Hei.. Olen ostanut rivitalon rinnetalo-mallissa ja tarvitsisin poistaa yhden seinän..
Emme ole vielä saaneet käyttöoikeutta emmekä käytettävissä ole muita piirustuksia kuin nämä, jotka löysin kunnan arkistosta..

Voiko näistä päätellä, onko seinä kantava katsomalla näitä?

Olen merkinnyt seinän punaisella nuolella vasemmassa alakulmassa.. Seinä on kova kun koputtaa siihen..

Kiitollinen avusta

Rakennuksen pohjapiirros, punainen nuoli osoittaa alavasemmalla seinää, joka sijaitsee KLK-tilassa. Arkkitehtipiirros rivitalon alakerrasta, jossa punainen nuoli osoittaa mahdollisesti kantavaa seinää alemmassa vasemmassa kulmassa.
 
Arvatenkaan se ei ole kantava, mutta sen voi sanoa varmasti vasta, kun tietää, miten talo on rakennettu. Kerrosten välinen palkkilajin tyyppi on tärkeä seikka. Rakennusvuosi on myös hyvä tietää. Se näyttää vähän 70-luvun tyyliseltä.
 
  • Tykkään
Frippi
  • Laddar…
Miten harjapalkki kulkee, vaakasuorassa isossa kuvassa?
Silloin voisin uskoa, että ehkä se, minkä olen merkinnyt punaisella täällä, voi olla kantava rakenne:
Pohjapiirros talosta, jossa punaisella merkityt mahdolliset kantavat seinät vaakasuorassa olohuoneeseen päin.
HUOM, en ole asiantuntija tässä!
 
  • Tykkään
Frippi
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Veikkaukseni mukaan se ei ole kantava, mutta tämän voi sanoa varmuudella vasta kun tietää, miten talo on rakennettu. Välipohjien tyyppi kerrosten välillä on tärkeä seikka. Rakennusvuosi on myös hyvä tietää. Se näyttää hieman 70-lukulaiselta.
Hei.. Olen saanut käsiini piirustuksen nyt, rouvalta, joka myy rivitaloa, mutta se on kuten se, jonka laitoin ensimmäiseen viestiin.. Talo on rakennettu vuonna 1982..

liitän kuvan myös paperipiirustuksesta..

Pohjapiirros vuodelta 1982 rakentamattoman rivitalon asunnosta, jossa on kolme makuuhuonetta, eteinen, sauna, kylpyhuone ja pesutupa.
 
KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Miten kattopalkki kulkee, horisontaalisesti suuressa kuvassa?
Silloin luulisin, että ehkä se, mitä olen merkinnyt punaisella, voi toimia kantavana rakenteena:
[kuva]
HUOM, en ole tämän alan asiantuntija!
Hei!
Kyllä, kattopalkki kulkee kuten arvelit, horisontaalisesti kuvan kanssa:)
 
Tämä on alemmassa kerroksessa sutteräng-rivitalossa.. Unohdin kirjoittaa sen :lying:
 
Tässä on kuva :thinking:



Rakennuksen julkisivun ja leikkauksen arkkitehtoninen piirustus.
 
Erittäin elegantti talo! Onneksi olkoon. Fritz Jaeneke oli saksalainen arkkitehti, joka tuli Ruotsiin 30-luvulla. Oli pitkään kumppanina professori Sten Samuelssonin kanssa. Yhdessä he suunnittelivat muun muassa Nya Ullevi Göteborgissa ja Malmö Stadionin. Yläkerran väliseinät eivät ole kantavia, koska kattotuolit ovat ristikkorakenteisia. Alakerran osalta asia riippuu täysin siitä, miten rakenteet bv:n ja öv:n välillä on rakennettu. Ilman tietoa tästä ei voi sanoa mitään varmaa.
 
  • Tykkään
JanneJanne123 ja 2 muuta
  • Laddar…
tommib
Se vaatii varmasti paljon väittelyä kanssasi justus, mutta eikö näytä siltä, ettei juuri sillä seinällä klk/kylpyhuone/pesula-alueen vastapäätä ole mitään perustuksen vahvistusta, toisin kuin seinällä, joka on alemman aulan ja kahden oikeanpuoleisen makuuhuoneen välissä?

Vahvistus, johon viittaan, näkyy viimeisimmässä kuvassa. Se on myös järkevä paikka vahvistaa, koska se on suunnilleen keskellä välipohjaa. Kysymys onkin, miten se on tehty juuri sen mielenkiintoisen makuuhuoneen yläpuolella, jossa on liittyvä klk? Pystytäänkö se hoitamaan sillä, että ulkoseinä on vedetty takaisin siellä?
 
  • Tykkään
Frippi
  • Laddar…
Suurin osa viittaa siihen, että seinä ei ole kantava, mukaan lukien perustuksen alla olevan pohjalaatan puuttuminen. Mutta, odotan lopullista arviota kunnes saan nähdä varmempia todisteita.
 
  • Tykkään
Frippi
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Erittäin tyylikäs talo! Onnittelut vain. Fritz Jaeneke oli saksalainen arkkitehti, joka tuli Ruotsiin 30-luvulla. Oli pitkään kumppanina professori Sten Samuelssonin kanssa. Yhdessä he suunnittelivat muun muassa Nya Ullevi Göteborgissa ja Malmö Stadionin. Yläkerran väliseinät eivät ole kantavia, koska kattotuolit ovat ristikkotyyppiä. Miten asia on alakerran kanssa, riippuu täysin siitä, miten kerros bvvän ja övn välillä on rakennettu. Ilman tietoa tästä ei voi sanoa mitään varmaa.
Kiitos vastauksestasi.. Yritän saada rakennuspiirustukset rakennustoimistosta huomenna :D(y)
 
Nyt olen saanut piirustukset.. Valitettavasti minun puolestani se on kantava :surprised:

Rakennepiirustukset, jotka esittävät talon ja katon poikkileikkausta, sisältäen kantavan seinän yksityiskohdat.
 
Rakennuspiirustus kantavasta sisäseinästä, jossa lukee "Bärande innervägg, 150 stående väggelement av lättbetong".
 
Lataa kuvat uudelleen ja varmista, että resoluutio ei heikenny. Tässä kunnossa ne eivät ole luettavissa. Kun sait ne kunnasta, ne olivat korkearesoluutioisia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.