Toivottavasti siellä on joku, jolla on ideoita siitä, miten minun pitäisi edetä seuraavan kanssa:
Minulla on, kuten monilla muilla, portaikko, joka on päällystetty linoleumilla ja portaan kärki mustalla pvc-listalla.
Nyt aion poistaa listan ja peittää portaat laminaatilla.
Koska portaan lista on hieman vinossa/viistetty, se peitetään ohuella peitelistalla (56x12 mm, joka höylätään 7 mm paksuuteen).
Nyt ongelmani (liitetyssä kuvassa) on, että portaan kärjen ja listan väliin jää kolmionmuotoinen tila. Miten tämän ratkaisee?
Pitäisikö yrittää tehdä sovituskappale, joka mahtuu tilaan, jotta lista ei halkea heti alkuunsa, vai miten muut rakennustaitoiset henkilöt siellä ratkaisivat tämän?
Punainen väri = laminaatti
Sininen väri = portaan kärkilista
Vihreä väri = mahdollinen sovituskappale
Liimaa siihen oikean paksuinen puukappale, sitten käytät jyrsintä tai sahaa pitkin askelman pintaa. Voit käyttää ensimmäistä palaa mallina, jos sinulla on halkosaha tai jyrsin, jossa on kallistettava pohjalevy.
Hmm, pitääkö minun nähdä, ymmärsinkö sinua oikein - Tarkoitatko, että liimataan sininen pala laminaattiin ja sitten jyrsitään/sahataan se oikeaan profiiliin? (katso liitetty luonnos).
Hmm, pitäisikö minun ymmärtää sinua oikein - Tarkoitatko sinistä osaa liimata laminointiin kiinni ja sitten jyrsiä/leikata se oikeaan profiiliin? (katso liitteenä oleva luonnos). [kuva]
Njae, ei aivan. Ajattelen näin.
Kiinnittää puukappaleen askelmien etureunaan, jonka sahaat tai jyrsät, niin siitä tulee näin
Kiitos, se on hieman helpompi nähdä, kun olet luonnostellut.
Minulla on upotussaha, joka voisi varmasti toimia leikkaamiseen, voin varmaan lainata jyrsimen myös, mutta miten pääsee kulmiin? Vai täytyykö käyttää talttaa/hiomakonetta viimeiset osuudet vastaan?
liitän mukaan kuvan portaista.
On vannesaha, joka varmasti voisi toimia katkaisuun, voin varmasti myös lainata jyrsintä, mutta miten pääsee kulmiin asti? Vai pitääkö viimeinen osa hoitaa talttapuun/hiomakoneen kanssa?
Liitän kuvan portaista.
[kuva]
Riittää, että teet 30 cm palan keskelle saadaksesi mallin, sitten käytät sitä massatuotantoon.
Jos sinulla on vannesaha, asia on helposti ratkaistu: kiinnitä pala portaiden keskelle ja sahaa pois, niin sinulla on kiila, joka näyttää, minkä kulman mukaan sahaat lankut