Haluaisin yksinkertaisen Carportin, mieluiten ilman peitettyjä seiniä, joka on käytännössä vain kolme sivua pulpettikatolla, jonka päälle tulee huopa raakalaudalle, mutta en tiedä miten rakentaa sen niin, että se kestää, enkä löydä yritystä, johon ottaa yhteyttä ja kysyä, ilman että tämä maksaa maltaita.

Olen itse piirtänyt, miten ajattelen Carportin näyttävän, sen pitäisi olla "neljä lokeroa" leveydeltään yhteensä 10 metriä ja sitten sen syvyyden pitäisi olla noin 5 metriä. Ajetaan siis sisään pitkältä sivulta. Ajatus on saada tilaa perävaunulle, kahdelle autolle sekä polkupyörille ja muulle vastaavalle. Kuvassa näkyy sen takaosa, ajatukseni on, että ajetaan sisään oikealta puolelta ja että kaksi keskimmäistä lokeroa ovat leveämpiä autoille ja kaksi ulointa tarjoavat tilaa perävaunulle ja polkupyörille omilla puolillaan.

Puinen autokatos, neljä lokeroa ja pulpettikatto; kuvassa rakenteen mittatiedot ja kaaviokuva ilman seiniä; suunniteltu tilaa autoille ja pyörille.

Kuten olen piirtänyt sen, ajatus on tämä yllä, mutta kuinka tiedän, kuinka paksuja tolppia tarvitsen? Haluaisin mieluiten rakentaa sen kyllästetystä puusta, jotta ei tarvitsisi maalata, mutta saattaa olla, että tarvitsen myös jonkun limipuurungon, jotta siitä tulisi riittävän vakaa.

Mahdollisesti näissä mitoissa täytyy myös olla seiniä vahvistamaan, ja se on aivan ok, vaikka mieluummin pärjäisin ilman niitä. Mahdollisesti ajattelin vain peittää sivut, mutta ei sen takapuolta.

Kuinka etenen saadakseni rakennusluvan? Ymmärrän, etten voi vain lähettää tämän kaltaista kuvaa ja odottaa, että se hyväksytään. Olen keskustellut XLByggin kanssa, mutta he näyttävät lähinnä auttavan pientalojen ja autotallien rakennuspiirustuksissa, eivätkä missään "näin yksinkertaisessa kuin tässä".

Mutta oletko käyttänyt dimensioneringsverktyget verktyget på byggbeskrivningar.se? Siellä saat tarvittavat mitat puutavaralle.

Sinun täytyy stabiloida (ristittää) tai verhota ainakin osia kolmesta seinästä.

Usein kunnalla on esimerkkejä siitä, miltä rakennuslupa-asiakirjojen pitäisi näyttää, joita voi ladata heidän verkkosivuiltaan. Ne käsittelevät yleensä julkisivukuvia sekä sijaintisuunnitelmaa.

• Tykkään
Ceciceca
  • Laddar…
Jos alat käyttää cc600 kattopalkkeihin, voit käyttää rakennuspuuta (45x220 C24) liimapuupalkkien sijasta, mikä todennäköisesti tulee halvemmaksi. Kuitenkin pituuksia yli 5,4 m ei ole saatavilla, silloin sinun pitää tilata sormijatkettua (ehkä voit pienentää räystästä ja pärjätä 5,4m?). Hiukan suuri taipuma näissä, mutta ehkä hyväksyttävissä.

Kantopalkkien pitäisi riittää 45x220 C24.

Jäljellä ovat pilarit, joille ohjelma ehdottaa liimapuuta 90x90, mutta mielestäni voit käyttää yhtä hyvin 95x95 kyllästettyjä tolppia, vaikka en ole laskenut sitä.

• Tykkään
Ceciceca
  • Laddar…
P petterovski sanoi:
Mutta olet käyttänyt dimensionointityökalua byggbeskrivningar.se? Sieltä saat selville, mitä mittoja tarvitset puutavaralle.

Tarvitset vakautta (ristikoinnit) tai peittää ainakin osat kolmesta seinästä.

Usein kunnalla on esimerkkejä siitä, miltä rakennuslupa-asiakirjojen tulisi näyttää, ja ne voidaan ladata heidän kotisivuiltaan. Ne sisältävät tyypillisesti julkisivukuvia sekä asemakaavan.
Kyllä, olen käyttänyt sitä työkalua, mutta en sitten ymmärrä tarkalleen, mitä valintoja tulee valittavaksi toiseksi viimeisessä osassa, joten arvasin vain ensimmäisen vaihtoehdon, mikä oli valittavissa. Nyt vaihdoin cc600:een, ja nyt saan muita vaihtoehtoja valittavaksi, huomaan. Kuitenkin en edelleenkään ymmärrä oikein, miten tiedän, miten voin vaihtaa liimapuuta, joka tulee ehdotettavaksi, painekyllästettyyn puutavaraan valitettavasti.

P petterovski sanoi:
Jos pienennät cc600:een kattopalkkien välit, voit käyttää rakentamispuuta (45x220 C24) liimapuulevyn sijasta, mikä todennäköisesti tulee halvemmaksi. Pituudet yli 5,4 metriä eivät kuitenkaan ole saatavilla, joten sinun täytyy tilata sormijatkettua (ehkä voit pienentää kattoulkonemaa ja pärjätä 5,4 metrin pituudella?). Hiukan suuri taipuma näillä, mutta ehkä voi olla hyväksyttävää.

Kantopalkit pitäisi riittää 45x220 C24.

Jäljelle jää pilarit, joissa ohjelma ehdottaa liimapuuta 90x90, mutta mielestäni voit käyttää 95x95 kyllästettyjä tolppia yhtä lailla, tosin en ole laskenut sitä.
Voin ehdottomasti harkita pienentämistä molemmilla suunnilla, kunhan tavallinen auto mahtuu pituussuunnassa, sillä ajatukseni on rakentaa mahdollisimman pieni mutta mahdollisimman potentiaalinen rakennus, niin sanotusti. Voin toki maksaa hieman saadakseni apua järkevän rakenteen löytämisessä, mutta en tiedä, keneltä kysyä.

Vaihtoehto rungon vakauden saavuttamiseksi, jos et halua verhoilla seiniä, voi olla 45 asteen vinotuet pylväiden ja kantavan palkin väliin. Aiotko rakentaa pilareilla vai valaa laatan?

• Tykkään
Ceciceca
  • Laddar…
Kokeile sovellusta 'lathunden'.

P petterovski sanoi:
Yksi vaihtoehto, jotta saisit vakautta runkoon, jos et halua peittää seiniä, on asentaa vinovaarat 45 asteen kulmaan pylväiden ja kantavan palkin väliin. Aiotko rakentaa pilareilla vai valaa laattaa?
Minulla on mielestäni hyvä makadamista ja sorasta koostuva alusta, joka toimii pohjana juuri sellaisena kuin se on, siinä missä pysäköin nyt, joten ajatukseni on rakentaa pilareilla, ajattelen, että on fiksuinta valaa putkeen kiinnikkeillä pylväille.

K kirilian sanoi:
Kokeile sovellusta 'lathunden'.
Oli paljon valittavaa, mutta valitettavasti se oli vähän liian monimutkainen minulle. Minun täytyy kysyä joltakin asiantuntevalta.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.