21 575 lukukertaa ·
23 vastausta
22k lukukertaa
23 vastausta
Asentaa kattopaneeli kiinnikkeillä
Sivu 1 / 2
Hei,
Ajattelin laittaa SIljans 120 mm valkolipeäkäsitellyn ekonomipaneelin mökin kattoon. Heidän asennusohjeidensa mukaan se pitäisi naulata. Myöskään myyjä ei halua vastata kysymykseen siitä, onko ok käyttää klipsejä, vaan viittaa vain asennusohjeisiin.
Onko kukaan asentanut tätä klipseillä? Mikä olisi riski käyttää klipsejä naulaamisen sijaan ponttiin? Haluaisin välttyä 50 neliömetrin naulaamiselta pään yläpuolelta ja ajattelin käyttää ruuvi-klipsejä.
Ajattelin laittaa SIljans 120 mm valkolipeäkäsitellyn ekonomipaneelin mökin kattoon. Heidän asennusohjeidensa mukaan se pitäisi naulata. Myöskään myyjä ei halua vastata kysymykseen siitä, onko ok käyttää klipsejä, vaan viittaa vain asennusohjeisiin.
Onko kukaan asentanut tätä klipseillä? Mikä olisi riski käyttää klipsejä naulaamisen sijaan ponttiin? Haluaisin välttyä 50 neliömetrin naulaamiselta pään yläpuolelta ja ajattelin käyttää ruuvi-klipsejä.
Nitoja ???
Oletetaan, että tarkoitat naulapyssyä tai nidontapistoolia. Vuokraa tai osta naulapyssy ja kiinnitä paneeli jokaisen laudan reunaan niin, että seuraava lauta peittää naulan pään. On olemassa täysin hyviä pyssyjä noin 500 kr hintaluokassa, ja saat ne maksettua takaisin puolessa päivässä. Kuinka paksu paneeli on, epäilen riittääkö 50 mm naulain, mutta jos riittää, työ on paljon hauskempaa, jos käytössäsi on pyssy sen sijaan että naulaisit käsin. Kysy neuvoa toimittajalta. Itse olen käyttänyt 50 mm nauloja 95 mm lautoihin, jotka olivat noin 13 mm paksuja, ja se toimi erinomaisesti. Saatat joutua asettamaan naulan näkyviin, jos se on 120 leveä ja todennäköisesti hieman paksumpi. On saatavilla maalattuja naulojen päitä, jotka ovat silloin valkoisia, mikä antaa vähemmän näkyvän vaikutelman, kun paneeli on valkoöljytty. Naulapyssyn käyttö todennäköisesti nopeuttaa työtä huomattavasti verrattuna hakasten kiinnittämiseen.
Oletetaan, että tarkoitat naulapyssyä tai nidontapistoolia. Vuokraa tai osta naulapyssy ja kiinnitä paneeli jokaisen laudan reunaan niin, että seuraava lauta peittää naulan pään. On olemassa täysin hyviä pyssyjä noin 500 kr hintaluokassa, ja saat ne maksettua takaisin puolessa päivässä. Kuinka paksu paneeli on, epäilen riittääkö 50 mm naulain, mutta jos riittää, työ on paljon hauskempaa, jos käytössäsi on pyssy sen sijaan että naulaisit käsin. Kysy neuvoa toimittajalta. Itse olen käyttänyt 50 mm nauloja 95 mm lautoihin, jotka olivat noin 13 mm paksuja, ja se toimi erinomaisesti. Saatat joutua asettamaan naulan näkyviin, jos se on 120 leveä ja todennäköisesti hieman paksumpi. On saatavilla maalattuja naulojen päitä, jotka ovat silloin valkoisia, mikä antaa vähemmän näkyvän vaikutelman, kun paneeli on valkoöljytty. Naulapyssyn käyttö todennäköisesti nopeuttaa työtä huomattavasti verrattuna hakasten kiinnittämiseen.
Paneeli on 13 tai 15 mm, todennäköisesti valinta osuu 15 mm:iin. Jos mahdollista, haluaisin välttää näkyvän naulaamisen täysin. Asennusohjeen mukaan (http://www.siljan.com/loaders/oo.php?objid=1702) riittää yksi naula, jonka leveys on enintään 120 mm, joten clipsit voisivat toimia myös hyvin.
