On olemassa paljon ajatuksia siitä, miten ja mitä saa tehdä kantavissa rakenteissa. Olen löytänyt amerikkalaisia & brittiläisiä määräyksiä, mutta mietin, onko Ruotsissa yhtä selkeitä (ja yleistettäviä) sääntöjä, joihin voi nojautua?
Näille säännöille olen löytänyt lähteen vain sen PDF-tiedoston kautta, jonka liitän tähän viestiin.
Kun Googlaa ja YouTube-rajaa, löytyy monia ulkomaalaisia puuseppiä/sähköasentajia/putkimiehiä, jotka viittaavat juuri näihin sääntöihin, esimerkiksi tämä ja tämä. YouTubesta haku "joist hole" (joist = palkki) löytää lisää esimerkkejä.
Kohtuullisesti tämän tyyppisten yleisten sääntöjen pitäisi riippua puutavaran tyypistä/laadusta jne., mutta olisi silti mielenkiintoista nähdä, onko vastaavia ohjeistuksia formalisoitu Ruotsissa ja jos on, eroavatko ne.
Ruotsissa sovelletaan Eurokoodi 5:ttä. Eurokoodi ei valitettavasti ole yhtä helposti luettava ja yleistettävä kuin amerikkalaiset normit, mutta kun tietää mitä etsii, se yleensä sujuu hyvin. Hiukan helpompaa luettavuutta löytyy myös Limträhandboken-kirjasta.
Siellä tehdään hieman eroa rei'ityksen koon mukaan. 0->20mm, 20->40mm, 40+mm. Teksti ei ole yhtä selkeästi kirjoitettu kuin US/UK-versio, mutta kun nyt olen istunut alas ja selvittänyt tarkasti mitä he sanovat, niin tuntuu siltä, että Eurokoodi 5 on hieman löysempi/sallivampi kuin muut UK/US-säännöt.
Esimerkiksi UK/US-säännöt sallivat maksimireiän halkaisijan olla 25% palkin korkeudesta, kun taas Eurokoodi 5 sanoo, että 50% on okei.
Toinen esimerkki on, että UK/US-säännöt määrittelevät pituusalueen tarkkojen prosenttilukujen kanssa (25%->40% palkin pituudesta), jonka sisällä rei'itys on sallittu, kun taas Eurokoodi 5 -versiossa sanotaan: "ei lähempänä tukea kuin palkin kaksinkertainen korkeus (≥ 2h) eikä lähellä kentän keskikohtaa".
Liian selkeät säännöt voivat luoda näennäistä turvallisuutta. Mielestäni tulisi kuulla jotain, joka on perehtynyt rakennusstatistiikkaan jokaisen suuremman reiänteon yhteydessä. Tilanne Yhdysvalloissa, jossa konsultoinneilla on huomattavasti suurempi vastuu, tekee vertailusta vaikeaa.
Useita kertoja, kun olen palkannut sekä sähkömiehiä että putkimiehiä tekemään reikien ottoa ja urien tekoa tekemääni palkistoon, heillä ei ole ollut tietoa tai kiinnostusta tarkistaa asiantuntijoilta, miten hyväksyttyjä uria tehdään palkistoon. Reikäporauksia ja uria tehdään holtittomasti, ja siitä seuraa lisätöitä tai lopulta minun on vahvistettava palkistoa.
Siksi olisi upeaa, jos olisi vastaava PocketGuide (katso PDF-tiedosto viestin yläosassa), johon voisi viitata Suomen sääntöjen kanssa.
Ymmärrän tarpeesi yksinkertaisille säännöille hieman paremmin. Mielestäni voit käyttää omia periaatteitasi, esimerkiksi: Ei koskaan ylä- tai alapuolen urituksia. Kaikki reiät on tehtävä palkkien keskiosaan, riittävän kauas tukeista (ts. päistä) ja lattian keskiosasta. Reikien etäisyys ei saa olla liian pieni, ja niiden halkaisija ei saa koskaan olla yli 50 mm.
Monet reiät ovat tarpeettomia ja huonon suunnittelun tulosta. Ei ainoastaan sähköasentajat ja putkimiehet tee virheitä, vaan erityisesti arkkitehdit, jotka eivät ole huomioineet asennusten kanavointitarpeita.
Oikein mitoitetut lattiajuoksut yksinkertaisissa rakenneratkaisuissa ovat melkein aina mitoitettu siten, että lattia tuntuu jäykältä, ei notku kävellessä eikä taivu liikaa, kun sitä kuormitetaan normien mukaisesti 200 kg/m2.
Näissä tapauksissa kantavuus ei ole mitoitustekijä, joten pienemmät reiät eivät yleensä ole niin kriittisiä. Tästä syystä nämä peukalosäännöt toimivat hyvin ilman sen suurempia pohdintoja.
Näin se on... Mutta minusta, että voisi välttää monia virheitä käyttämällä jotain US/UK-sääntöjen tyylistä, tai @justusandersson:n ajattelua jäsennellyssä muodossa.
Viimeksi kun palkkasin sähkömiehen, hän otti 18 mm poransa (vetääkseen 16 mm putken) ja porasi suoraan hanpalkin läpi (joka tässä tapauksessa on kantava osa itse ristikko-kattorakennetta) korkeussuunnassa (eli pystysuorasti). Joten tämä onneton kattorakenne, joka on rakennettu 45 mm leveästä puutavarasta, oli yhtäkkiä käytännössä puolittunut.