Hei,
Saimme käyttöömme kesämökin ja aloimme repiä vanhoja muovimattoja irti ennen kuin luimme ja tajusimme, että niissä voisi olla asbestia. Niinpä otimme näytteitä eri paikoista, ja kävi ilmi, että asbestia löytyi askelmista.
Analyysi sanoo seuraavaa: maton tausta (se valkoinen) on niin sanottu asbestitausta, jossa on erittäin korkea asbestipitoisuus. Jos se on liimattu, se on vaikea poistaa, koska se jakautuu mielellään ja jää alustaansa.

Liitän mukaan vähän kuvia, miltä se nyt näyttää. Olemme siis repineet pois muovimaton, joka oli päällä, ja jäljelle jäänyt muistuttaa pahvia ja sisältää asbestia.

Otamme tietenkin yhteyttä yritykseen puhdistusta varten, mutta kysymykseni on, pitäisikö meidän välttää ollenkaan oleskelemista talossa, kunnes se on puhdistettu? Leijaileeko nyt asbestia ympäri taloa?

• Portaat, joissa on poistettu muovimatto, jättäen paljastuneen pinnan, joka sisältää asbestia.
  • Portaat, joista on poistettu muovimatto; asbestipitoista materiaalia näkyvissä askelmilla. Seinät ovat vaaleat ja portaat puuta.
S
Voin vastata mitä olisin tehnyt: märkäpyyhkinyt ympäriinsä "varmuuden vuoksi" ja sitten elänyt elämäni normaalisti.

• Tykkään
Staffans2000 ja 2 muuta
  • Laddar…
S Screew sanoi:
Minä voin vastata mitä olisin tehnyt: pyyhkinyt kostealla ympäriinsä "varmuuden vuoksi" ja sitten elänyt elämääni normaalisti.
Ja mitä olisit tehnyt sille, mikä on jäänyt portaisiin?

S
raveper raveper sanoi:
Ja mitä olisit tehnyt portaille jääneelle?
Todennäköisesti ottanut jonkun, joka tietää, mitä he tekevät. Hiominen/raapiminen sellaista en luultavasti tekisi kotona itse.

raveper raveper sanoi:
Ja mitä sinä olisit tehnyt sille, mitä on jäljellä portaikossa?
Jos minun olisi pitänyt olla paljon talossa, olisin sitonut asbestin maalilla/lakalla ja teipannut maalarinpaperin sen päälle odottaessani puhdistusta. Jos en olisi suunnitellut puhdistusta, olisin tehnyt samalla tavalla, mutta maalarinpaperin sijaan peittänyt sen sillä materiaalilla, jonka olin ajatellut laittaa portaisiin.

Ahaa. Itse olisin poistanut kaiken ja saneerannut koko talon itse.

• Tykkään
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Kokeile kastella se jollakin tahmealla ilman pintajännitystä. Pellavaöljy ja lakkabensiini esimerkiksi. Sen jälkeen voit vain raaputtaa sen pois lastalla tai maalikaapimella.

Staffans

Kiitos kaikista vastauksista!

Saimme yhteyden yritykseen, joka suositteli, että peitämme kaikki portaiden askeleet jollain paperilla, kuten käytetään maalatessa lattialla, ja teippaamme sen kiinni niin, että irtoaa enemmän kun kuljemme sen päällä.
Sen jälkeen myös pyyhimme lattiat ja seinät kostealla liinalla ja heitämme sitten mopin/rätit pois.
Teimme sen ja odotamme nyt firman puhdistusta päästäksemme siitä pysyvästi eroon.

• Tykkään
Screew
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.