Ohjeiden mukaisesti naulaaminen pitäisi tehdä uran kulmassa (ei sovussa, kuten kirjoitin aiemmin), mutta se ei peitä naulausta minun tapauksessani, koska osa urasta tulee olemaan näkyvissä. Valmistaja ehdottaa nauloja 2,2x45, jos käyttää pistoolia. Onko jollakulla vinkkejä sopivasta pistoolista 500 euron hintaluokassa? Voisi olla hyvä myös vaakasuuntaiselle paneelille, joka asennetaan seinälle
Vaikka olisikin mukavaa, jos työ sujuisi vähän nopeammin ja olisi vähän yksinkertaisempaa, luulen, että suosin enemmän työtä, jos voin saada täysin piilotetun asennuksen. Katto asennetaan joka tapauksessa kolmessa huoneessa erissä, joten ei 50 m2 kerralla
Koska olen saanut joitain vastauksia teiltä tässä ketjussa, mitä mieltä olette koolinkien mitoituksesta tälle kattopaneelille? Haluan rakentaa mahdollisimman vähän. Katso http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/157578-spiklaekt-foer-takpanel-dimension.html
Kiitos jälleen.
Ohjeiden mukaisesti naulaaminen pitäisi tehdä uran kulmassa (ei sovussa, kuten kirjoitin aiemmin), mutta se ei peitä naulausta minun tapauksessani, koska osa urasta tulee olemaan näkyvissä. Valmistaja ehdottaa nauloja 2,2x45, jos käyttää pistoolia. Onko jollakulla vinkkejä sopivasta pistoolista 500 euron hintaluokassa? Voisi olla hyvä myös vaakasuuntaiselle paneelille, joka asennetaan seinälle
Vaikka olisikin mukavaa, jos työ sujuisi vähän nopeammin ja olisi vähän yksinkertaisempaa, luulen, että suosin enemmän työtä, jos voin saada täysin piilotetun asennuksen. Katto asennetaan joka tapauksessa kolmessa huoneessa erissä, joten ei 50 m2 kerralla
Koska olen saanut joitain vastauksia teiltä tässä ketjussa, mitä mieltä olette koolinkien mitoituksesta tälle kattopaneelille? Haluan rakentaa mahdollisimman vähän. Katso http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/157578-spiklaekt-foer-takpanel-dimension.html
Kiitos jälleen.
En ollut kiinnitetty mitään 1200:ksi, ei clips eikä naulattu 4” nauloilla, olisin harventanut 450 tai 300 niin ettei riskeerata roikkumista.
En voi nähdä että paneeli putoaisi alas, säädä niin että pistooli lyö sopivan syvälle ja aseta niitti vähän vinoon, kaksoisniitti joka paikkaan jos on harvennettu harvasti
En ole vielä lukenut linkkiäsi, voin tehdä sen kun olen syönyt. todella rauhallista täällä tänään!
En voi nähdä että paneeli putoaisi alas, säädä niin että pistooli lyö sopivan syvälle ja aseta niitti vähän vinoon, kaksoisniitti joka paikkaan jos on harvennettu harvasti
En ole vielä lukenut linkkiäsi, voin tehdä sen kun olen syönyt. todella rauhallista täällä tänään!
Voin suositella Bilteman Dyckertpistol noin 600 kr (se 16ga-dyckertille). Olen juuri asentanut 18mm paksun kattopaneelin sillä, ja se toimii loistavasti. Ostin myös Stanleyn kompressorin Julasta tuhannella kruunulla, jossa on 6 litran säiliö.. ei paina paljon ja en ole tarvinnut säätää painetta puoliväliä enempää... ei ole ollut ainuttakaan toimintakatkosta 45 neliömetrillä ainakaan.
Sitten olen levittänyt kerroksen puuliimaa joka tai joka toiseen koolinkiin ennen kuin "pistoolasin" paneelit kiinni, jotta ne eivät ala liikkua alaspäin myöhemmin.
