Hei, olen juuri aloittamassa OSB-levyjen asentamista autotallissani, jossa on 45x45 säännöt asennuskerrokseksi. Korkeus on 250, joten OSB:stä tarvitsee leikata kaistale, ja olen päätynyt siihen, että minun täytyy laittaa OSB-levyt niin, että leikkaamani kaistale saa kiinnityskohdan. Mutta jotta tämä onnistuisi, minun pitäisi nostaa ensimmäinen OSB-levy (se lattian viereinen) ensimmäisen sääntölinjan puoleenväliin eli noin 22-23 mm lattiasta. Toimiiko tämä, vai jääkö aukko lattiaa kohti liian suureksi?

Jos tämä on ok, voinko sitten, kun asennan kipsilevyä, vetää sitä aukon ohi OSB-levyssä ja jättää noin 10 mm:n aukon lattiaa kohti kipsillä?

Toivottavasti ymmärrätte kysymykseni.

mvh
Jesper
 
  • Tykkään
Nordinp
  • Laddar…
Se ei pitäisi olla ongelma. Mahdollinen rako peitetään lattialistalla sopivaan korkeuteen …
 
On olemassa osb, joka on 2500 pitkä, sitä on helpompi käsitellä.
 
  • Tykkään
MagHam ja 1 muu
  • Laddar…
Asenna OSB-levyt pystysuunnassa ja 250 pituudella et tarvitse kaistaleita.
 
Ehdottomasti paras idea, ellei olisin jo ostanut levyjä byggmaxista ja heillä ei ollut 2500, joten ajattelin, ettei niitä ollutkaan.
 
Ei niitä voi palauttaa siis?
Säästää sekä aikaa että materiaalia, jos voit käyttää kokonaisia levyjä.
 
On 2500 pitkät kipsit mukana. :)
 
Nyt olen asentanut OSB-levyt ja ylhäälle piti leikata suikale. Kipsilevyt aion sen sijaan hankkia 2500 långt slipper remsa.

OSB-levyä on asennettu seinään, yläreunassa näkyy kapea kaistale. Pöytätikkaat ja eristystä näkyvissä.


OSB-levyt asennettu seinälle, katossa eristystä ja puurimoja. Lattialla eristemateriaalia ja pakkausmateriaaleja.
 
  • Tykkään
husgrunder
  • Laddar…
Huomaa, että 2.4 ja 2.5 gypsin välillä on 20 kr ero. Ostin 2.4m ja sitten tein alaosaan suikaleita toisesta levystä. Sen sijaan, että maksaisin 80kr levyltä verrattuna 60kr 2.4m:istä. Vain vinkki. Many bäckar små 😉
 
Vähän saumoja on parasta, mutta nythän olet jo ostanut ne.

Jos joku on missannut: Byggmaxilla on kipsilevyjä 2500 mutta OSB vain 2400
Huonoa!:thumbdown:
 
  • Tykkään
husgrunder
  • Laddar…
Hei.
On melko yleistä asettaa OSB-levyjä samalla tavalla kuin sinä olet tehnyt, kun aikoo asentaa kipsilevyt niiden päälle. Joko laitetaan ne kuten sinä olet tehnyt tai sitten pystyyn, mutta siten, että saumakohtaa siirretään niin, että OSB-levyjen sauma on keskellä kipsilevyn takana.
Eli et ole tehnyt mitään väärin tekemällä niin. Levyjä voi laittaa makuulleen tai pystyyn sen mukaan, mikä sopii parhaiten tai on nopeinta. Joten vain jatka ja toimi. Kipsilevyt tulee tietenkin ostaa oikean korkuisina, jotta et joudu tekemään saumoja. Ja nyt kun sinulla on OSB takana, aloita kipsilevyjen asennus keskeltä ovi- tai ikkunanaukkoa (sahaa aukko, kun puolikas on kiinnitetty käytöstä poistetulla käsisahalla eli "sikakipsisahalla") ja jatka siitä sivuille. Muista asettaa ensimmäinen levy vatupassilla luotisuoraan. Kun aloitat kipsilevyjen asennuksen keskeltä oviaukkoa, vältät tulevaisuudessa halkeamat tapetissa tai maalissa ja ovilistojen asentaminen on helpompaa.
terveisin / kirvesmies

ps. OSB-levyt näyttävät hyvältä.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
heiden78
  • Laddar…
Okei, ajattelin aloittaa nurkasta, mutta se oli hyvä vinkki aloittaa ovesta/ikkunasta, joten teen niin.
 
  • Tykkään
micke85
  • Laddar…
shomakie sanoi:
Huomioi, että hintaero on 20 kr 2.4 m ja 2.5 m gipsin välillä. Ostin 2.4 m ja sitten tein remsor alareunaan toisesta levystä. Sen sijaan, että maksaisin 80 kr levyä kohti vs 60 kr 2.4 m. Vain vinkki. Moni kakku päältä kaunis 😉
Jos gipsi aiotaan tasoittaa, horisontaaliseen saumaan ilman fals täyttäminen on valtava lisätyö. Se ei todellakaan ole sen arvoista säästää 20 kr per levy.
 
Jeppe, älä vain unohda, että aloitat keskeltä ylhäältä :)
 
Täytyy muistaa!

Btw mikä pituus kipsilevyruuville olisi sopiva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.