Hei,

olen parhaillaan valmistelemassa ylätasanteen lämmitysputkien vetämistä. Putket tulevat ylös suunnilleen talon keskellä, ja saavuttaakseni molemmat päädyt, joissa patterit sijoitetaan, minun täytyy ohittaa kaikki lattian palkit (10 kattotuolia + 9 välituolia), jotka ovat 600 mm:n jaolla ja mitoiltaan 45x220 mm. Tarvitsen kaksi reikää jokaiseen palkkiin, kooltaan noin 25-30 mm kumpikin, jotta saan vedettyä esisyöttö- ja paluuputket. Onko olemassa riskiä, että tällä tavoin heikennän rakenteen kantokykyä?

Mihin kohtaan palkin korkeudesta reikä tulisi sijoittaa: alareuna, keskelle vai yläreuna?
Pitäisikö minun yrittää sijoittaa reikä lähelle tukikohtaa vai kauas siitä?
Onko jotain muuta, mitä pitäisi ottaa huomioon?

Olen itse hieman epäileväinen reikien poraamiseen uusiin hienoihin lattiapalkkeihini :) mutta arvelen, että se on ainoa tapa ratkaista tämä? Näin yleensä tehdään, luulisin.
 
Kyllä, heikennät rakenteen kantavuutta. Onko sillä merkitystä? Todennäköisesti ei.
Sijoita reiät keskelle. Missä reiät pitäisi sijoittaa jänteeseen riippuu vähän siitä, kuinka pitkälle palkit ulottuvat ja ovatko ne jatkuvia tukien yli vai eivät. Yleisesti ottaen se on todennäköisesti ok, jos sijoitat ne 15%-20% etäisyydelle tuesta.

Ei ole kokemusta siitä, miten yleensä vedetään radiatorrör, mutta laitetaanko ne todella palkkien sisälle? Ajattelen vuotoriskiä.
 
Kiitos nopeasta vastauksesta,

palkit ovat 8 metriä pitkiä ja niiden jänneväli on 3 ja 5 metriä eli keskikannattaja on 3 metrin päässä yhdestä seinästä (ja silloin 5 metrin päässä toisesta).

VVS-kaverimme mukaan on yleistä, että patteriputket vedetään välipohjiin, ja voi jopa sijoittaa liitoksia näihin piilotettuna, kun lämmitysjärjestelmä on suljettu järjestelmä.
 
Ok, optimaalista olisi vetää putket 3 metrin väliin, melko lähelle ulkoseinää. En usko, että sillä on suurempaa merkitystä, mutta pysy kuitenkin jonkin matkan päässä keskikannatuksesta niin se on ihan hyvä.
 
Puhuin juuri vvs-tyypin kanssa ja hän ehdotti, että jätän 50 mm raon 2 lattiapanelin väliin ja sijoitan putket siihen rakoon. Jos teen niin, hän uskoo, että saatan vain tarvita kaivertaa noin 10 mm syvän ja 50 mm leveän kolon yläreunaan lattiapalkkeihin. Voiko tämä olla järkevä vaihtoehto? Vai onko parempi porata 2 kpl 30 mm:n reikää vierekkäin keskelle lattiapalkkeihin?
 
Porasin kaikki lattianiskat patterilenkkiä varten, kun rakensin viime vuonna. Huomaa, että jos poraat keskelle säännön korkeutta ja sinulla on k-k 60, on erittäin vaikeaa vetää esimerkiksi 22 mm:n kupariputkea, 15 mm meni hyvin, koska ne ovat niin pehmeitä, että niitä voi hieman taivuttaa sitä mukaa, kun niitä pujottaa sisään. Helpoin vaihtoehto olisi varmaankin PEX.
 
Kuulostaa järkevältä. Heikennät varmaankin kestävyyttä enemmän tekemällä sillä tavalla, mutta jos teet sen pienemmässä lokerossa, uskoisin sen olevan marginaalista.
 
kalubah sanoi:
Kuulostaa järkevältä. Heikennät lujuutta todennäköisesti enemmän tekemällä noin, mutta jos teet sen pienemmässä lokerossa, uskon sen olevan marginaalista.
Jos teen sen pienemmässä lokerossa, päädyn kylpyhuoneen lattian alle, mikä ei tunnu kovin onnistuneelta, jos joskus täytyy päästä käsiksi putkiin. :S

Jos aion kaivertaa 10 mm syvän ja 50 mm leveän uran palkkien yläosaan suuremmassa lokerossa, jonka jänneväli on jopa 5 metriä, riittääkö, jos sijoitan uran noin 65-70 mm keskituesta, vai onko se liian lähellä tukea? Ura yläosassa pitäisi varmaan sijoittaa mahdollisimman lähelle jännevälin keskiosaa, vai ajattelenko väärin. Oletan, että keskiosassa yläosassa pitäisi olla puristusvoimia ja yläosan lähellä tukea vetovoimia, vai ajattelenko väärin?

