tarkoitukseni on uudistaa tuuletusta ullakolla talossamme, joka on yli 100 vuotta vanha. Ennen kuin aloitan, haluaisin tietää, onko siellä ylhäällä mitään vaarallista. Erityisesti asbesti huolettaa minua, erityisesti eristesäkkien kohdalla. Säkkien eristys näyttää aivan tavalliselta lasivillalta. Ei olekaan yllättävää, että pölyä on hirvittävän paljon, kun liikkuu "pinnassa".
Kaikki neuvot ovat tervetulleita, asbesti on tärkeintä, mutta kommentoi mielellään myös yleiskuntoa.
+100 vuotta, joten ei pitäisi olla suuri todennäköisyys juuri eristyksen kanssa, mutta koskaan ei voi tietää. Jos villa on aivan valkoinen ja näyttää enemmän lankavyyhdiltä, se on asbestia, vaikka siinä onkin hyvin alhainen prosentti asbestia. Liitä mielellään lähikuva eristeen palasta, niin voin 99,9 % varmuudella sanoa, onko se sitä vai ei. Laboratoriokokeet ovat valitettavasti todella kalliita.
Kiitos rauhoittavasta vastauksestasi, eriste näyttää aivan tavalliselta lasivillalta ja on keltainen eikä näytä lainkaan miltään lankavyyhdiltä. Yritän saada kuvan viikonloppuna.
Eristys ei todennäköisesti ole 100 vuotta vanha. Asbestille altistuminen lyhyemmän ajan ei ole vaarallista, jos olet muuten terve. Mutta sinun tulee käyttää maskia ja kertakäyttöhaalaria (se kannattaa joka tapauksessa ajatellen kuinka pölyistä siellä näyttää olevan).
Näyttää siltä, että ullakko on kunnossa, miksi haluat muuttaa ilmanvaihtoa?
On tiettyjä osia, jotka ovat selvästi heikompia ja eivät näy suoraan yllä olevissa kuvissa. Yläkerrassa on tapahtunut suurempi remontti, joten olen hieman huolissani siitä, että sisäilmasto on muuttunut, muun muassa kaikkiin huoneisiin on asennettu venttiilit sekä pax-tuuletin, joka tuulettaa kosteaa kylpyhuoneilmaa tuulen läpi kulkevan eterniittiputken kautta. Lisäksi olen porannut reikiä lyhyille sivuille tarkastajan suosituksesta. Kun myöhemmin puhuin Anticimexin kanssa, he sanoivat, että reiät olivat täysin väärin ja ne pitäisi tukkia.
- Mahdotonta tehdä oikein...
Siksi yritän jossain määrin seurata kehitystä siellä ylhäällä.
En kuuntelisi ilmastointia....
Mutta älä huolehdi asbestista.... pelko asbestista on vaarallisempaa kuin asbesti itse....
Mutta kun ottaa huomioon miltä vintillä näytti, käyttäisin silti maskia... Ei ole kovin terveellistä hengittää paljon pölyä, riippumatta siitä sisältääkö se asbestia vai ei...
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.