Olen yrittänyt lukea energiatodistuksesta ja haluaisin tarkistaa, olenko ymmärtänyt oikein.
Jos rakennan 100 m² asuintilaa yhdessä tasossa, sen Atemp on 100 m².
Sanotaan, että rakennan sen sijaan 1,5 kerrosta eristetyn lämmitetyn ullakon kanssa. Ymmärtääkseni Atemp kasvaa nyt 200 m²:ään, vaikka asuintila ei olekaan kasvanut!?
Olen yrittänyt lukea energiatodistuksesta ja haluan varmistaa, että olen ymmärtänyt sen oikein.
Jos rakennan 100 neliömetrin asuinpinta-alan yhdessä tasossa, jolloin katon nokeen muodostuu 100 neliömetrin Atemp.
Sanotaan, että sen sijaan rakennan 1,5 kerrosta sisustamattomalla eristetyllä lämmitetyllä ullakolla. Käsittääkseni Atemp kasvaa nyt 200 neliömetriin, vaikka asuinpinta-ala ei ole kasvanut!?
Kyllä, näin on (kaikki alat, joita lämmitetään vähintään 10 asteeseen, sisältyvät).
Atemp kuvaa suurin piirtein lämmitettyjen kerrosten alaa, jotka sijaitsevat rakennuksen ilmastosuojan sisällä. Tämän alan suhteen ei ole rajoituksia tilan kattokorkeuden perusteella.
Atemp = Lämmitettyjen kerrosten, ullakkokerrosten ja kellarikerrosten sisäkokonaisala, joita lämmitetään yli 10 °C lämpötilaan.
Sisäseinien, portaikon aukkojen, putkikanavien yms. varaama ala sisältyy.
Onko ullakko eristetty tai sisustamaton ei vaikuta, vaan se lasketaan Atemp:iin vain, jos sen lämpötila on vähintään 10 astetta.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.