15 791 lukukertaa ·
15 vastausta
16k lukukertaa
15 vastausta
Asentaa ulkovalaistus tiiliseinään
Hei
Aion asentaa kaksi ulkovaloa, jotka ovat putkityyppisiä ja valaisevat ylös ja alas. Nämä pitäisi asettaa kahden ikkunan väliin etupuolelle. Kysymys on, miten vetäisin sähkön niihin helpoimmin. Sitten miten kiinnitän ne parhaiten tiileen. Haluaisin, että ne eivät näkyisi liikaa, koska valo suuntautuu ylös ja alas.
1. Vedä sähköä alaspäin ja aseta kaapeli talon ympärillä olevaan soraan (äskettäin salaojitettu)
2. Vedä sähkö ylös ja yritä laittaa kaapeli pellin alle
Aion asentaa kaksi ulkovaloa, jotka ovat putkityyppisiä ja valaisevat ylös ja alas. Nämä pitäisi asettaa kahden ikkunan väliin etupuolelle. Kysymys on, miten vetäisin sähkön niihin helpoimmin. Sitten miten kiinnitän ne parhaiten tiileen. Haluaisin, että ne eivät näkyisi liikaa, koska valo suuntautuu ylös ja alas.
1. Vedä sähköä alaspäin ja aseta kaapeli talon ympärillä olevaan soraan (äskettäin salaojitettu)
2. Vedä sähkö ylös ja yritä laittaa kaapeli pellin alle
Tarkoitatko kiinnitystä valaisimille vai kaapelille? Valaisimen kiinnität plugilla ja ruuvilla. Poraa betoniporalla. Kaapeli kiinnitetään jollain klipsillä. Joko naulaklipsillä, pitäisi pystyä naulaamaan rappaukseen ellei muuta. Tai ruuviklipsillä ja silloin samat vaihtoehdot kuin valaisimelle, mutta tietysti pienemmällä ruuvilla.
http://www.clasohlson.com/se/Spikklammer/Pr224261025
http://www.clasohlson.com/se/Skruvklammer/Pr325596000
Mistä otat virran? Tämä ohjaa miten se tulisi vetää. Kuinka korkealle ne pitäisi asentaa? Tuntuu, että kaapelin välimatka lyhenee jos vedät sen paneelin alareunan alta sen sijaan, että lähtisit maan tasosta.
http://www.clasohlson.com/se/Spikklammer/Pr224261025
http://www.clasohlson.com/se/Skruvklammer/Pr325596000
Mistä otat virran? Tämä ohjaa miten se tulisi vetää. Kuinka korkealle ne pitäisi asentaa? Tuntuu, että kaapelin välimatka lyhenee jos vedät sen paneelin alareunan alta sen sijaan, että lähtisit maan tasosta.
Tyylikkäintä on, kuten DJAlbert sanoo, tulla sisäpuolelta, jos mahdollista. Muussa tapauksessa vetäisin suoraan ylhäältä... Jos vedät alhaalta, sinulla pitäisi olla kaapelisuoja (U-profiili) metri seinällä, eikä se näytä niin tyylikkäältä...
Kiitos kaikista vastauksista.
Voin sanoa, että valitettavasti en voi vetää sähköä seinän läpi. Uskon, kuten sanotte, että minun pitää vetää se ylöspäin.
Kysymys, josta olen edelleen epävarma, on kiinnitys. Pitäisikö minun käyttää kiinnityspihtejä vai onko olemassa jokin hyvä lista, johon voisi kiinnittää kaiken niin, että se näyttää siistiltä?
Voin sanoa, että valitettavasti en voi vetää sähköä seinän läpi. Uskon, kuten sanotte, että minun pitää vetää se ylöspäin.
Kysymys, josta olen edelleen epävarma, on kiinnitys. Pitäisikö minun käyttää kiinnityspihtejä vai onko olemassa jokin hyvä lista, johon voisi kiinnittää kaiken niin, että se näyttää siistiltä?
Vedä ylöspäin ja poraa sitten viistosti ylös/sisään ullakolle. Siellä sisällä aseta liitäntäkotelo (esimerkiksi IP54) ja jatka ullakolla kaapelilla liitäntäpisteeseen.
Käytä mahdollisimman ohutta ulkokäyttöön hyväksyttyä kaapelia, suosittelisin EXK 3G1.5, joka on vain 8 mm halkaisijaltaan.
Kaapelin voi eduksi maalata samalla värillä kuin tiilet.
Edit: Mahdollisesti jäykempi kaapeli kuten EQLQ 3G1.5 voi näyttää tyylikkäämmältä, vaikka se onkin hieman paksumpi.
Käytä mahdollisimman ohutta ulkokäyttöön hyväksyttyä kaapelia, suosittelisin EXK 3G1.5, joka on vain 8 mm halkaisijaltaan.
Kaapelin voi eduksi maalata samalla värillä kuin tiilet.
Edit: Mahdollisesti jäykempi kaapeli kuten EQLQ 3G1.5 voi näyttää tyylikkäämmältä, vaikka se onkin hieman paksumpi.
Viimeksi muokattu:
Toimi hyvin. Menin plåten alle ja kiinnitin kaapelipidikkeet. Sitten päätin viedä kaapelin lampun ympäri, niin että se meni sisään alapuolelta. Kaapeli ja pidikkeet ovat myös valkoisia, joten ne eivät näy lainkaan.Z Zagerholm sanoi:
Teen varmaan myös niin! Mitä kiinnitysjärjestelmää käytit kaapelille, ruuvikiinnikkeet? Poraaminen ja tulpan laittaminen saumaan?L Lewdis sanoi:
Sitten mietin, kuinka helppoa on saada lamppu asettumaan siististi seinää vasten, tää tiili ei ole suoraan tasainen...
Käytin ruuviklipsiä niin tiheästi, että kaapeli oli seinää vasten, luulen että käytin myös plugia. En muista porasinko saumaan, luulen tehneeni niin, mutta siitä on aikaa ja valitettavasti en enää asu talossa, joten en voi tarkistaa. Oma seinäni oli melko tasainen, joten ei ollut ongelmia saada lamppua suoraksi seinää vasten.Z Zagerholm sanoi:
Löysin vanhan kuvan, jossa näkyy hieman miten johto kulkee seinää pitkin, kiertää lampun ja menee alle. Toivottavasti se voi auttaa sinua.Z Zagerholm sanoi:
Siistiä! Kiitos vastauksesta @Lewdis! Minulla on valitettavasti pyöristetty mexitegel, kuten kuvassa alla, joten se ei ole suoraan tasainen ja kaunis vaan pullistuu keskeltä.. Mietin, pitäisikö minun jyrsiä pois, jotta se olisi tasainen juuri siinä, missä lamppu pitäisi olla, vai onko riski, että tiili halkeaa silloin.. Kiitos kuitenkin avusta, täytyy katsoa, onko jollain muulla samanlaista tiiltä kuin minulla ja on laittanut lamppuja!

Mexi-tiili/mexistiili on valmistettu tuote, joka luultavasti on melko herkkä iskuille ja halkeaa helposti piikattaessa. Luulisin, että on parempi hioa materiaalia pois saadakseen tasaisen pinnan, jos tarvitaan lampun asentamiseen. Hiontakuppi tai vain kivikiekko kulmahiomakoneeseen voisi olla kokeilemisen arvoinen, riippuu hieman lampunkiinnikkeen muodosta. Lopussa voit luultavasti säätää talttapäämeisselillä/talttaraudalla, jolla raaputat.