Fulkemisten
Vaihtoehto poistaa osia savupiipusta ei mielestäni ole hyvä. Se kantaa oman painonsa niin kuin se on nyt muurattu. Se heikentäisi merkittävästi rakennetta ja luultavasti lisäksi vaatisi useita kertoja suuremman työmäärän. Voidaan asentaa toisenlaisia ilmanvaihtotyyppejä. Esimerkiksi mekaaninen poistoilma tai FTX. Näiden asentaminen vaatii suuremman muutoksen talossa, kuten kanavien vetämisen, ja maksaa noin yhdestä useisiin tuhansiin. Itse autan piipun painovoimaventilaatiota tuulettimilla. Nämä maksavat muutaman tuhannen kappaleelta. Onko aika tehdä plussat ja miinukset -lista? Listaa eri vaihtoehtojen edut, mitä ne maksavat työssä/ajassa/rahoissa ja millaiset haitat tulevat mukana.
 
Viisasta. Aion tarkistaa, mitä purkaminen ja uusi ilmanvaihto maksaa. Plussapuolella on se, että saamme keskelle keittiötä yhden neliön, johon voimme asettaa jääkaapin ja pakastimen. Houkuttelevaa, mutta ei elintärkeää...
 
Kuten monet ovat sanoneet. Epävarmaa pitkällä aikavälillä, ja talon jälkimarkkina-arvo (seuraava omistaja saattaa arvostaa savupiippua). Ja se "ylimääräinen" neliö maksaa muutamia satoja tuhansia...

Ajattele laatikon ulkopuolelta, onko muita mahdollisuuksia? Rakentaa uloke keittiön yhteyteen? Maksaa saman verran tai vähemmän. Antaa myös 1-2 neliömetriä lisää keittiöön. Tai siirrä seinää, esimerkiksi eteisen suuntaan (jos pohjapiirroksesi näyttää siltä). Ja sitten laajenna hieman isommalla eteisellä. Kaikki, jotta välttäisi takan ja savupiipun purkamisen.
 
  • Tykkään
Fulkemisten
  • Laddar…
Kiitos inputista!

Kyllä, emme todellakaan ota kevyesti purkua, se tuntuu vastenmieliseltä ja olemme hyvin mietteliäitä. Mutta savupiippu on ongelma keittiölle, ja se tulee ajankohtaiseksi nyt kun aiomme remontoida keittiön.

Luultavasti asumme täällä 30 vuotta, ja silloin talo on 100 vuotta vanha, joten ehkä savupiippu ei silloin ole mikään ratkaiseva tekijä (?) vaan tontti on se, josta saa rahaa.

Mielestämme ei ole järkevää säilyttää savupiippua vain rakennushistoriallisista/kulttuurisista syistä. Jos sen pitäisi jäädä, sen tulisi olla siksi, että aloitamme sen käytön. Se ei ole avotakka, vain umpeen muurattu savupiippu. Voisimme säilyttää sen ja asentaa kamiinan 30 000-60 000:lla, tarkistimme asian pari vuotta sitten.

Mutta sitten jää jäljelle vaikeasti kalustettava keittiö... Olemme purkaneet ja avanneet ne seinät, jotka voidaan, vain saadaksemme paremman kulkuyhteyden keittiöön ja sieltä ulos. Mutta siellä ei ole tilaa kalustaa. Siellä savupiippu seisoo tiellä.

Mutta kiitos viisaista näkökulmista, otan ne huomioon.
 
Olen keksinyt vaihtoehdon, joka antaisi hieman enemmän tilaa keittiössä.

Voisiko muurinsyvyyttä kaventaa? Vain purkaa uloin kerros? Se on nimittäin leveämpi keittiössä kuin ullakolla, se on rakennettu kuin listaksi ympäriinsä. Jos voisin purkaa tämän osan, muuri muuttuisi vähemmän tilaavieväksi, menettämättä kuitenkaan toimintaansa.

Mutta voiko purkaa vain ulomman kerroksen? Onko se irrallinen kerros, vai onko joka toinen kivi kiinnitetty keskipistettä kohden, niin että nuo kivet on vaikeampi irrottaa? Ja onko riski, että rikotaan ne kivet, kun poistetaan ulommat?
 
Fulkemisten
Joo, nämä ovat kysymyksiä, joihin kukaan ei voi vastata. Kaikki on mahdollista. Jos pystyimme laittamaan ihmisiä kuuhun 50 vuotta sitten, voit kaventaa savupiippua. Aikaa ja/tai rahaa tarvitaan yleensä. Todennäköisesti ei ole vain muurattu ulkomantelia kivistä, vaan ne ovat todennäköisesti muuratun kokonaisuuden osana. Vaikea sanoa, koputa rappaus ja tarkista, jos vain pitkät sivut näkyvät, niin se on ehkä yrittämisen arvoista? Toinen kysymys, jonka alunperin esille otit, on miksi savupiippu on leveämpi? Onko se tehty kannattamaan palkkien tukea?
 
Ylhäältä, ullakolta katsottuna näkee, että savupiipun ympärillä on reunus. Mutta ei näy yhtään palkkia, joka lepää sen päällä. Latasin muutaman kuvan ketjun aiempiin viesteihin. Ehkä valmistauduttiin lattian tukemiseen muurauksen aikana, mutta sitten sitä mahdollisuutta ei koskaan hyödynnetty.

Kiitos kaikista kommenteista! Ehkä alan hieman nakutella rappausta jostain kulmasta.
 
B
Vanha ketju, mutta nykyisessä seinien ja savupiipun purkamisen kiinnikkeessä se on aina ajankohtainen.

