Minulla on vajarakennuksen seinä, jota en oikein tiedä, miten "rakentaisin". Seinä on eristetty sisältä seuraavasti:
Kipsilevy, muovi, rimotus, 95x45 (ei kantava millään tavalla), asfalevyn. Sitten tulee vanha runko noin 95x95 koolauksella ulkopuolella. Tällä hetkellä seinä on vain verhoiltu pellillä.
Kaksi kysymystäni ovat:
1. Voinko naulata 170mm laudat + peitelistat (minulla on materiaalia tähän olemassa) suoraan vanhaan runkoon?
2. Haluan asentaa oven ja ikkunan seinään, miten teen sen? Voinko asentaa oven ja ikkunan elämään asfalevyn kanssa (eli sisäseinässä) ja sitten vain pukea ulkomaisen smyygin verhoilulaudoilla? Pelti oven ja ikkunan yläpuolelle ja alapuolelle tietenkin. Vai eikö se riitä?
Kiitollinen vastauksista, sillä olen juuri aloittamassa toimia.
En näe mitään ongelmia luonnostelemasi rakenteen kanssa, päinvastoin!
Yksi poikkeus:
Nykyään ulkopaneeli asetetaan naulariman 28x70 tai 34x70 päälle,
jotta saadaan ilmanväli ulkopaneelin taakse hoitamaan tunkeutuvan kosteuden.
Mutta ehkä tämä jo sisältyy rakenteeseesi, se ei käy täysin ilmi.
Ok, joten vaikka asfaboardin ja ulkopaneelin välillä onkin jo reilusti tilaa, pitäisi minun asentaa naulalaudat vanhojen 95x95 kokoisten runkojen päälle?
En ymmärrä, mikä tämä 95x95 kehikko on.
Jos se on täysrunkoinen hirsikehikko, sinun pitäisi kyllä olla ilmaväli sen ja ulkoverhouksen välillä.
Oikeastaan ehkä asfaboardin tai tuulensuojakankaan pitäisi olla hirren päällä.
Ajatuksena on, että ulkoverhouksen tulisi saada tuuletusta sisäpuolelta, jotta mahdollinen kosteus voi kuivua ja sisään tunkeutuva vesi voi valua pois.
Japp hirsi runko. Mä en haluaisi mielelläni siirtää tai purkaa asfaboard-levyä ja sisäseinää...
Olisitko antanut rakenteen olla sellaisena kuin se on ja vain laittanut naulalistan vaakasuoraan ulkopaneelin ja hirsirungon väliin?
Vai onko tämä vaihtoehto parempi antaa vanhan asfaboardin olla paikallaan mutta laittaa uusi asfaboard hirsirungon päälle ja sitten naulalista asfaboardin päälle ulkopaneelin alle?
...Hade du låtit konstruktionen vara som den är och bara lagt spikläkt horisontellt mellan ytterpanel och timmerstommen?...
Joo, niin olisin varmaan tehnyt. Eli laittanut tuulensuojakankaan tai asfaboardin rungon päälle, sitten naulauspuut ja paneelin.
Uskon nimittäin, että on vähintään yhtä tärkeää tehdä vanhoista taloista ilmatiivis kuin lämpöeristetty.
Muuten, ei mitään ongelmia asentaa ovi ja ikkuna niin, että ulkopuolelle jää noin 10 cm smyygiä? Kelpaavatko verhoilulaudat esimerkiksi sateen kestäviksi smyygeissä?
Muuten, ei ole mitään kummallista asentaa ovea ja ikkunaa niin, että ulkopuolelle jää noin 10 cm smyygi? Riittäävätkö verhouslaudat suojaamaan esim. sateelta smyygissä?
Toimii, että ulkopuolelle jää 10 cm smyygi, mutta useimmat suosivat, että suurin osa smyygistä on sisäpuolella. Lähinnä esteettisistä syistä!
Lisäeristin vanhan talon 80 mm solumuovilla ulkopuolelta + 22 mm rimalauta + 22 mm paneeli = 124 mm. Vähennettynä vanhoilla sidi-levyillä, jotka poistimme, niin netto oli vain noin 120 mm.
Se näytti täysin OK:lta, eikä kukaan valittanut, että ikkunat ja ovet "katosivat" vähän julkisivuun.
On todella mukavaa, ettei tarvitse siirtää ikkunoita ulos ja rakentaa uusia syvennyksiä sisäpuolelle samalla kun eristää ulkopuolelta. Ja ikkunat ovat itse asiassa paremmin suojassa, jos ne eivät ole saman linjan kanssa julkisivun kanssa.