3 649 lukukertaa ·
8 vastausta
4k lukukertaa
8 vastausta
Asbesti muovimatossa (portaikko)
Hei,
Minulla on kolmen askelman portaat eteisessä, joihin olen ajatellut asentaa parkettilattian.
Suunnitelma oli poistaa matto ja hioa pois liiman jäänteet ja sitten liimata parketti.
Lähetin varmuuden vuoksi palasen asbestianalyysiin. Sain tänään seuraavan vastauksen:
"Valitettavasti - mutta hyvä tietää - maton taustapuoli (valkoinen) on niin kutsuttu asbestitausta, jossa on erittäin korkea asbestipitoisuus."
Joten nyt kysymys kuuluu, kuinka saan parkettiaskeleet paikalleen...
Miten sinä tekisit?
Minulla on kolmen askelman portaat eteisessä, joihin olen ajatellut asentaa parkettilattian.
Suunnitelma oli poistaa matto ja hioa pois liiman jäänteet ja sitten liimata parketti.
Lähetin varmuuden vuoksi palasen asbestianalyysiin. Sain tänään seuraavan vastauksen:
"Valitettavasti - mutta hyvä tietää - maton taustapuoli (valkoinen) on niin kutsuttu asbestitausta, jossa on erittäin korkea asbestipitoisuus."
Joten nyt kysymys kuuluu, kuinka saan parkettiaskeleet paikalleen...
Miten sinä tekisit?
Asbesti ei ole vaarallista niin kauan kuin et revi sitä. Voit kutsua paikalle saneerausfirman, joka muovittaa ja hioo sen pois puolestasi. Voit tehdä sen itse, jos olet tarkka ja varovainen. Silloin varmistetaan, että kaikki materiaali on paikallaan. Sitten teipataan muovi, joka muodostaa tiiviin alueen portaikkoon, koska et halua pölyä muualle. Sitten tarvitset vaatteet, jotka heitetään pois jälkeenpäin, ja mielellään koko kasvoja peittävä maski PP3-suodattimella. Hiomakoneessa tulee olla pölynkerääjä ja H13-suodatin. Kun hiominen on valmis, pyyhit kaikki alueen pinnat märällä kahdesti. Jos sinulla ei ole näitä välineitä itse, ammattilaisfirma ei ole nopeasti kovin kallis. Arvioisin työn kustannusten olevan jossakin 4000-6000 kr välillä. Työpanos on pieni, mutta lähtömaksu on aika korkea. Suoritin asbestin puhdistuksen koko lattialta, joka oli 30 KVM, ja se maksoi 11000 kr. Silloin lähtömaksu oli hieman yli 3000 kr.
Kiitos hyvästä vastauksesta.Silver78 sanoi:
Asbesti ei ole vaarallista, kunhan et revi sitä. Voit ottaa yhteyttä saneerausyritykseen, joka peittää ja hioo sen pois puolestasi. Voit tehdä sen itse, jos olet tarkka ja varovainen. Silloin varmistat, että kaikki tarvittava materiaali on paikallaan. Sitten teippaat muovia, joka muodostaa tiiviin vyöhykkeen portaiden ympärille, koska et halua pölyn leviävän muualle. Tarvitset sitten vaatteet, jotka hävitetään jälkeenpäin, ja mieluiten hengityssuojain pp3-suodattimella. Hiomakoneessa tulee olla kerääjä ja h13-suodatin. Kun hionta on valmis, pyyhität kaikki pinnat vyöhykkeellä kostealla kaksi kertaa. Jos sinulta ei löydy näitä välineitä, ammattiyritys ei tule kovin kalliiksi. Veikkaisin, että työ maksaa noin 4000-6000 kr. Työmäärä on vähäinen, mutta aloituskustannus on melko korkea. Minä tein asbestiurakoinnin koko 30 neliömetrin lattiaan ja se maksoi 11000 kr. Aloituskustannus oli hieman yli 3000 kr.
Jos päätän purkaa maton, niin käytän luultavasti yritystä siihen.
Mukavinta olisi pitää matto sellaisenaan ja asentaa askelmat matolle. Mutta kysymys on, voiko sen tehdä hyvin..
Liimata askelmat matolle..? >
Toimisiko, jos ostaisi valmiiksi tehdyt askelmat nokalla ja liimaisi maton sekä kiinnittäisi askelmat ruuveilla alapuolelta? 
Klikkaa tästä vastataksesi
