Suunnittelen uuden TV:mme asentamista seinäkiinnikkeeseen, jossa on varsi. Ajatuksena on, että varsi on täysin auki kun katsomme TV:tä ja muuten se taitetaan kokoon. Koska meillä on kevytbetoniseinät, olen hieman huolissani siitä, miten tämä onnistuu.

Edellytykset ovat seuraavat:
TV ja soundbar painavat 25kg
TV-varren oma paino on 10kg
Varren pituus on 800mm ja seinälevyn koko on 480x288mm (katso kuva).
Asennus tapahtuu kolmella ruuvilla yläreunassa (250mm alareunaan) ja kolmella alareunassa.

Vetokuorma pitäisi harrastelijakaavalla olla vajaat 100kg yhteensä tai yli 30kg kiinnitystä kohti.
Kaavio TV-seinätelineestä, jossa on mitat: korkeus 288mm, leveys 480mm, säädettävä varsi 800mm, ja erilaiset kiinnitysreiät.
Seinä on valmistettu kevytbetonista vuodelta 1950. Paksuus on 250mm. Laadun pitäisi rakennuskuvauksen mukaan olla j=0,5. Piirustuksessa on merkitty 0,6. Oletan, että tämä on tiheyden mitta.

Joten kysymykseni ovat seuraavat:

1. Harkitsen kevytbetoniruuveja ilman tulppaa. Tällöin haluaisin käyttää mieluiten Essven kevytbetoniruuvi heavy loss 10,5x185 (pitäisi kestää yli 200kg), mutta se näyttää olevan vaikeasti saatavilla kuusipakkauksina (30-pakkaus maksaa yli 500kr). Todennäköisesti päädyn käyttämään Byggmax 8x140 (pitäisi kestää 150kg) tai vastaavaa tavallista kevytbetoniruuvi isompana mahdollisena koossa. Kuulostaako tämä järkevältä kuormien kannalta ja kun varsi taitetaan auki ja kiinni useita kertoja päivässä?

2. Onko mitään riskiä itse seinälle kuorman ja näiden isojen ruuvien osalta? Seinälevy ei ole kovin suuri ja pelkään halkeamia (olenko turhaan huolissani?).

3. Pitäisikö minun vain luovuttaa ja laittaa 15mm vaneri taakse, jotta kuormat jakautuvat?

Minulla ei ole kokemusta kevytbetonista, mutta olisin kokeillut kiinnittää jotain heikolla ruuvilla ja proppuun piilossa olevaan paikkaan.
Sitten rikkoisin ja vääntäisin vähän saadakseni tuntuman siitä, mitä seinä kestää.
Ohut pelti voisi olla vaihtoehto vanerille. Ehkä hieman helpompi piilottaa, jos estetiikka on tärkeää.

/Höghus

Olen asentanut useita hyllyjä ja vastaavia. Materiaali on huokoista, mutta ei niin herkkää, että suuria palasia irtoaa tai että muodostuu onteloita. Se, mitä ensisijaisesti pohdin, on kuinka paljon minun täytyy ylimitoittaa, koska varsi tulee taittaa sisään ja ulos. Sitä on vaikeaa testata.

Hyvä idea käyttää peltiä. Mietin myös kahden pystysuoran lattaraudan asentamista, noin 800mm pitkiä, kuorman jakamiseksi. Täytyy vain löytää joku, joka osaa hitsata ja porata metallia.

Olen kiinnittänyt yläkaapit keittiöön Essves kevytbetoniruuveilla leca-seinään, mielestäni ne pysyvät erinomaisesti niin kauan kuin niitä ei anna ”vetoa tyhjänä” lainkaan. Eli ei kiinnityksen aikana eikä kiristämällä liikaa. Ne ovat ehdottomasti parempia kuin Bauhausin oma vaihtoehto, jossa kierre on huomattavasti jyrkempi. Ehkä Byggmaxilla on samanlainen kierre, silloin se saattaa toimia yhtä hyvin. Käytin myös lautaa ja vaneria kuorman jakamiseksi, lähinnä siksi, että se tuntui paremmalta ja koska minun tarvitsi vähän laajentaa, todella en usko, että se olisi ollut tarpeen kestävyyden kannalta.

Mitä kokoa olevaa Essves ruuvia käytit?

Kun kiinnitän raskaita koneita kevytsoraan, käytän läpivientipulttia ja suurta prikkaa takana.
Silloin konen paino on noin 100 kg.

Se olisi tietysti ollut idea. Valitettavasti se on toisen kerroksen ulkoseinä, joten hieman epäkäytännöllistä eikä kovin esteettisesti miellyttävää.

Oletko koskaan kokenut halkeamien muodostumista, kun ripustat niin raskaita esineitä?

Kiitos! Ehkä minun pitäisi vain käyttää "tavallisia" kevytbetoniruuveja. Toivottavasti ruuvit vain irtoavat vähän ennen kuin kaikki romahtaa, jos käy ilmi, että ne ovat alikokoisia.

Käytä 8x130 kevytbetoniruuveja. Se varmasti pitää.

Kiitos kaikista vastauksista. Se tuntuu nyt turvallisemmalta.

Joten! Nyt on möhkäle kiinnitetty seinään. Amazon lähetti 1200mm pitkän varren 800mm sijaan. Ei tule kuitenkaan olemaan koko matkaa vedettynä, ja toivon että olen ylimitoittanut.

Käytin kolme kappaletta Sormat 8x130 kevytbetoniruuvia yläreunaan ja saman verran alareunaan. Laitoin myös kaksi kappaletta 8x65 yläreunaan jostain mahdollisesti epätieteellisestä syystä. Vertasin Sormatia ja Essveä kaupasta enkä nähnyt eroa. Sormat löytyi 10-pakkauksessa, joten valinta oli helppo.

Ruuvailin hitaasti kovalla paineella. Hyvin vähän betonipölyä tuli ulos, joten se tuntuu turvalliselta. En voinut käyttää ruuvivääntimen momenttitoimintoa, koska se kytkeytyi puolivälissä pois päältä, joten jouduin käyttämään vapaakättä lopussa.

Nyt jäljellä on vain vähän kaapelipuuhastelua.

Litistelulla seinään kiinnitetty televisio, joka on asennettu suoralla varrella. Täydentävänä on kaapeleita lähellä seinää. TV kiinnitettynä seinään pitkässä varressa, sen alla kaiutin; moderni olohuone, jossa on puulattia ja vähäkalustuksinen sisustus.

• Tykkään
Msarps ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.