Aion purkaa kylpyhuoneen ensi viikolla. En tiedä, mutta laasti- ja liimasaumoissa voi olla asbesti, koska kylpyhuone on 60-luvulta.

Jos tekee tällaisen kertaluonteisen työn, riittääkö kertakäyttöinen P3-maski tähän tyyppiin
http://www.jula.se/catalog/klader-o...gsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-540005/

Ostin sellaisia muutama kuukausi sitten, mutta alan epäillä, antavatko ne riittävän suojan. Koska teen vain tämän kerran, en halua käyttää rahaa turhaan, mutta en myöskään halua huonoa suojaa.
Pitäisikö sen sijaan hankkia puolinaamio vaihdettavilla suodattimilla, kuten Advantage 200 L
http://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skydd/andningsskydd/hel-halvmasker/halvmask-906032/
Antaako sellainen paremman suojan?

Se koskee ammatissa toimivia, että kotona työskenteleminen kerran ei ole verrattavissa siihen.

Käytän itse Advantage-maskia, jossa on P3-suodatin, ja mielestäni se on hyvä maski, joka on täysin hintansa arvoinen. Kannattaa myös ostaa hyviä kertakäyttöhaalareita (3M), se helpottaa, erityisesti jos epäilet asbestia.

Mutta riippumatta siitä, onko asbestia vai ei, kivipöly ei ole ihmelääke keuhkoille, joten kunnon suojavarusteet ovat hyvä sijoitus joka tapauksessa.

Lopuksi haluan vinkata, että jätä laattakokeet sauman ja kiinnityksen kanssa analysoitavaksi, se ei maksa niin paljon (~yksi kirvesmiestunti) ja antaa vastauksen heti, ainakin siellä missä jätän näytteeni, vastauksen saa muutaman tunnin sisällä.

Anders, kiitos hyvästä vastauksesta. Onko sinulla vinkkejä, minne lähettää analysoitavaksi? Pitäisikö lähettää kokonainen levy saumalla ja laastilla vai lähettää vain sauma sekä vain laasti erikseen?

Mistä voi ostaa kertakäyttöhaalareita?

Käytän aina hengityssuojaa purkutöissä, sillä siitä tulee usein erittäin pölyistä ja hengityssuoja tekee siitä paljon mukavampaa. Hyvä ilmanvaihto ei ole myöskään huono asia.

Nyt en tiedä missä asut, mutta Linköpingissä, missä asun, voi viedä näytteitä esimerkiksi Previalle, jolla on "työympäristölaboratorio". Epäilen, että vastaavia laboratorioita on kaikissa suuremmissa kaupungeissa. Ja jos näytettä ei voi itse viedä, sen voi lähettää ziploc-pussissa.

Olen itse jättänyt rikotun laatan, jossa oli myös sauma ja laasti, ja sain vastauksen puhelimitse 2 tunnin kuluttua ja kirjallisen todistuksen postitse seuraavana päivänä (yhdessä laskun kanssa). Laboratoriotyöntekijä sanoi, että olisi parempi, jos kaiken saisi pysymään yhdessä, joten jos voit irrottaa palan laattaa, jossa on sekä sauma että laasti, se olisi parasta.

Mielenkiintoista oli, että sain vinkin viedä suoraan Previalle saneerausyritykseltä, joka yleensä toimii välittäjänä analyysille. Ilman tätä vinkkiä en olisi koskaan löytänyt varsinaista laboratoriota.

Haalarien osalta ostin omani Julasta. Olen kokeillut sekä heidän halpojaan että hieman kalliimpiaan, ja ero on ollut selkeä kalliimpien haalareiden eduksi. Ne jotka ostin ja olivat hyviä, maksoivat ~99 kr ja olivat merkitty "3M":llä, mutta nyt en löydä sellaisia Julan verkkosivuilta. Ne jotka maksoivat ~30 kr ovat olleet pelkkää roskaa ja menneet rikki heti kun on koskettanut seinää tai kumartunut.

Toivottavasti tämä auttaa! :)

Kun työskentelin saneerauksen parissa, kertakäyttömaskit kulkivat nimellä tiiliskivisuodattimet. Se on suunnilleen mitä ne pysäyttävät. Eivät koskaan täysin tiiviitä myöskään. Panosta hyvään puolinaamariin ja hyvään kertakäyttöhaalariin.

Ajan ohi jula ja ostan advantage 200 inkl P3 -suodattimen iltapäivällä.
Soitin Previaan Skövdessä, mutta he eivät ottaneet vastaan vaan olisivat lähettäneet Linköpingiin tai Kistadiin. Päätin jättää analyysin väliin, vaikka se olisi asbestiakin, aion purkaa itse ja joka tapauksessa käsittelen sitä samalla varovaisuudella kuin se olisi asbestia.

• Tykkään
Lovensson
  • Laddar…
Olen käyttänyt aiemmin halvempia puolimaskeja ja ne ärsyttävät istuvuuden vuoksi ja skavaar. Sundströmsmaskiin olen erittäin tyytyväinen ja sitä voi käyttää pitkään ilman, että se ärsyttää (tai ärsyttävämpi kuin mitä är att arbeta maskin med, det är ju rätt rasittavaa även med en bra maski).

Ostin advantage Julalta eilen. Mielestäni se istui aika hyvin. Olen myös soittanut Ramirentille ja vuokrannut ilmanpuhdistimen. Kertakäyttöhaalarista, ajattelin käyttää vaatteita kuten farkut + tshirt, jotka sitten poltan, sekä käyn suihkussa puutarhassa (astuessani kylpyhuoneesta ulos puutarhaan, jotta en kulje talon läpi). Eikö sen pitäisi toimia yhtä hyvin?

Ei ole tarvetta polttaa. Kyseessä ei ole virus tai vastaava. Laita muovipussiin ja heitä pois. Ei ole syytä hätääntyä kertakäyttöisestä raivauksesta. -Don't panic! Pyyhe on aina hyvä olla käsillä. :)

• Tykkään
LAnsgar
  • Laddar…
Oletko ilmoittanut Ramirentille, että käytät dammfälla asbestityössä?

Ilman muuta. Sovittiin, että työn valmistuttua ajan sen Skaraborgs städille, joka hävittää suodattimet ja tekee asbestinpurun, ja sitten vien sen takaisin Ramirentille. Joten kyllä, se aiheuttaa lisäkustannuksia saneeraamisesta ym., mutta mieluummin niin kuin riskeerata sairastua.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.