32 208 lukukertaa ·
56 vastausta
32k lukukertaa
56 vastausta
Asentaa portaat vai laittaa lattia ensin?
Useimmiten, kun se on mahdollista, kootaan koko portaikko ns. lattialla. Sen jälkeen se nostetaan paikalleen. Tämä on paras tapa! Valitettavasti tämä ei ole aina mahdollista, joten yleensä kokoan ensin toisen juoksun ja asetan sen paikalleen ennen kuin kokoan ensimmäisen juoksun ja asetan sen paikalleen.
Ja kuvia lupasinhan minä !!! :x
Haluatteko paljon kuvia ja yksityiskohtaisen version?
Aloitin seinän runkotyö cc30, mutta kun tarvitsin vähän 45x70 erääseen toiseen paikkaan, lopetin kuten kuva näyttää, cc30 portaiden alussa ja lopussa.
Sitten ripustin pitkän vangin väliaikaisesti ja mittasin ja mietin ja mietin ja mittasin.
Laskin olemassa olevia askelkorkeuksia ja tarkistin, että portaat olivat suorassa niin kuin vanki oli ripustettu jne. jne.
Kyseessä on käytetty portaikko, ei mittatilaustyönä tehty, joten halusin selvittää, mikä portaikkoaukon pituus tulee olemaan ja pitäisikö minun lyhentää muutama mm jostakin korkeuden vuoksi jne.
Mutta ilmoitettu pituus 3000mm ja leveys 900mm vaikuttivat pitävän paikkansa hyvin.
Ja mitä pystyin arvioimaan, niin korkeus tulisi olemaan aivan täydellinen. d^_^b
Haluatteko paljon kuvia ja yksityiskohtaisen version?
Aloitin seinän runkotyö cc30, mutta kun tarvitsin vähän 45x70 erääseen toiseen paikkaan, lopetin kuten kuva näyttää, cc30 portaiden alussa ja lopussa.
Sitten ripustin pitkän vangin väliaikaisesti ja mittasin ja mietin ja mietin ja mittasin.
Laskin olemassa olevia askelkorkeuksia ja tarkistin, että portaat olivat suorassa niin kuin vanki oli ripustettu jne. jne.
Kyseessä on käytetty portaikko, ei mittatilaustyönä tehty, joten halusin selvittää, mikä portaikkoaukon pituus tulee olemaan ja pitäisikö minun lyhentää muutama mm jostakin korkeuden vuoksi jne.
Mutta ilmoitettu pituus 3000mm ja leveys 900mm vaikuttivat pitävän paikkansa hyvin.
Ja mitä pystyin arvioimaan, niin korkeus tulisi olemaan aivan täydellinen. d^_^b
Sitten sahasin pois palkin, joka sijaitsi kattotuolien välissä, oikeaan pituuteen. Eli 3000mm + 45mm + 20mm vastakkaisesta seinästä. 3000mm = portaat, 45mm = tuenta, 20mm = säätövara. Säätövara sillä ajatuksella, että on huomattavasti helpompaa täyttää 20mm ei-toivottu reikä kuin sahata 5mm pois tukisäännön sivusta, jos asiat eivät lopulta täsmää. 
Tuentarakenne asennettu kulmaraudoilla.
Sitten vuorasin seinän levymateriaalilla. OSB:n, joka on kiinni koolauksessa, ruuvaliimasin. Valkoliima tarttui hieman heikosti sileään OSB-pintaan (testasin liimaamalla pienen palan), joten vedin nopeasti hiomakoneella saadakseni paremman pinnan. Liimaus on todennäköisesti täysin liioiteltua, mutta samalla käytän mieluummin tämän puolituntisen siihen nyt, kuin mietin jälkikäteen, onko mahdollinen narina johtunut siitä, että jätin liimaamatta. OSB:n jälkeen tuli kipsilevy.
Tuentarakenne asennettu kulmaraudoilla.
