Piirrän ratkaisua portaille vanhan torpan yläkertaan.

Lyhyesti torpasta:
Alkuperäinen rakennus, noin 1890: hirsi runko
Laajennus, noin 1945, huone ja siihen kuuluva kellari laajennettu talon päädystä.
Kaikki lattiat, välipohjat ja kattoristikot ulottuvat pitkältä seinältä toiselle. Jänneväli noin 4,5 metriä seinien välillä.
Vanhan osan seinät ovat pystyssä olevista laudoista, 1-3/4–2” paksuja.
Ulkoseinät on verhoiltu paneelilla.
Katolla on korotus yläkerrassa, kehikkoseinä asetettu hirsirungon/vanhan hammarbandetin päälle ja ruuvattu hirteen. Vanhoja kattorakenteita on käytetty uudelleen ja ne on asennettu uusiin hammarbandetteihin tappien ja kulmaraudan avulla.

Ajatukseni:
L-portaat rakennuksen vanhaan osaan, pitkin ulkoseinää, joka taittuu päädyn suuntaisesti, jotta pääsee nousemaan huoneen keskusta kohti.
Tätä varten minun on katkaistava 5 porrastakaistaleen välistä palkkia ja kuormitusta sivuseinän pituudelta.
Olen hieman huolissani mahdollisista vaakasuorista kuormituksista, jos välipohja toimii myös seinien tukemisena ja estää niitä kaatumasta ulospäin.

Ratkaisuni:
Asenna väliseinä noin 1000 mm etäisyydelle ulkoseinästä, jotta portaat rakennetaan kahden seinän väliin.

Toiseen kuljetuskappaleeseen (kuljetuskappaleet on merkitty vihreällä kuvassa) on asennettu M16 mutterit. Koko kuljetuskappale ruuvataan kunnolla hirsi runkoon.

Toisessa kuljetuskappaleessa on läpiviennit vastaavasti mutterin sijaintiin ensimmäisessä kuljetuskappaleessa. Tämä ruuvataan kunnolla säännölliseen seinään. Kuljetuskappaleet yhdistetään kierretangoilla/vantasruuveilla (merkitty punaisella kuvassa) saadakseen voimia sivusuunnassa keventävän seinän ja ulkoseinän välillä.

Uuden seinän päälle, jonka on tarkoitus kantaa välipohjan kuormitus, asennetaan vaakasuorassa oleva 45x45 kaide (merkitty punaisella kuvassa). Vastaava 45 mm leveä ja 45 mm syvä ura kaiverretaan palkkeihin. Palkit ruuvataan sitten seinän päälle.
Palkit yhdistetään toisiinsa poikittaisilla kiskoilla tai mahdollisesti ristiin ristitetyillä kiskoilla, jotta ne yhdistetään ja antavat myös rakenteelle hieman lisää jäykkyyttä.

Ajatukseni on, että mahdolliset seinän ulospäin kaatumisesta johtuvat kuormitukset vastaanotetaan palkkien kiinnityksellä keventävään seinään, joka on puolestaan kytketty vastaavaan ulkoseinään kuljetuskappaleiden ja kierretankojen avulla.

Ajattelenko täysin väärin?

En ole tällä hetkellä päässyt tarkistamaan palkkien kiinnitystä seinään, joten tiedän siitä hyvin vähän.

Onko tähän mitään vinkkejä?
 
  • 3D-suunnitelma portaan rakenneratkaisusta, jossa vihreät vankkurilankut ja punaiset kierteistangot, tukemassa vanhan torpan keskikerroksen lattiaa.
  • 3D-piirros talon rakenteesta, jossa on vihreät vankikiskot ja punaiset pultit, jotka tukevat välipohjan suunniteltua portaikkoratkaisua.
  • Vanha torppa, jossa näkyy lattia, puutavaraa, työkaluja ja keskeneräinen rakennusprojekti.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.