On aika uudistaa portaat ja ajattelin liimata tammiparketin (vaneritaustalla) suoraan porrasaskelmille, joilla on 70-luvun tyyliset korkkilevyt muovikalvolla. Tarvitaan melko paljon asennusliimaa, jotta parketti pysyy paikallaan, joten kysymykseni on, mikä liima minun pitäisi valita saadakseni hyvän liiman, joka antaa paljon määrää per euro? Mietin superfix+ tai PL400, mutta otan kiitollisena vastaan parempia vinkkejä?!

Harkitse vahvasti työskentelemistä korkkilevyjen läpi kiinteämpään alusta. Valitettavasti olen itse yrittänyt jotain vastaavaa, minkä seurauksena portaat irtosivat ajan myötä ja piti sitten tehdä uudelleen ja tehdä oikein.

M myrstack sanoi:
Harkitse vakavasti työskentelyä korkkilevyjen läpi tiukempaan alustaan asti. Valitettavasti olen itse kokeillut jotain vastaavaa, ja seurauksena oli, että portaat irtosivat ajan myötä, ja sitten piti tehdä uudestaan ja tehdä oikein.
Samaa mieltä, mutta korkkilevyt ovat todella tiukasti kiinni ja niiden poistaminen tulee olemaan paljon työtä.

Niin minäkin ajattelin 🤪

• Tykkään
Rafff
  • Laddar…
Osta ultrahohut vaneri ja ruuvaa korkkilevyt portaisiin ja liimaa vaneriin!?

• Tykkään
Rafff
  • Laddar…
Ottaen huomioon edellä olevat kommentit, tein erittäin epätieteellisen testin muutamilla edullisemmilla liimoilla. Liimasin irrotustangot suoraan laattoihin puhdistuksen ja rasvanpoiston jälkeen t-röd:llä.

Aluksi PL400 tuntui antavan hyvän tarttuvuuden. 24 tunnin jälkeen tulos oli täysin erilainen, ja liima, johon uskoin vähiten, Superfix+, pysyi kuin vuori ja täytyi hioa pois, kun taas esimerkiksi PL400 irtosi ongelmitta alustasta.

• Kaksi puupalikkaa liimattu alustaansa, liimanäpät näkyvissä.
  • Kaksi puupalikkaa pöydällä, toinen päällystetty liimalla ja toinen ilman, liittyen testiin halvoista liimoista.
  • Tykkään
schmakita
  • Laddar…
Kyllä, sinun kannattaa ehdottomasti käyttää tarkoitettua liimaa, PL400 on vähän yliarvostettu. Joko jokin MSP-polymeeri-liima kuten Casco tai jokin polyuretaani-liima kuten esim. Sikabond T2 (sitä on suositeltu BH:ssa aiemmin portaiden remontointiin). Voitko kokeilla ja katsoa, jos matto irtoaa vetämällä sauvasta?

S schmakita sanoi:
Kyllä sinun pitäisi ehdottomasti käyttää tarkoitettua liimaa, PL400 on hieman yliarvostettu.
Joko jokin mspolymeeri-liima kuten Casco tai jokin polyuretaaniliima kuten esim. sikabond t2 (on suositeltu BH:ssa aikaisemmin porraskorjaukseen).
Voitko kokeilla, jos saat maton irti vetämällä sauvasta?
Kiitos, kokeilen myös Sikaa. Ei ole mitään mahdollisuutta saada mattoa irti - se pysyy kuin piru 😁

• Tykkään
schmakita
  • Laddar…
Portaat valmiit.
Kustannus 2000kr liimasta ja saumasta, 2000kr tammiviimeistelystä ja 250kr kahvikassaan töissä, sillä parkettilattia oli jäänyt yli remontista.
Hieman aloitettu ennen ja jälkeen kuva.

• Puuportaat ylhäältä kuvattuna, uusi ekfoder ja parketti. Kustannuserittely: 2000 kr liima ja tiivisteet, tapaturmiovakuutus 250 kr.
  • Puinen kierreportaikko ylhäältä katsottuna, jossa näkyy askelmia ja kaiteita. Työkalut ja oranssi muoviesine lattialla.
  • Tykkään
anderspzero ja 2 muuta
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.