Sitten vuorasin seinän levymateriaalilla. OSB:n, joka on kiinni koolauksessa, ruuvaliimasin. Valkoliima tarttui hieman heikosti sileään OSB-pintaan (testasin liimaamalla pienen palan), joten vedin nopeasti hiomakoneella saadakseni paremman pinnan. Liimaus on todennäköisesti täysin liioiteltua, mutta samalla käytän mieluummin tämän puolituntisen siihen nyt, kuin mietin jälkikäteen, onko mahdollinen narina johtunut siitä, että jätin liimaamatta. OSB:n jälkeen tuli kipsilevy.
Nyt teen ketjun kaappauksen ja kerron, että minulla on parempi käytetty portaat, jotka ovat lähes samanlaiset kuin Mikaels, myynnissä halvalla hinnalla. 
Edit: Yleisön pyynnöstä lisään, että portaat ovat noin 303 cm lattiasta lattiaan ja niissä on 16 askelta. Suunnilleen.
Edit: Yleisön pyynnöstä lisään, että portaat ovat noin 303 cm lattiasta lattiaan ja niissä on 16 askelta. Suunnilleen.
Viimeksi muokattu:
älä koskaan pintakerroslattiaa portaiden tai muun "kiinteän" rakenteen alle. siitä tulee niin hankalaa jos vaihdat lattian ja sinun täytyy tehdä siitä saman paksuinen portaiden alla.
erityisen tärkeää jos sinulla on click-lattia koska ne liikkuvat enemmän saumoissa kuin liimatut saumat
erityisen tärkeää jos sinulla on click-lattia koska ne liikkuvat enemmän saumoissa kuin liimatut saumat
Sitten kun yritin kiinnittää portaat mukaisesti vaihtoehto 1 (viestissä #28 ja #29), en löytänyt mitään järkevää tapaa kiinnittää portaat sillä tavalla. Eikä ollut mitään reikiä, jotka olisivat paljastaneet, miten se oli kiinnitetty edellisessä talossa. Ehkä se oli vain lepäänyt jotain sääntöä vasten, jonka he olivat kiinnittäneet sisävangin päähän?
No niin, päätin käyttää kiinnitystä vaihtoehto 2:n mukaisesti. Porraskuilu ei kuitenkaan olisi leveämpi kuin portaat.
1. Ensin mittasin 916mm kipsilevyn pinnasta. Ajatuksena oli jättää 16mm lisävaraa, jotta voisin puristaa väliin 16mm MDF-palan (ja liimata sen).
2. Merkitse kohta, johon sääntö tulee. (Minun hultafors-kulmani on tarkalleen 45mm leveä terän yli, aseta se paikoilleen ja piirrä viiva molemmille puolille
. Ajattele, kuinka viisaita he ovat hultaforsilla.)
3,4. Palkkikenkä.
5. Pala harvaan paneelia tilapäiseksi tueksi säännön toiselle puolelle.
6. Kiinnitin myös kaksi 6x100mm ruuvia päätypuuhun, täällä ei mikään saa löystyä.
7. Ruuvi- ja liimattu kortling-palanen, joka pitää toista puolta, on hyvä. Lisäksi on olemassa vahva sääntö, joka on osa jännitettä vakauttavaa kantavaa rakennetta, jonka kattotuolitoimittaja on määrännyt. Joten pystyin kiinnittämään myös tähän tukevaan sääntöön kulmarautaa käyttäen.
Nyt tuli paljon kuvia, eli piiiiitkä versio.
Viimeinen osa tulee varmaan sunnuntaina ... Muistuta minua, jos unohdan.
No niin, päätin käyttää kiinnitystä vaihtoehto 2:n mukaisesti. Porraskuilu ei kuitenkaan olisi leveämpi kuin portaat.
1. Ensin mittasin 916mm kipsilevyn pinnasta. Ajatuksena oli jättää 16mm lisävaraa, jotta voisin puristaa väliin 16mm MDF-palan (ja liimata sen).
2. Merkitse kohta, johon sääntö tulee. (Minun hultafors-kulmani on tarkalleen 45mm leveä terän yli, aseta se paikoilleen ja piirrä viiva molemmille puolille
3,4. Palkkikenkä.