En koskaan ottaisi alas savupiippua, se vaikuttaa taloon negatiivisesti.
Vaikka sitä ei käytettäisikään.

Savupiipun tulee olla lämmin ja ohjata talon ilmanvaihtoa.
Jos siitä ei pidä, on olemassa uusia luettelotaloja huonolla laadulla kalliilla hinnalla.
 
  • Tykkään
Fulkemisten ja 2 muuta
  • Laddar…
B byron v2 sanoi:
Vanha ketju mutta nykyisen seinien ja savupiippujen purkamiseen liittyvän pakkomielleen aikana tämä on jatkuvasti ajankohtainen.

En koskaan purkaisi savupiippua, sillä se vaikuttaa taloon negatiivisesti.
Vaikka sitä ei käytettäisi.

Savupiipun tulee olla lämmin ja ylläpitää talon ilmanvaihtoa.
Jos siitä ei pidä, löytyy uusia luettelotaloja huonolla laadulla kalliiseen hintaan.
Olen samaa mieltä 100%. En itse koskaan ostaisi taloa, josta joku on poistanut savupiipun kokonaan. Silloin se ei ole enää talo, vaan iso varasto.
 
En ymmärrä miksi halutaan poistaa lämmitystapa tai mahdollisuus tunnelmanluontiin tulisijassa. Savupiipun ansiosta on aina mahdollisuus saada lämpöä, valoa ja ruoanlaittomahdollisuus, vaikka sähkö olisi poissa käytöstä viikon tai pidempään. Ilman sähköä ei tule olemaan lämmintä, valoisaa tai ruokaa valmistettuna normaalissa ja modernissa talossa.
 
  • Tykkään
Mnbvcxz
  • Laddar…
On niitä, jotka uskovat harjoittavansa rakennusten suojelua, kun he paljastavat savupiippuja, hirsiä ja raakalautakattoja luullen tämän olevan alkuperäinen ulkonäkö. Tuloksena on vääristetty ja vuotava talo, josta putoilee sahanpurua katolta.
 
  • Tykkään
Mnbvcxz ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos kaikesta palautteesta, olen todella kiitollinen!

Meillä oli epäilyjä eikä kukaan ketjussa todellakaan painostanut meitä purkamaan, haha.

Päätimme lopulta, ettemme purkaneet savupiippua. Sovitimme keittiön sen sijaan. Kompromissi, johon voi ehdottomasti elää. Paremmat laatikot ja kaapit, joten emme menettäneet säilytystilaa. Ainoa haitta on, että side-by-side jääkaappi/pakastin ei mahtunut. Mutta meillä on pakastin kellarissa, joten se toimii silti huolimatta kasvavasta perheestä.

Asensimme kamiinan savupiippuun, joten nyt talvikausi on todella mukava takkatulen kanssa! Olemme avanneet tilan keittiön ja olohuoneen välillä, ja kamiina keskellä kerrosta on erittäin tyylikäs. (Kuva on otettu ennen kuin kaikki oli valmista, nykyään ei ole huonekaluja eikä tavaroita vieressä.)

Lähetän myös bonuskuvan, meillä oli keväällä vieras savupiipussa, pöllönpoikanen.

Kiitos jälleen kaikille!

Henkilö istuu sohvalla ja käyttää älypuhelinta, taustalla takka, jossa palaa tuli ja vieressä kasvi.

Uglelapse istuu punatiilisen savupiipun päällä suojakannen alla kirkasta sinistä taivasta vasten.
 
  • Tykkään
A Stenberg ja 3 muuta
  • Laddar…
B
imported_Benno imported_Benno sanoi:
On niitä, jotka luulevat harjoittavansa rakennusten kunnostusta paljastamalla savupiippuja, hirsiä ja aluskatteita luullen niiden olevan alkuperäisen näköisiä. Tuloksena on muunneltu ja tiivistämätön talo, jossa katosta putoaa sahanpuruja.
Putooko sahanpurua, kun olet nikkaroinut?
Kokeile kipsilevyä kaveri. tai jotakin toista levyä.
 
B
S Sir Duke sanoi:
Kiitos kaikista kommenteista, olen erittäin kiitollinen!

Olimme epäröiviä ja ketjussa ei kukaan todellakaan painostanut meitä purkamaan haha.

Lopulta päädyimme siihen, että emme purkaneet savupiippua. Sovitimme keittiön sen sijaan. Kompromissi, joka on täysin hyväksyttävissä. Paremmat laatikot ja kaapit, joten emme menettäneet säilytystilaa. Ainoa ongelma on, ettei side-by-side jääkaappi/pakastin mahtunut. Mutta meillä on pakastearkku kellarissa, joten se toimii silti, vaikka perhe kasvaakin.

Asensimme kamiinan savupiippuun, joten talvikausi on nyt todella mukava tunnelmatulilla! Olemme avanneet keittiön ja olohuoneen väliä ja se on erittäin tyylikäs ratkaisu kamiinan kanssa keskellä huoneistoa. (Kuva on otettu ennen kuin kaikki oli valmista, nykyään ei ole mitään huonekaluja tai tavaroita vieressä.)

Lähetän myös bonuskuvan, meillä oli keväällä vierailija savupiipussa, pieni pöllö.

Kiitos vielä kerran kaikille!

[kuva]

[kuva]
Hienoa nähdä.
Tuli todella hyvä!
Talo voi hyvin käytössä olevan savupiipun ansiosta.
 
  • Tykkään
Sir Duke
  • Laddar…
D
Tyylikäs mikä takka tuo on?
 
  • Tykkään
Sir Duke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.