Aion rakentaa salvotun ulkovaraston paneloidusta 45x145 runkotavarasta, joka lepää pilareilla. Varaston mitat ovat noin 2,5x4m. Ajattelin laittaa kantohirret 45x170 tai 195 ja lattiapalkit saman kokoisina. Ulkovarastossa tulee olemaan puulämmitteinen sauna. Minulla on muutamia kysymyksiä teille, jotka tiedätte.

Selviänkö kahdella kantohirteellä vai tarvitsenko kolme? Toivottavasti riittää tehdä varasto 2 metriä leveäksi, mutta ehkä tarvitaan 2,5 lämmityskiukaan ja seinän välin vuoksi.

Voiko salvotun seinän olla 4 metriä pitkä ilman poikittaista seinää, joka pitää sen kasassa? Minulla tulee olemaan seinä, mutta se on irrallinen eikä tue ulkoseinää.

Ajattelin muurata muurauksen tai rapatun harkkoseinän saunan lämmityskiukaan taakse. Mietin riskiä, että rappaus tai tiilien sauma imaisee kosteutta saunomisen aikana ja sitten riskinä on pakkasrappeuma rappauksessa tai laastissa, kun on kylmä talvella. Sauna tulee olemaan eristämätön ja lämmittämätön kylpyjen välillä.

En ole myöskään ennen salvonnut, joten otan mielelläni vastaan neuvoja tai vinkkejä, jotka helpottavat tätä työtä. Tehtävänä on tehdä useita uurteita.

Olen kokeillut hieman muutamilla jämepaloilla nähdäkseni, voiko tehdä tämän hieman järkevämmin ja välttää työstämästä jokaista uraleikkausta erikseen. Kiinnitin pari palaa yhteen ja yksinkertaisella sivuohjaimella käsijyrsimessä jyrsin kaikki kerralla. Se sujui nopeasti ja hyvällä tuloksella. Yksinkertaisella jigillä voi varmasti tarkasti jyrsiä niin monta palkkia kerralla kuin voi kiinnittää paikoilleen. Uskon, että tämä helpottaa työtä huomattavasti, kun seinistä tulee kuin rakennussarja, jotka sitten vain pinotaan toisiinsa. Festol 1010:ni on kuitenkin vähän liian heikko, täytyy ottaa vähän kerrallaan, 1400 ei olisi ollut väärin. Puisen nurkkaliitos rakennustyöpajassa, useita yhteen kiristettyjä laudankappaleita joissa jyrsitty kolo, taustalla työkaluja ja työpöytä.

Miten käytät jyrsintä? Ajattelen sahaa ja talttaa, mutta ehkä on parempia menetelmiä.

Matte_Nörden sanoi:
Miten ajat jyrsimellä? Ajattelen sahan ja talttaa.
Niin ajattelin minäkin. Se vaikutti loputtomalta työltä saada se tehtyä, joten kokeilin yhdistää useita sääntöjä pystyasentoon ja jyrsin 45 mm:n uran kaikkien yli kerralla. Käänsin ne ympäri ja jyrsin toisen puolen. Jig on hyvä, kun jyrsit "oikeasti", jotta mitat ovat täsmälleen samat. Ja tehokkaampi jyrsin olisi ollut parempi nopeampaan työhön, mutta se menee minun keskikokoisella.

Hei ! Mietin samaa ja olen löytänyt sahan, joka myy 44x170 mm ponttilautaa.

Miten kävi saunan kanssa ? :)
Olisi kiva nähdä kuvia ja kuvausta, jos sait sen valmiiksi !

Terveisin

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.