5. Pala harvaan paneelia tilapäiseksi tueksi säännön toiselle puolelle.
6. Kiinnitin myös kaksi 6x100mm ruuvia päätypuuhun, täällä ei mikään saa löystyä.
7. Ruuvi- ja liimattu kortling-palanen, joka pitää toista puolta, on hyvä. Lisäksi on olemassa vahva sääntö, joka on osa jännitettä vakauttavaa kantavaa rakennetta, jonka kattotuolitoimittaja on määrännyt. Joten pystyin kiinnittämään myös tähän tukevaan sääntöön kulmarautaa käyttäen.
Nyt tuli paljon kuvia, eli piiiiitkä versio.
Viimeinen osa tulee varmaan sunnuntaina ... Muistuta minua, jos unohdan.
Nyt haluamme nähdä viimeiset kuvat, onhan nyt tiistai vai onko sinulla eri kalenteri kuin meillä muillaMikael_L sanoi:Kun aloin kiinnittämään portaita mukaisesti vaihtoehto 1 (viesti #28 & #29) niin en keksinyt mitään järkevää tapaa kiinnittää portaita sillä tavalla. Eikä ollut mitään reikiä, jotka paljastaisivat, miten se oli kiinnitetty aiemmassa talossa. Ehkä se oli vain asetettu jonkin tukipuun varaan, jonka he kiinnittivät sisävanteen päähän?
No, päätin kiinnittää vaihtoehto 2 mukaisesti. Portaiden aukko ei kuitenkaan olisi leveämpi kuin portaat.
1. Joten ensin mittasin 916mm kipsin pinnasta. Ajatuksena oli antaa 16mm lisätilaa, jotta voisin puristaa 16mm MDF-palan väliin (ja liimata sen).
2. Merkitse mihin tukipuun tulisi olla. (Minun hultafors-kulma on täsmälleen 45mm leveä terän kohdalta, aseta se ja vedä viiva kummallekin puolelle. Ajatella, kuinka viisaita he ovat hultaforsilla.)
3,4. Palkkikenkä.
5. Pätkä harvapuupaneelia tilapäisenä tukena tukipuun toiselle puolelle.
6. Kiinnitin myös kaksi 6x100mm ruuvia päätypäähän, täällä ei saa olla klappia tai vastaavaa.
7. Ruuviliimattu lyhyt palanen, joka pitää toisen puolen tukee hyvin. Lisäksi on olemassa tukeva tukipuu, joka on osa taittuvaan vakauttava kantavaa rakennetta, jonka kattotuolitoimittaja on määrännyt. Joten pystyin kiinnittämään myös tähän tukevaan tukipuuhun kulmarautaa käyttäen.
Nyt tuli paljon kuvia, eli piiitkä versio.
Viimeinen tulee luultavasti sunnuntaina ... Muistuta minua jos unohdan.![]()
Mutta eihän ole vielä sunnuntai ...
(ei se sunnuntai, jota ajattelin ..., en sanonut, mikä ...
)
OK ok, aion hoitaa sen, minä päivänä tahansa. :blushing:
Eilen korjasin muutamia kuvia, mutta tänä iltana saatan olla poissa koko illan. Saa nähdä ...
(ei se sunnuntai, jota ajattelin ..., en sanonut, mikä ...
OK ok, aion hoitaa sen, minä päivänä tahansa. :blushing:
Eilen korjasin muutamia kuvia, mutta tänä iltana saatan olla poissa koko illan. Saa nähdä ...
mycke_nu sanoi:
Onko siinä 16 askelmaa suunnilleen??? :S
Jäsen
· Stockholm
· 1 397 viestiä
Projekteissani asetamme aina portaat betonille/palkistolle ja nostamme ne vastaamaan lattian paksuutta. Sitten lattia asennetaan portaita vasten ja viimeistellään jollain listalla, kuten kvartsipyöristys.
Nyt kun portaikko on valmis, oli aika koota portaat. Lyhyt osa, jossa on kolme askelta, meni nopeasti ja helposti. Pitkän osan kanssa oli hieman haastavampaa, mutta se sujui oikein hyvin. Asetin muutaman askelman alkuun ja loppuun, mutta en kiristänyt ruuveja lyhyeen lankkuun, vaan laitoin ne vain muutaman kierroksen verran, jotta ne pysyivät kasassa. Sitten kaikki muut askelmat paikoilleen vähitellen ja lopuksi kiristin kaikki ruuvit samalla jatkuvasti tarkistaen, että askelmat menivät oikeisiin uriinsa.
