Jos rakennetaan noin 70–80 cm leveä seinä, onko silloin ok ohittaa cc-600-sääntö (ja sääntö!) ja pitää vain uloimmat koolaukset reunoilla?

Siellä tulee olemaan OSB taustalla.

Mikael_L
Se riippuu siitä, mihin seinä on tarkoitettu, kuinka paksua OSB:tä ajattelit ja millä se tulisi päällystää, jne.

Jos esimerkiksi aiotaan laatoittaa, alustan on oltava kunnolla joustamaton, jotta saumat eivät halkeaisi, joten 11 mm OSB ei ole sopiva. Lisäksi OSB ei ole sopiva laatan taakse sen suhteellisen suuren liikkumisen vuoksi. Ja laatan takana märkätiloissa "kielletty" BKR:n märkätilasääntöjen mukaan. Joten laatta oli ehkä huono esimerkki. ;)

Mutta anna meille hieman enemmän tietoa asiasta. Ulkoseinä? "Tärkeä" seinä? Tuleeko OSB:n päälle kipsilevyä?

Joo, unohdin näköjään vähän siinä. Se on vain väliseinä käytävässä kahden huoneen välillä – luultavasti siinä ei edes roiku mitään, mutta laitan OSB:t varmuuden vuoksi. OSB:n (11 mm) päälle tulee kipsilevy (13 mm). Sitten laitetaan puolipaneeli ja joissakin osissa maalataan ja joissakin osissa tapetoidaan.

Mikael_L
Tuntuu siltä, että tuo on tarpeeksi vakaata myös cc800:lla.

Asiat, jotka tulevat mieleen suoralta kädeltä, joihin saatat tarvita tuota ylimääräistä tukipalkkia, ovat:
Jos levyjen sauma tulee siihen.
Jos tarvitset tuen asentaaksesi eldosa (tämä voidaan ratkaista myös pienemmällä tukipalkin palalla).

C-c 600 ei ole laki, se on vain konventio. Voit tietysti sekä ylittää että alittaa kyseisen mitan, jos se toimii paremmin.

Mutta miksi ottaa riski? Eikö ole vain lisättävä ylimääräinen sääntö vai onko jokin, joka estää sen?

laita sääntö keskelle! koska sinulla on OSB, voit kiinnittää kipsin "mihin tahansa" OSB-levyyn. eihän se ole vaivalloista kiinnittää ylimääräistä keskisääntöä.. vai?

Paul-Staffanstorp
Mikael_L sanoi:
Tuntuu, että tuo olisi tarpeeksi vakaata myös cc800:lla.

Asiat, jotka tulevat mieleen, joihin saatat tarvita ylimääräistä kiskoa, ovat:
Jos levysauma tulee siihen.
Jos tarvitset kiskon sähkörasian kiinnittämiseen (voi ratkaista myös pienemmällä kiskopalalla).
Onhan vaikea nähdä, miksi tarvittaisiin sauma, jos seinän leveys on 7-800mm. :rolleyes:
Myös vaikea ymmärtää, miksi mahdollinen rasia sijoitettaisiin keskelle seinää. :rolleyes:

;);)

Mikael_L
Paul-Staffanstorp sanoi:
Minun on vaikea nähdä miksi tarvitaan sauma jos seinä on 7-800 mm leveä. :rolleyes:
Minulla ei ole mitään ongelmaa nähdä milloin se tarvitaan. Jos kehystetty seinä päättyy siellä puolikkaan levyn tai jonkun sellaisen viimeisen palan kanssa, niin sitten siihen tulee levyjen sauma. En ole täysin selvillä siitä, mitä TS tarkoittaa, mutta kyseessä voi olla seinä, jossa on jäljellä 800 mm oven jälkeen.

Mutta TS:n kysymykseen vastaaminen ei ehkä ole tapaus näin, mutta on parasta kertoa se kuitenkin.

Missä TS haluaa seinäpistorasiat, datapistorasiat ja sellaiset, emme tietenkään tiedä, mutta nyt TS tietää, että hän saattaa tarvita jotakin, mihin kiinnittää ne.

Itse olen joskus unohtanut tärkeitä pikkujuttuja, mikä on aiheuttanut lisätyötä. Mutta olenhan amatööri.

