Hei,

Olen kahden eri talomallin välillä ja kärsin todellisesta päätöksentekoahdistuksesta. Toinen on klassinen neliömäinen funkistalo tasakatolla ja toinen on suorakulmion muotoinen 1,5-kerroksinen talo pulpetkatolla ja betonitiilillä. Talot ovat melkein saman kokoisia.

Olemme hieman huolissamme siitä, että pulpetkattoinen talo voi tuntua vanhanaikaiselta muutaman vuoden kuluttua ja että siitä saa vähemmän mahdollisessa myynnissä. Toisaalta voihan kyllästyä myös neliömäiseen laatikkoon?

Mikä ulkonäöllisesti kestää pidempään ja kumman teidän mielestä meidän pitäisi rakentaa?

Tasakatot ovat pahempia suuren lumen määrän kannalta.

Luulin, ettei kukaan enää rakentanut tasakattoisia kattohuopia tänä päivänä, koska se on hankala rakenne saada pitäväksi pitkällä aikavälillä, mutta se saattaa olla myytti.
Miltä talot näyttävät ympäristössä, minkä tyyppinen talo mielestäsi sopisi parhaiten? Siihen olisin perustanut paljon.

Mikael_L
En voi oikein ravistaa pois levottomuuden tunnetta tasakattojen suhteen.
Teknisesti erittäin epätäydellinen ratkaisu. :(

Kuitenkin voin ymmärtää, että arkkitehdit pitävät tasakatoista. Oikeassa talossa se on tosiaan upeaa.
Minun maailmassani tämä liittyy siihen, että poistetaan se, mikä ei kuitenkaan lisää mitään.
Ja kylmä ullakko talon päällä, mutta matalakattokerroksen alla, ei toimi (paitsi että se ohjaa vettä paremmin pois), joten pois se ja tehdään tasainen sen sijaan. :cool:

Mutta en voi antaa teille neuvoja. Ja se on luultavasti lisäksi henkilökohtaisen maun ohjaamaa joka tapauksessa.
Voitko linkittää niihin kahteen taloon?

Mikael_L
Noi ovat "ratkaisseet" tasakaton vähän vilpillisesti
http://www.gotenehus.se/hus-villa/3d-origo.html
Klikkaile ympäriinsä ja vaihda näkymää, kunnes saat kattokuvan.

Se on tosin loivalta kallistuva, joten teknisesti huonompi kuin "normaalit" katot, mutta silti parempi kuin kaikkein tasaisimmat katot. :)

C_N sanoi:
Hei,

Olemme hieman huolissamme siitä, että talo pulpettikatolla voi tuntua vanhanaikaiselta muutaman vuoden kuluttua ja että siitä saa vähemmän rahaa mahdollisessa myynnissä. Toisaalta saattaa kyllästyä myös neliskulmaiseen laatikkoon?

Mikä kestää ulkonäöllisesti pidempään ja mikä teidän mielestä meidän pitäisi rakentaa?
Jos ajattelette, mikä kestää pidempään, niin uskoisin, että "laatikkomuotoisen" talon kanssa ottaa isomman riskin. Uskon, että kyseinen talotyyppi menee suosiosta ylös ja alas. Alueella, jossa kasvoin, on muutamia vanhoja funkistaloja, jotka ovat olleet vuosikausia alueen halvimpia taloja, mutta viimeksi kun niitä on myyty, ne ovat olleet kalleimpia.

Mielestäni tasakatto on rakennusvirhe, ainakin Norrlandissa. Täällä vuotaa varmaan kaikki suuret tasakatot.

Protte

Viimeisen kahden talven aikana olen nähnyt kaikki naapurini katollaan lapiomassa lunta, ja sitten he vahingossa vahingoittavat katteen lapiolla ja vuodot tulevat kuin kirje postissa... Ei, valitse pulpettikatto!

Kiitos kaikista hyvistä vastauksista! Onko vielä jokin muu näkökohta, joka tulisi ottaa huomioon tämän asian suhteen?

/C

Joo, olen samaa mieltä edellä sanotusta.
Tasakatto on mielestäni riskirakenne ja suoraan sopimaton alueilla, joilla on pakkasvaara tai jäävä lunta.

Pulpettak voi luoda erittäin houkuttelevan tilan tunteen, kun sisäkatto seuraa kattotuolia. Olen erittäin iloinen pulpettikattotalostamme.

Mikael_L
C_N sanoi:
Kiitos kaikista hyvistä vastauksista! Onko vielä jotain muuta näkökulmaa, joka pitäisi ottaa huomioon tämän suhteen?

/C
Mitä jyrkempi kattokulma, sitä hoikempi mitoitus kattotuolien puutavaralle. Tämä tarkoittaa siis sitä, että kattotuolit, joissa on hieman sopiva kattokaltevuus, ovat halvempia kuin loivemmat.

Päinvastoin koskien kuljetusta. Matalat kattotuolit kuljetetaan kokonaisina, korkeat kattotuolit on kuljetettava kahteen osaan ja koottava rakennustyömaalla.
:)

Minä ja varmasti 50% kaikista talonostajista kieltäytyvät tasakatosta, mikä todennäköisesti vaikuttaa arvoon erittäin negatiivisesti tulevassa myynnissä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.