Kuva#3. Tässä aloin nostaa suurta osaa paikoilleen ja ajattelin liittää sen lyhyeen osaan, kunhan olin nostanut sen tarpeeksi. En ole varma, oliko tämä paras tapa. Jälkikäteen ajatellen minun olisi ehkä pitänyt koota molemmat osat lattialle. Mielipiteitä tästä?
Kuva #4, tässä olen saanut yhdistettyä molemmat osat, onnistuin pudottamaan portaat, kun ne olivat tuettuina askelmassa, jolloin askelma juuttui kahden portaikon väliin, jättäen kunnolliset jäljet puuhun. :S Tämän epäonnen jälkeen käytin kuormaliinoja, jotka kiinnitin kattopalkkeihin. En myöskään onnistunut yhdistämään alempaa portaikko-osaa ylempään ennen kuin purin askelman #4, jonka sitten puristin paikoilleen jälkikäteen.
Kuva#5 En voinut sitten pyörittää portaita tarpeeksi, jotta olisin saanut ruuvattua askelman #4 kiinni sekä ruuvit, jotka liittävät lyhyen ulkosivun pitkään ulkosivuun, sekä vielä yhden ruuvin askelmalle #3. Oli käytettävä räikkäväännintä bittipidikkeellä. OK, se toimii hyvin myös.
Jos joku ajattelee, että olen asentanut seinäpistorasian oudosti, haluaisin huomauttaa, että se on itse asiassa melko fiksua.
Siellä on VP-putki kytkimen asennuskoteloon johtamaan. Jos keksin asentaa jonkun valotehosteen portaisiin (esim. LED-valot, jotka valaisevat askelmat tai jotain vastaavaa), olen valmistautunut tähän. Lisäksi olen asentanut kaksi asennuskoteloa kytkimen paikalle ajatellen, että voin laittaa liiketunnistimen toiseen. Se tunnistaa todennäköisesti sekä alas että ylös portaita kulkevat.
Kuva #6 Nyt portaat ovat vihdoin enimmäkseen paikoillaan. Vain vähän mittaamista ja säätämistä oikeaan paikkaan ja sitten kiinnittää koko hoito.
Kuva#3. Tässä aloin nostaa suurta osaa paikoilleen ja ajattelin liittää sen lyhyeen osaan, kunhan olin nostanut sen tarpeeksi. En ole varma, oliko tämä paras tapa. Jälkikäteen ajatellen minun olisi ehkä pitänyt koota molemmat osat lattialle. Mielipiteitä tästä?
Kuva #4, tässä olen saanut yhdistettyä molemmat osat, onnistuin pudottamaan portaat, kun ne olivat tuettuina askelmassa, jolloin askelma juuttui kahden portaikon väliin, jättäen kunnolliset jäljet puuhun. :S Tämän epäonnen jälkeen käytin kuormaliinoja, jotka kiinnitin kattopalkkeihin. En myöskään onnistunut yhdistämään alempaa portaikko-osaa ylempään ennen kuin purin askelman #4, jonka sitten puristin paikoilleen jälkikäteen.
Kuva#5 En voinut sitten pyörittää portaita tarpeeksi, jotta olisin saanut ruuvattua askelman #4 kiinni sekä ruuvit, jotka liittävät lyhyen ulkosivun pitkään ulkosivuun, sekä vielä yhden ruuvin askelmalle #3. Oli käytettävä räikkäväännintä bittipidikkeellä. OK, se toimii hyvin myös.
Jos joku ajattelee, että olen asentanut seinäpistorasian oudosti, haluaisin huomauttaa, että se on itse asiassa melko fiksua.
Kuva #6 Nyt portaat ovat vihdoin enimmäkseen paikoillaan. Vain vähän mittaamista ja säätämistä oikeaan paikkaan ja sitten kiinnittää koko hoito.