Olen samaa mieltä meckiksen kanssa, aseta yksi sääntö keskelle niin siitä tulee vakaa ja hyvä, en näe syytä kitsastella sääntöjen määrässä, koska ei koskaan tiedä mihin haluaa seinää käyttää 3, 5 tai 10 vuoden päästä, joten on yhtä hyvä tehdä kunnolla alusta alkaen.

Leikkaisin säännön sinne vain siksi, että sen "pitäisi" olla cc60, mutta jos seinästä tulee vain 70 yhteensä, en näe mitään syytä, miksi se oikeastaan tarvitaan.

Paul-Staffanstorp
Mikael_L sanoi:
Minulla ei ole mitään ongelmia nähdä, milloin se on tarpeen.
Jos seinän loppu päättyy puolikkaalla levyllä tai jollain sellaisella viimeisenä palana, siihen tulee sitten levyliitos.
Minulla ei ole täysin selvää, miten TS tarkoittaa, mutta voi siis olla seinä, jossa on 800 mm jäljellä oviaukon jälkeen.

TS kysymyksessä se ei pitäisi olla tilanne, mutta on parasta kertoa se kuitenkin.

Mistä TS haluaa pistorasioita, datarasiat ja vastaavat, sitä emme tietenkään tiedä, mutta nyt TS tietää, että hän voi tarvita jotain kiinnitettävää siihen.

Itse olen kuitenkin unohtanut joskus tärkeitä pikkuseikkoja, jotka ovat johtaneet lisätyöhön. Mutta olenhan vain amatööri.
Ok, mutta sinun ei tarvitse loukkaantua...
Minulla on kuitenkin suuria vaikeuksia nähdä, että seinään, joka on 7-800 mm leveä, pitäisi tarvita sauma, kun TS kirjoittaa kuten hän tekee...

tobiias sanoi:
Jos aiotaan rakentaa seinä, joka on noin 70–80 cm leveä – onko silloin ok ohittaa cc-600-sääntö (ja sääntö!) ja vain laittaa äärimmäiset palkit reunoille?

Sen taakse tulee olemaan OSB.

Jan-Å sanoi:
Olen samaa mieltä meckis:n kanssa, aseta sääntö keskelle, niin se on vakaa ja hyvä, en näe syytä säästellä palkkien määrässä, koska ei koskaan tiedä mitä seinällä halutaan tehdä 3, 5 tai 10 vuoden kuluttua, joten on parasta tehdä kunnolla alusta alkaen.
Tietysti on yhtä helppoa asettaa se vahvistukseksi, jos jaksaa...

mats_o sanoi:
Leikkaisin palkin paikalleen vain siksi, että "pitäisi" olla cc60, mutta jos seinä on vain 70 kokonaista, en näe mitään syytä miksi se oikeastaan tarvitaan
Juuri niin minäkin sen tulkitsen, kun TS kirjoittaa, että seinän pitäisi olla 7-800 mm leveä, ja sitten hän kirjoittaa reunoista... mikä minulle tarkoittaa enemmän kuin YKSI...
Jos seinä olisi jonkin jatke, sillä pitäisi olla vain YKSI reuna... :rolleyes:

Mikael_L
Cc600:ssa käytetään yksinkertaista kipsilevyä normaalissa kotiympäristössä, sitä pidetään siis riittävän vakaana. Lisätty OSB takana takaa saman vakauden jopa cc800:aan asti.
(Toisaalta on taattua, että cc1200:ssa ei voi olla samaa vakautta ;))

Joten ilman erityisiä vakausvaatimuksia tai muita syitä säännön olemassaololle, sen voi jättää pois.

tobilas on varmaan jo tehnyt tämän seinän valmiiksi

Laittaisin säännön keskelle. Silloin saat cc-etäisyydeksi noin 400 mm, mikä on parempi kuin 800. Ei siksi, että jotain tapahtuisi seinälle, mutta "se tuntuu paremmalta" laittaa säännön. Kustannuksiltaan se maksaa noin 40 kruunua ja tiedät, että olet nyt ylimitoittanut sen sijaan, että alimitottanut. Ihana tunne, kun menet nukkumaan ja ajattelet seinääsi..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.