Voiko tämä olla asbesti/asbestikäsitelty?
Tämä on katosta kellarin pannuhuoneesta talossa, joka on rakennettu vuonna 1934. Kun tein reiän kerrosten väliseen palkistoon, putosi lattialle paljon tällaisia siniharmaita yhteenpuristettuja tankoja/kuituja.
Katto näyttää olevan jonkinlaisia levyjä, joissa on yhteenpuristettuja kuituja kuvissa näkyvästä siniharmaasta materiaalista, ja sitten ohut kerros rappausta päällä.
Ensimmäinen kuva on kuituklöntti ja toinen kuva on reikä katossa, jossa näkyy hieman kokonaisuutta.
 
  • Käsi pitelee siniharmaata kuitukimppua, joka on pudonnut kellarin pannuhuoneen katosta. Kuituja epäillään asbestiksi.
  • Seinässä oleva reikä, josta näkyy putkia ja vaalea, kuitumainen materiaali. Reikä on pannuhuoneen sisäkatossa.
Tästä voimme vain arvata..
Jos olet huolissasi, lähetä testiin
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Träulit (sisältää trä ja sementti)
 
  • Tykkään
SågspånPappspikEternit ja 1 muu
  • Laddar…
Ymmärrän, että testejä tarvitaan varmuuden vuoksi, mutta tiedetäänkö, onko edes esiintynyt yhdistelmää puuvillamainen levy + asbestikäsitelty?
 
En ole koskaan kuullut asbestista sellaisissa levyissä.

Mutta kysymys on, mitä sinun pitäisi tehdä tiedolla?
Pitäisikö sinun tehdä lisää reikiä?

Muuten on varmaan parasta vain jättää se, oli asbestia tai ei.
 
klaskarlsson klaskarlsson sanoi:
En ole koskaan kuullut asbestista tällaisissa levyissä.

Mutta kysymys on, mitä aiot tehdä tiedolla?
Aiotko porata lisää reikiä?

Muuten on varmaan parasta vain jättää se, riippumatta onko asbestia vai ei.
Kiitos vastauksesta. Ei, mutta koko pannuhuone on täynnä tätä remontin jälkeen, ja se on varmasti levinnyt puoleen kellariin. Ei ole siivottu keittiöremontin jälkeen, joten haluaisin vain tietää, kuinka "kiireellistä" se on ja miten se pitäisi siivota ennen kuin otan vain harjan ja tavallisen rakennusimurin esiin.
 
Kuten sanottu, se näyttää "tavalliselta" puulastulevyltä. Mutta jos sellaista on koskaan sekoitettu asbestiin, ei aavistustakaan. Mutta ei todennäköistä.

Teen remonttia vähän enemmän näin: Jos ei ole todistettu tai ilmeistä, tai materiaalia, joka todennäköisesti sisältää asbestia (esim. laattojen kiinnityslaasti/saumalaasti 60-luvulta), niin oletan, ettei se ole asbestia. Mutta käsittelen kaikkea rakennuspölyä terveydelle haitallisena. Käytä suojamaskia, pöly on terveydelle vaarallista, riippumatta siitä, onko siinä asbestia vai ei.

Jos remontoit kokonaisen talon tai useita elinaikasi aikana ilman hengityssuojainta, riskisi sairastua keuhko-ongelmiin, kuten keuhkoahtaumatautiin, on suurempi. Kun taas on epätodennäköistä, että sairastut muutamasta asbestialtistuksesta. Oletetaan, että vaikka purat kylpyhuoneen ja huomaat myöhemmin, että laattojen takana oli asbestia, ei ole huolta, kunhan et tee sitä kerran viikossa. Mutta jos pitkällä aikavälillä remontoit taloa ja altistat itsesi päivittäin purkupölylle, sementtipölylle kun kaadat sekoittimeen laastia tai betonisäkkejä jne., sinulla on todellinen riski saada keuhko-ongelmia.

Käytä oikeaa puolinaamaria, älä vain kertakäyttömaskeja, joiden läpi puolet pölystä menee.

Jos sinulla on hyvä maski päälläsi ja "sattumalta" altistut asbestille, olet vähentänyt käytännössä olematonta riskiä vielä 95 %.
 
  • Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
H hempularen sanoi:
Kuten sanottu, se näyttää "tavalliselta" puuvillalevyltä. Mutta jos sellaista on koskaan sekoitettu asbestiin, ei aavistustakaan. Mutta ei todennäköistä.

Teen remonttia hieman enemmän seuraavasti: Jos se ei ole todistettu tai ilmeinen, tai materiaali, joka todennäköisesti sisältää asbestia (esim. laattaliima/saumaus 60-luvulta), oletan, että se ei ole asbestia. Mutta käsittelen kaikkea rakennuspölyä terveydelle haitallisena. Käytä suojamaskia, pöly on terveydelle haitallista riippumatta siitä, onko siinä asbestia.

Jos remontoit koko talon tai useita elinaikasi ilman hengityssuojainta, riski saada keuhko-ongelmia, kuten KOL, on suurempi. Kuin että sairastuisit muutamasta yksittäisestä asbestialtistuksesta. Jos esimerkiksi purat kylpyhuoneen ja huomaat jälkeenpäin, että kaakelin takana oli asbestia, ei siinä ole vaaraa, kunhan et toista sitä joka viikko. Mutta jos pitkän ajan kuluessa remontoit taloa ja altistat itsesi päivittäin purkupölylle, sementtipölylle kun kaadat laastia tai betonisäkkejä sekoittimeen jne, sinulla on todellinen riski saada keuhko-ongelmia.

Käytä oikeaa puolimaskia, ei vain kertakäyttömaskia, joista puolet pölystä kulkee ohi.

Jos sinulla on hyvä maski ja "sattumalta" altistut asbestille, olet pienentänyt käytännössä nollavaaraa vielä 95 %.
Kiitos hyvästä vastauksesta! Olen ymmärtänyt, että kyse on paljon altistumisajasta, mutta se on ollut siellä useita kuukausia, ja vaikka kellari ei ole kalustettu, olemme päivittäin siellä pesemässä ym. Joten ajattelin lähinnä, onko kukaan kuullut asbestista tällaisissa levyissä, pitäisikö se lähettää testattavaksi, kuinka tarkasti minun pitäisi siivota, vai tarvitaanko ammattimainen saneeraus.
 
Viimeksi muokattu:
Sain vinkin sytyttää ne ja ainakin ne eivät pala. Mutta ehkä edes sementtiin kyllästetyt puukuidut eivät tee niin?
 
Ainoa luotettava on lähettää testiin.
 
  • Tykkään
MARTINOV
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Träulit (innehåller trä och cement)
Kiitos, tiedätkö onko koskaan käytetty asbestia (esim. pannuhuoneen palosuoja) träulllitissä (tai vastaavissa levyissä), ehkä oli useita valmistajia jne.? Talo rakennettu -34 mutta en tiedä onko sisäkatto rakennusvuodelta vai ei.
 
Viimeksi muokattu:
M MARTINOV sanoi:
Kiitos, tiedätkö onko lainkaan käytetty asbestia (esim. palosuoja pannuhuoneessa) puuvillitiili (tai vastaavissa levyissä), ehkä oli useita valmistajia jne.? Talo rakennettu -34, mutta en tiedä onko sisäkatto rakennusvuodelta vai ei.
Käsittääkseni puuvillitiili sisältää vain puuta ja sementtiä, mutta ota yhteyttä Träullit AB:hen ja kysy, jos olet huolissasi.
 
  • Tykkään
klaskarlsson ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.