Tarvitsenko yhteyttä konstruktööriin, jotta asia lasketaan, vai voinko toimia ilman, että minun tarvitsee nukkua huonosti kuunnellen yläkerran narinaa iltaisin :)
 
Gabbe1 sanoi:
Poraasin kaikki lattiajuoksut patterikierukkaa varten rakentaessani viime vuonna. Huomioi, että jos poraat keskelle tuen korkeutta ja sinulla on c-c 60, on todella vaikeaa vetää esim. 22 mm kupariputkea, 15 mm meni hyvin, koska ne ovat tarpeeksi pehmeitä, jotta niitä voi hieman taivuttaa samalla kun pujotat ne sisään. Helpoin voisi olla PEX.
Gabbe1, mihin kohtaan korkeussuunnassa sijoitit reiät lattiajuoksuihin?
 
roggabear sanoi:
Gabbe1, mihin korkeuteen asetit reiät lattianiskojen kohdalla?
Keskelle, se on paikka missä se vaikuttaa vähiten.
 
Se on oikein kuten kuvailet puristus- ja vetovirtauksia. Kun leikkaat palkista, palkin korkeus eli vipuvarsi pienenee ja voimat kasvavat. Ei (periaatteessa) ole väliä, teetkö sen palkin ala- tai yläreunassa. Jos sen sijaan teet reiän keskelle, vipuvarsi säilyy.

Liitteenä on momentti- ja leikkausvoimadiagrammi (älä välitä numeerisista arvoista). Ylempi diagrammi näyttää momentin, joka kuvaa puristus- ja vetovoimia palkissa. Siellä missä on vihreää, sinulla on veto yläosassa, siellä missä on sinistä, sinulla on puristus yläosassa. Kuten näkyy, on kohta 0,95 m sisällä, jossa ei ole puristusta eikä vetoa. Sopiva paikka kaivertaa! Sijainti voi vaihdella hieman materiaalin ja kuormien jakautumisen mukaan, mutta se ei ole olennaista sinun tapauksessasi.

Sinun täytyy myös tarkistaa, että ei ole riskiä leikkausmurtumalle kohdassa, jossa kaivertat. Vähennät leikkauskapasiteettia noin 210/220 = 95 %. Kun katsot 0,95 m leikkausdiagrammin sisällä (alempi), näet, että leikkausvoima on ehkä 70 % maksimista = ok. Oikeastaan pitäisi tarkistaa myös taipuma, mutta uskallan luvata, että et huomaa eroa. Yhteenvetona: siellä missä sinulla on korkeat momentit JA leikkausvoimat (= keskimmäisen kantopalkin yllä), et saa pienentää palkin korkeutta tekemättä tarkempaa laskelmaa. Tuntuu myös tarpeettomalta asettaa putket keskelle jänneväliä – tosin leikkausvoima on siellä alhainen, mutta momentti on korkea.
 
  • Momentti- ja leikkausdiagrammi, jossa yläpuolella näkyy momentti sekä alaosassa leikkausvoima, korostettuna arvot kohdassa 0,95 m ja 1,10 m.
  • Tykkään
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Kiitos hienoista kaavioista,
yksi kysymys, kirjoitat:
"Siellä missä on korkeat momentit JA leikkausvoimat (= yli keskipalkkilinjan) ei tulisi vähentää palkin korkeutta ilman tarkempia laskelmia."

Kuinka korkeita ovat Korkeat? eli sanotaan, että haluan siirtää "lovin" lähemmäs keskipalkkilinjaa, niin että se on noin 65-70 cm päässä keskituen kohdalta. Tulevatko leikkausvoimat silloin liian suuriksi? Vai tarkoittaako tämä sitä, että minun pitäisi pysyä alle 95% (210/220) ollakseni varma? Saanhan silloin kyllä vetovoimia palkin yläosaan, mutta eivät kovin suuria...

Pitäisikö ehkä vahvistaa lattian palkkia 50 cm pitkillä laskeilla (21x120) palkin molemmille puolille juuri siihen kohtaan, johon veistän loven? Se voisi vahvistaa rakennetta?
 
Leikkausvoimat kasvavat hieman, mutta ne eivät luultavasti nouse liian korkeiksi. Sen sijaan saat veto- ja puristusvoimia ylä- ja alareunaan samanaikaisesti (katso momenttidiagrammi). Näitä voimia täytyy tarkastella samanaikaisesti. Jos minun pitää arvata, luulen, että voit rauhassa asettaa putket 65-70 mm tuesta. Voit luultavasti asettaa ne suoraan tuen päällekin, ottaen huomioon olemassa olevat turvamarginaalit + minun on vaikea uskoa, että palkit ovat tällä hetkellä mitoitettu 100% hyödyntämiseksi. Jos olet huolissasi, voit kiinnittää pari laskia. Aseta ne sitten palkin alareunaan (jotta se näyttää ylösalaisin käännetyltä T:ltä poikkileikkaukseltaan).
 
Kanon, Kiitos.
yksi kysymys uteliaisuudesta, miksi laskarna pitäisi sijoittaa alaosaan? teenhän uran palkin yläosaan?
 
Mitä kauemmas poikkileikkauksen painopisteestä laitat vahvistuksen, sitä enemmän hyötyä siitä on. Siksi I-palkki näyttää siltä kuin se tekee. Jos alapuolen saavuttaminen on hankalaa, aseta ne korkealle aivan putkien alle. Vältä asettamasta niitä keskelle.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.