hakoteillä, 8x100mm ruuvin pitäisi olla täysin riittävä. Mutta kuten mainitset, sen on kestettävä ajan myötä.
Olin kiinnittänyt sen kuumagalvanoidulla vaunupultilla, sillä se takaa keston, sitten voit pitää silmällä, tuntuuko alumiini vuosien varrella siltä, että kyseessä on todennäköisemmin teoriassa kuin mitä todennäköisesti tapahtuu..K knegolf sanoi:Syy ruostumattoman käyttämiselle on, että sinkki voi ajan myötä syövyttää alumiinia. Tämä tapahtuu lähinnä, jos mukana on jonkinlainen elektrolyytti, eli saasteita vedessä, joka osuu kiinnitykseen, kuten suolavesi, mutta myös muut luonnossa esiintyvät emäkset tai hapot. Yhdistelmää alumiini/galv ei suositella ulkotiloissa.
Istuin ja leikin hieman laskimella laskeakseni tuulikuormitusta neliömetriä kohden, jonka käyttämiseen en ole täysin pätevä, mutta laskujeni mukaan tarvitsisin tuulennopeuden 45 m/s, jotta pääsisin yli 450 kg per paneeli. Käyttämäni arvot ovat seuraavat
Korkeus: 1,5 m
Vyöhyke:A
Maastotyyppi:2
Viite-tuulennopeus:45m/s
Turbulenssikerroin:1
Topografiakerroin:1
Tiheys:1.25
Turvallisuuskerroin:0,91
Kuormitustekijä:1,5.
Laskelma antaa minulle tuulikuormaksi 2625 N/m2, mikä tekee 4,46 kN paneelille, jonka koko on 1,7 m2.
Kuten sanoin, tämä on paljon yli tietämystasoni, mutta oletan, että laskelmat edellyttävät, että kyseessä on pystytaso, johon tuuli osuu suoraan. Minun tapauksessani paneelit ovat 20 asteen kulmassa.
Nyt tämä laskelma on enemmän hauskaa ajanvietettä, jota olen todennäköisesti tulkinnut väärin, mutta jos en ole täysin väärässä, niin 8x100mm ruuvin pitäisi olla täysin riittävä. Mutta kuten mainitsit, sen on toimittava pitkällä aikavälillä.
Puinen telineesi ei myöskään kestä ikuisesti..
Tavalliset puuruuvi todennäköisesti heiluu the tuulivoimien kanssa, koska ruuveja on niin vähän..
Mielestäni te analysoitte tätä liikaa.
Et tule tarvitsemaan niin paksuja ruuveja.
Olen asentanut 2x5 paneelia 45 asteen kulmassa 2x3 maaankkurilla (Julas jordankare/skruv) kantoparrulle, jonka koko on 120x45 ja ristikko 95x45 cc 1200.
Näihin kiinnitin kiskot käyttäen tyyppiä franskskruv kiskon läpi.
Kuvat löytyvät profiilistani.
Tämä on kestänyt myrskyjä vuosia ilman ongelmia.
Joten keskustelemanne rakenne ei tarvitse erityisen paksuja kiinnikkeitä, peittäkää päätyjä jollain hukkapuulla niin se on turvallista.
Et tule tarvitsemaan niin paksuja ruuveja.
Olen asentanut 2x5 paneelia 45 asteen kulmassa 2x3 maaankkurilla (Julas jordankare/skruv) kantoparrulle, jonka koko on 120x45 ja ristikko 95x45 cc 1200.
Näihin kiinnitin kiskot käyttäen tyyppiä franskskruv kiskon läpi.
Kuvat löytyvät profiilistani.
Tämä on kestänyt myrskyjä vuosia ilman ongelmia.
Joten keskustelemanne rakenne ei tarvitse erityisen paksuja kiinnikkeitä, peittäkää päätyjä jollain hukkapuulla niin se on turvallista.
Klikkaa tästä vastataksesi