Nyt en pysy oikein mukana siinä, mitä tarkoitat... luulen, että lauseesta puuttuu sana tai kaksi, sillä *jotakin* sinun on kuitenkin kiinnitettävä, vaikka harvennetaankin tiiviistiSvanteman sanoi:
Jos tarkoitat toista ketjuani, johon linkkasin, ajattelin harventaa/lautottaa 60cc (asennusohjeen mukaisesti) poikittain nykyiseen harvennettuun, joka on 30cc, mutta samalla suunnalla kuin paneeli sijoitetaan. Kysymys kuuluu, mikä on vähimmäispaksuus, jonka tarvitsen lautoille, koska haluan rakentaa mahdollisimman vähän alaspäin. Riittääkö 12mm, kun se kiinnitetään 30cc nykyiseen harvennettuun? Vai tarvitseeko minun käyttää 20 tai 22mm?
Ahh en ehkä lukenut niin tarkasti kuin olisi pitänyt, olen yksinkertaisesti keksinyt omia faktoja
voi tehdä niin, mutta se ei ole oikein! Anteeksi siitä. Luulin, että olit kirjoittanut kiinnittäväsi c/c 1200 silly me.
12mm sanot, se ehkä toimii, mutta en ole koskaan tehnyt sitä, sanoisin, että se kuulostaa hieman heikolta, on varmasti joku täällä foorumilla, joka on kokeillut. Mutta kuinka paljon 10mm merkitsee ollakseen varman päällä??
12mm sanot, se ehkä toimii, mutta en ole koskaan tehnyt sitä, sanoisin, että se kuulostaa hieman heikolta, on varmasti joku täällä foorumilla, joka on kokeillut. Mutta kuinka paljon 10mm merkitsee ollakseen varman päällä??
Voit tehdä sen helposti ja asentaa raakapontti 17*95, niin siitä tulee hyvä ja edullinen vaihtoehto. 12+5 mm ei ole eroa ja siitä tulee leveää ja hyvää, joten vältät riskiä, että se halkeaa. Samalla haluat, että naula pysyy kiinni jossain, jottei se liu'u ulos. Eristyksen kiinnittämiseen uskoisin, että vaatimuksena on 28x70 kolmella tuuman naulalla ja 30-45 cm jaolla. Nyt sinulla on se jo, mutta laita toinen kerros, niin se on helppoa. Olen kokeillut ripustaa ja vetää harvaan, joka on naulattu 100 mm naulalla ja naulapyssyllä ja sileällä naulalla. Se liukui ulos minun 95 kilostani, joten on tärkeää käyttää oikeaa kiinnitystä. Galvanoitu naula on karkea ja pysyy monesti paremmin. Pienempi ja lyhyempi naula käy, mutta haluan voida nukkua yöllä, mielestäni. Olen itse naulannut paljon paneelia 50 mm dyckertillä (pyssy) ja se toimii erinomaisesti. Jos yrittää poistaa paneelin, naula jää paikoilleen. Bilteman dyckert-keitin toimii varmasti hienosti tähän.
mm, teillä on varmaan oikeassa, 12mm on ehkä vähän heikko piikille, vaikka se kestäisi painon itsessään. Aion nostaa kokoa vähän. Kun ajattelen, minulla on todennäköisesti "skräpigt" 22x120 raakasahatavaraa, joka riittää ainakin suureen huoneeseen. Mutta minun on vaikea luopua ajatuksesta piilotetusta kiinnityksestä, katsotaan mihin se päättyy - uuden koneen hankinta kokoelmaan voi olla argumentti 
Teille pitää ainakin antaa suuri kiitos vinkeistä ja näkemyksistä!
Teille pitää ainakin antaa suuri kiitos vinkeistä ja näkemyksistä!
Asetin noin 75 m2 ruuviklipsien avulla. Pientä terapiaa, mutta sujui melko nopeasti ja olen tyytyväinen lopputulokseen. Bosch mini-ruuvinväännin ja cc 60 luulisin. Mutta kustannuksiltaan saattaa olla halvempaa ostaa naulain + nauloja Biltemasta kuin ostaa klipsejä...ainakin omille 75 m2.