Luulen, että olen lukenut suurimman osan portaista netissä ja erityisesti BH:ssa (mahtava foorumi, joka todella inspiroi!)

Nyt minulla on avoin L-portaat koivusta, johon haluan asentaa nousulevyt, jotta voin rakentaa "varaston" alle. Portaissa on lapsiturvalistat jokaisen askelman alla. Valitettavasti ne on asennettu hieman eri tavalla suhteessa alapuoliseen askelmaan, eikä ne sovi, jos nousulevyt asennetaan. Luulen, että suunnittelen ratkaisua toisessa ketjussa, jossa käytetään 4 mm vaneria, valkolakattuna, nousulevyinä.

Ensimmäiseen haasteeseen, joka luulen olevan edessä: poista lapsiturvalistat. Ne näyttävät olevan liimattuja ja mahdollisesti osana kutakin askelmaa. Voin keksiä useita tapoja poistaa ne, mutta mielelläni en tekisi liikaa vahinkoa muuhun portaaseen.

Onko kukaan tehnyt jotain vastaavaa aikaisemmin tai ehkä on parempia ideoita? Kiitollinen mielipiteistä, korkeista ja matalista. Liitän kuvan lapsiturvalistasta.

• Bjørkinen turvakaide portaissa, kulmassa vankaan asennettuna, korostettuna viistolla valolla kodin remonttia varten.
  • Puinen L-portaan lapsiturvalista askelman alla, näkymä ylhäältä, listan kiinnitys ja vankkatekoisuus näkyvissä.
Mutta eikö lista ole yhtä kaukana askelman reunasta kaikilla askelmilla? Lista olisi ollut täydellinen kiinnittää nousuaskelmaa vasten. Nousuaskelman korkeus on siis etäisyys, jonka sinulla on askelmien välillä. Ennen kuin tilaat vaneria, se on mäntyä, josta portaasi on tehty, ei koivua. Sitten mielestäni sinun pitäisi valita paksumpi kuin 4 mm, esim. 7 mm.

Suorassa osassa portaikkoa se olisi varmaan toiminut hyvin, kuten sanot, jos rakennetaan mukautettu lista alaosaan (ne eivät asetu kohdakkain toistensa kanssa). Ongelma ilmenee 90 asteen käännöksessä, jossa lapsisuojauslistat eivät lainkaan osu kohdalleen. Eikö ole suuri riski, että vangstukset tuntuvat liian lyhyiltä myös?

Jos valitsee 7 mm, löytyykö se vanerina vai pitääkö valita toinen levy?

Ajattelin koivua, koska yläkerran parketti on sitä, eikä näytä olevan suurta eroa, mutta en ole varma. Otitko sen oksien vai värin perusteella? Kortti on otettu kännykkäkameralla, eikä siihen voi aina luottaa värien suhteen...

Tarkoitan rakennetta, en oksia... :-)

S
100% että se on mänty. Väri, syykuvio, kesä-/syyspuu.
Koivu on vaaleampi ja sillä on tuskin huomattava syykuvio.

On olemassa männynviilutettua vaneria. Yleensä se on 4,6,9 mm mutta voi hieman vaihdella kun päälle liimataan pintaviilu niin, että siitä tulee 7 mm. Jos sinulla ei ole käytössä hyvää halkaisusahaa, suosittelisin tilaamaan listat puusepäntyöverstaalta. Silloin voit itse sahata pituuden jokaisen vaiheen jälkeen.

Miten lastenlistat ovat kiinni suhteessa alempana olevaan taustareunaan.

S
Jotta väärinkäsityksiä ei tapahtuisi, askelmat, joilla kävellään, ovat askelmat, ja sivut ovat vangstycken tai vanger.

Syyrinki ja väri paljastavat, että se on mäntyä. Arvelen, että haluat kiinnittää nousulaudan alle jäävän askelman takareunaan ja seuraavan askelman alapintaan, ja tämä lista on tiellä. Mutta kuten ymmärrän kirjoittamastasi, askelman takareuna ei ole samansuuntainen seuraavan askelman etureunan kanssa? Jos näin on, mielestäni se ei tule toimimaan hyvin. Nousulauta pitäisi olla samansuuntainen askelman kärjen kanssa ja kuvien perusteella on "suositeltavaa" asettaa nousulauta listaa vasten ja silti saada päällekkäisyys askelmilla. Mutta enhän ole nähnyt koko porrasrakennelmaa, se voi viedä liikaa askelmien syvyydestä, tehdä niin kuin ehdotan.

Furuply on saatavana 4, 7, 10, 12... mm. Olisi suositeltavaa saada tämä vaneri veistetyllä viilulla. Sorvattu viilu, jota vanerissa on, ei ole erityisen kaunis, jos saan sanoa...

S
Onhan olemassa hienommalla pintaviilulla varustettua vaneria, myös viilutettua mäntyä.
Tuntuu oudolta, että lapsilista ei seuraa askelman takareunaa. Eivätkö takareuna ja seuraava etureuna ole rinnakkaisia?

Kiitos sitoutumisesta ja selvennyksestä vangstyckena:n suhteen. Olet aivan oikeassa, puhuin höpöjä.

Uskon, että suorassa osassa listaa voidaan käyttää rikkomatta porraskaavaa (L+2H~63 cm).

Kuten olen yrittänyt esittää liitetyllä luonnoksella, ongelma tulee alhaalla L-mutkassa. Toivottavasti luonnokseni on ymmärrettävä.

Uskotteko, että listan voi poistaa vaikuttamatta muuhun portaaseen?

• Piirustussketsi portaiden suorasta ja kaarevasta osasta. Ongelma-alue merkitty punaisella ympyrällä, mukana nuoli ja katkoviivoja.
S
Olisin sahannut pois fein-sahalla (monitoimityökalulla) tai jos se ei ole saatavilla, halkaissut vaiheittain talttalla.

Muista jättää askeltasolle pieni rako yläosaan, jotta portaat eivät ala narisemaan.

Kiitos, se tutkitaan tarkemmin!

Hei, olen samassa tilanteessa ja mietin, miten ratkaisit ongelman siitä, että ne eivät ole yhdensuuntaisia? Kiitos etukäteen

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.